קרב על 7 מיליארד ד': תחנת הכוח בחדרה תייצר מגז מ-2014

‎מהפכת הגז מגיעה לתחנת הכוח הפחמית הגדולה והמזהמת בישראל ■ תשובה, מימן והפלסטינים יתמודדו על עסקת הענק שהיקפו 7 מיליארד דולר ‏

‎‎תחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה תעבור לייצור חשמל מגז טבעי משנת 2014, כך עולה ממכרז מקדים בינלאומי (‏RFP‏) שמפרסמת חברת החשמל. מדובר במכרז לאספקת גז לארבע יחידות הייצור הישנות בתחנה (1 עד 4) כאשר שתי היחידות החדשות ימשיכו לייצר בפחם. מדובר במכרז בהיקף כולל המוערך בכ-7 מיליארד דולר, על פי עסקה שסוכמה לאחרונה בין חברת החשמל לשותפות קידוח תמר. ההחלטה מבטאת שינוי דרמטי במדיניות צריכת הדלקים של חברת החשמל, שהגבילה עד כה את השימוש בגז טבעי ל-40% מכושר הייצור של החברה. בעקבות פרסום המכרז המקדים צפויות רכישות הפחם של חברת החשמל להצטמצם בכשליש.

על פי תנאי המכרז המקדים, מבקשת חברת החשמל לרכוש מיולי 2014 כמות גז בהיקף שנתי של 2.24 מיליארד מ"ק (‏BCM‏) למשך 15 שנה. חברת החשמל דורשת כי מחיר הגז שיסופק יהיה צמוד למחיר הפחם, כאשר בשוק מקובל להצמיד את מחיר הגז לשינויים במחיר הנפט או תזקיקיו. גורמים בסקטור האנרגיה מתחו ביקורת על הדרישה וטענו כי הגז הוא דלק נקי ואיכותי בהרבה מהפחם. לדבריהם, "זה כמו להצמיד מחיר דירה בהרצליה פיתוח למחירי הדירות בעפולה".

מתמודדים אפשריים

המתמודדים האפשריים על המכרז כוללים את יבואנית הגז המצרית ‏EMG‏ שבה שותף גם איש העסקים יוסי מימן; את השותפות בתמר, נובל אנרג'י, קבוצת דלק, ישראמקו ודור גז ואת השותפות במאגר עזה מרין; חברות ‏CCC‏, בריטיש גז וקרן ההשקעות הפלסטינית.

חברת החשמל בדקה לאחרונה גם את האפשרות להפוך את תחנת הכוח הפחמית הנוספת באשקלון (‏D‏) לתחנה דו-דלקית, המבוססת על גז טבעי בגיבוי פחם, אולם ההחלטה על כך מחייבת את אישור הממשלה.

הסבת היחידות הישנות אינה משפיעה על תוכניות החברה לבנות ארובה רביעית במתחם התחנה בחדרה. ארובה זו מיועדת במסגרת פרויקט התקנת סולקנים בשתי יחידות הייצור החדשות בתחנה (5 ו-6) שימשיכו לייצר בפחם. החברה אמורה להשקיע בשנים הקרובות כשני מיליארד דולר בפרויקט להפחתת הפליטות משתי חידות הייצור בחדרה ומתחנת הכוח הפחמית באשקלון.