בעלי בתים בת"א יחויבו לשפץ את בתיהם - והעירייה תסייע

כך לפי הצעת חוק עזר עירוני שאושרה הערב במועצת העיר ■ לפי ההצעה, כל בעל בית יהיה חייב לשמור על מראה תקין של חזית הבית כדי למנוע התבלותה והזנחתה ■ "ההזנחה נראית בכל מקום, הבעלים אינם משקיעים בשיפוץ נכסיהם, הבניינים נותרים מוזנחים וחלקם נהרסים"

בעלי בתים בתל אביב יחויבו לשפץ את בתיהם אחת ל-15 שנה, כחלק מניסיונותיה של העירייה לשפר את החזות החיצונית של בניינים בעיר, כך לפי הצעת חוק עזר עירוני שאושרה הערב (ב') ב-20:15 ברוב קולות במועצת העיר ת"א.

לפי הצעת החוק, כל בעל בית יהיה חייב לשמור על מראה תקין של חזית הבית ולצורך כך יעשה את עבודות השיפוץ הדרושות בכדי למנוע את התבלותה והזנחתה של חזית הבית. במקרה שבו מהנדס העיר או עובד עירייה שמונה על ידי העומד בראשה ייווכח לדעת שמראה חזית הבית איננו תקין, הוא יהיה רשאי לדרוש מבעל הבית בהודעה כתובה לבצע בו שיפוץ.

בדברי ההסבר של הצעת חוק העזר העירוני נכתב, כי "ההזנחה השוררת בבניינים כיום נראית בכל מקום, הבעלים אינם משקיעים בשיפוץ נכסיהם ועל פי רוב אינם נדרשים לכך. הבניינים נותרים מוזנחים וחלקם נהרסים מהיעדר תחזוקה".

מהנדס העיר או עובד העירייה יקבע בדרישת השיפוץ את מהות העבודות הנדרשות ואת המועד שבו על בעל הבית להגיש לו בקשה להיתר לשיפוץ. בהגשתו את הבקשה להיתר לשיפוץ יכלול בעל הבית את תיאור עבודות השיפוץ שהוא עומד לבצע.

ממילוי ועד טיוח

חוק העזר העירוני מגדיר ומפרט עבודות שיפוץ כעבודות צביעה, טיוח, סיוד, סתימה, מילוי, ציפוי, עיבוי, חיפוי וחישוף, תיקון או החלפת ריצוף, גינון, גדרות ומסתורי אשפה ועבודות להגנה מפני חלודה, סדיקה, רטיבות או מים.

דרישה לשיפוץ תונפק רק לבניינים שטרם חלפו 15 שנה מסיום בנייתם או מהיום שבו נעשה בהם שיפוץ שמניח את דעתו של מהנדס העיר.

לפי הצעת החוק, העירייה תוכל לקבוע שבעל בית שמקיים את הדרישה לשיפוץ יהיה זכאי לסיוע כספי לשם מימון הוצאות השיפוץ לפי קריטריונים שהעירייה תקבע.

בעלי בתים יקבלו התראה אם הם לא הגישו בקשה להיתר לשיפוץ או שלא הוחל בעבודות במועד, אך אם בעלי הבתים לא יפעלו לפי ההתראה תהיה העירייה רשאית לבצע את השיפוץ בעצמה ולחייב את בעל הבית בעלות השיפוץ (הוצאות שיפוץ בתוספת דמי תקורה בשיעור שלא יעלה על 15% מהוצאות השיפוץ).

במקרים בהם מדובר בבית משותף יישאו כל אחד מבעלי הדירות בעלות השיפוץ בהתאם לחלקו היחסי ברכוש המשותף. אולם העירייה לא תהיה חייבת להתחיל בעצמה בעבודות השיפוץ לפני שקיבלה שני שליש לפחות מעלות השיפוץ.