מכה לחברות הדלק: לא יוכלו להתנגד להסכם הכובל על עמלת הסליקה הצולבת

‎בית הדין להגבלים עסקיים דחה את בקשת חברות הדלק להצטרף כצד להליך, משום שעד למועד כניסתו לתוקף של השינוי הצפוי בחיוב העמלה, 1 ביולי, לא עשו החברות דבר כדי להתנגד לו

חברות הדלק לא יוכלו להתנגד להליך אישור ההסדר הכובל על עמלת הסליקה הצולבת בין רונית קן, הממונה על ההגבלים העסקיים, לבין חברות האשראי. זאת לאחר שבית הדין להגבלים עסקיים דחה את בקשתן להצטרף כצד להליך.

בית הדין החליט שלא לקבל את בקשת חברות הדלק, פז , סונול, דלק , דור-אלון ואיגוד חברות הנפט, מאחר שעד למועד כניסתו לתוקף של השינוי הצפוי בחיוב העמלה, ה-1 ביולי, לא עשו החברות דבר כדיי להתנגד לו.

השופטת נאוה בן-אור התייחסה לטענת קן כי תכלית הבקשה הוא ניסיון לטרפד את השלב הבא בביצוע ההסדר, וקבעה כי החברות ניסו לעקוף את החוק לפיו התנגדות להסדר כובל יש להגיש תוך 30 יום מפרסום הודעה ברשומות.

בית הדין הוסיף כי החברות אינן עומדות גם בתנאי נוסף לצירוף צד להליך, ועניינו שיקולי יעילות: "צירוף החברות בשלב כה מתקדם של ההליך, לאחר 3 וחצי שנים מאז החל", כתבה בן-אור בהחלטה, "יכביד עד מאוד על ניהול ההליך, המסורבל ומורכב ממילא. החברות הגישו את בקשתן בשיהוי ניכר, וצירופן בשלב כה מאוחר יפגע בניהולו היעיל של ההליך ללא תקנה".

עמלת סליקה צולבת היא העמלה אותה חברת כרטיסי האשראי הסולקת את בית העסק משלמת לחברה המנפיקה את הכרטיס. עמלה זו היא ההוצאה הבסיסית של החברה הסולקת, ולכן מהווה את החסם התחתון לתשלום שגובות חברות האשראי מבתי העסק.

בסוף שנת 2006 הגישו כל חברות האשראי בקשה לאישור הסדר כובל, אשר זכה להמלצתה של קן. ההסדר שהוצע מוריד באופן מדורג את העמלות בקטגוריות בתי העסק, ומצמצם אותן כך שיירדו מרמה ממוצעת של 1.25% עד לרמה של 0.875%. ב-1 ביולי אמורות היו כל קטגוריות הגבייה עליונה והאמצעית לרדת ל-0.975%, ובשלב האחרון, ביולי 2012, אמורות העמלות לרדת ל-0.875%. בהתאם להסכם, תחנות הדלק שנמצאות בדרגה הנמוכה, עם עמלה של 0.55%, אמורות היו החל מהחודש לשלם את שיעור העמלה בהתאם לרמה הגבוהה.

במהלך השנים מאז הגשת הבקשה העניק בין הדין היתרים זמניים להסדר המוצע, אשר התחדשו מעת לעת. בנובמבר 2007 נקבע כי קן תמנה את ד"ר יוסי בכר, אשר יבחן את שיעור העמלה הצולבת, גובהה, הקטגוריות וקצב ההפחתה בהן, במטרה לבדוק אם הסדר הסליקה עולה בקנה אחד עם טובת הציבור.

בכר הספיק להגיש דו"ח ביניים, אלא שבינתיים מונה ליו"ר בנק דיסקונט ולא יכול היה להמשיך בתפקידו. שאלת זהות מחליפו עומדת כעת על הפרק, ובשל כך הוחלט לעת עתה לעצור את הליך אישור ההסכם ולהתייחס אך ורק להתנגדויות שהוגשו.