ארגון פרו ישראלי חדש בארה"ב; ייאבק במדיניות אובמה

המטרה הראשונה של "ועדת החירום למען ישראל": ציר דמוקרטי בבית-הנבחרים, שחתם על עצומה נגד הסגר הישראלי על עזה ■ המייסדים: חברים מרכזיים באגף השמרני של המפלגה הרפובליקנית ■ שרה פיילין תומכת

פעילים באגף הימני של המפלגה הרפובליקנית הקימו ארגון פרו-ישראלי חדש בארה"ב, "ועדת החירום למען ישראל", שמטרתו להאבק במדיניות ממשל אובמה במזה"ת ו"לסמן" מחוקקים דמוקרטיים שלדעת הארגון מנסים לערער את היחסים המיוחדים בין ישראל לארה"ב.

בין הפעילים הבולטים בדירקטוריון של הארגון: ביל קריסטול, עורך השבועון השמרני "וויקלי סטנדארד" מקבוצת המדיה קלאריטי, בשליטת הפיננסיר הימני פיליפ אנשוץ, אחד מהמו"לים הגדולים של חינמונים בארה"ב; גארי באואר, שניסה פעם להתמודד על מועמדות המפלגה הרפבוליקנית לנשיאות ושעומד בראש קבוצה הקרויה "ערכים אמריקניים"; ורייצ'ל אברמס, עיתונאית שמרנית.

הארגון חשף את עצמו לציבור האמריקני בקליפ וידיאו נגד ציר בית-הנבחרים הדמוקרטי ג'ו ססטאק, מפנסילווניה, לשעבר תת אדמיראל בצי, ששודר בערוצי החדשות סי.אן.אן. ופוקס ניוז, ושמוצג באתר האינטרנט של הקבוצה, www.committeeforisrael.com.

התשדיר תוקף את ססטאק בגין חתימתו על מכתב שמוקיע את הסגר הישראלי על רצועת עזה, ומדגיש שססטאק נמנע מלחתום על עצומת תמיכה בישראל שפורסמה ביזמת אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון. ססטאק גם הופיע בעצרת לגיוס כספים של המועצה ליחסי אמריקה - איסלאם. "ועדת החירום" מתארת את המועצה כ"ארגון אנטי ישראלי, שאף.בי.איי. כינה אותו ארגון קש של חמאס".

האתר "פוליטיקו", שפרסם מאמר על "ועדת החירום", מציין שהנהגתו מאחדת שני זרמי תמיכה אמריקניים חשובים בישראל: האגף הניאו-קונסרבטיבי במפלגה הרפובליקנית, קבוצה ניצית מאוד שנחשבת אחד מהגורמים העיקריים שדחפו את ממשל בוש למלחמה בעיראק ושמקורבת מאוד לגופים ימניים בישראל; והפלג הגדול של הנוצרים האוונגליסטים, שהיו מאז ומתמיד מקור איתן של תמיכה בישראל ובממשלותיה הימניות.

פעיל יהודי במפלגה הדמוקרטית אמר ל"גלובס", כי אין ספק שהמטרה העיקרית של הארגון החדש היא לנסות ולשחוק את בסיס התמיכה היהודית במפלגה הדמוקרטית, תוך ניצול הוויכוח הציבורי על מידת תמיכתו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בישראל. מסורתית, כ-70% מהיהודים האמריקניים מצביעים בעד המועמד הדמוקרטי בבחירות לנשיאות, ושיעור התמיכה באובמה ב-2008 היה דומה.

הרפובליקנים מקווים, שהדיווחים על קרע בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לבין אובמה, שקיבלו תאוצה בעקבות ביקורו לפני האחרון של נתניהו בבית הלבן, ישכנעו בוחרים יהודיים שהצבעה בעד אובמה, ובמשתמע במפלגה הדמוקרטית, תהיה הצבעה נגד ישראל. הרפובליקנים רוצים להאמין, שביקורו של נתניהו בוושינגטון בשבוע שעבר, שבו אוחו לכאורה הקרעים, לא יתעתע ביהודי ארה"ב.

מנכ"ל הקואליציה היהודית-רפובליקנית, מתיו ברוקס, אמר: "למרות הפוטו-אופ החמים והלטפני (בין אובמה לנתניהו), המצביעים היהודיים מודאגים, ובצדק, מיחסי ישראל ארה"ב... הייתי מתאר את היחסים כקרירים מאוד". ברוקס צוטט ב"דה-היל", עיתון שמסקר את הקונגרס.

לא במפתיע, אומר דייוויד הריס, נשיא המועצה היהודית הדמוקרטית, כי הברית בין ישראל לארה"ב, "מעולם לא לא היתה חזקה יותר ומתואמת כל כך מבחינה אסטרטגית".

ברוקס אומר, כי מועמדים של המפלגה הדמוקרטית לקונגרס או לגופים אחרים ייצטרכו לבחור בין תמיכה ברקורד של אובמה על ישראל, לבין "התייצבות מאחורי הקהילה היהודית... מועמדים אלה יחושו לא בנוח בבחירות הקרבות בנובמבר".

זה הרקע שעליו צמח הארגון הימני החדש. לפי "פוליטיקו", שרה פיילין, לשעבר מס' 2 בכרטיס הרפובליקני לנשיאות, שילמה באחרונה 90 אלף דולר לעמיתו של קריסטול ב"וויקלי סטאנדארד", ולפעיל ימני נוסף, רנדי שוארמן, כדי שייעצו לה בענייני מדיניות חוץ. פיילין תומכת נלהבת בקואליציה הרופפת של "מסיבת התה", אך בניגוד למדיניות הבדלנית של קואליציה זו, פיילין קוראת למדיניות חוץ תקיפה, שאחד מעמודי התווך שלה הוא תמיכה ללא סייג בישראל.