הרכבת לראשל"צ מערב: 14 מיליון נוסעים ייאבקו על 800 חניות

קו הרכבת ראשל"צ-מערב אמור להתחיל לפעול ברבעון השלישי של 2011, אך כבר עכשיו מתגלות הבעיות ■ בתחנת וולפסון, הנמצאת בין חולון לבת-ים, לא תהיה אפשרות להחנות רכב פרטי בכלל ■ ומה אומרים ברכבת? "מדובר בקו עירוני ואין אפשרות להרחיב משמעותית את פתרונות החניה"

רק כ-800 מקומות חניה יעמדו לרשות כ-14 מיליון נוסעים שצפויים להשתמש בשירותי קו הרכבת החדש מתל אביב לראשון לציון מערב, שיתחיל לפעול במהלך הרבעון השלישי של 2011. כך עולה מנתונים שהציגה היום (ג') רכבת ישראל.

מנכ"ל הרכבת יצחק (חקי) הראל אמר כי אין אפשרות להגדיל משמעותית את נפח החניה בתחנות, משום שהן נמצאות ברובן באזורים עירוניים צפופים. כך, למשל, בתחנת וולפסון, הנמצאת בין חולון לבת-ים, לא תהיה אפשרות להחנות רכב פרטי בכלל.

ברכבת מביעים תקווה כי קווי האוטובוס העירוניים והבין-עירוניים המזינים את התחנות יוכלו לספק פתרון ראוי לציבור, אך מודים כי הצלחת הפתרון מותנית בשינוי מסיבי בהרגלי הנסיעה של המשתמשים.

"האזרחים מעדיפים להגיע לרכבת ברכב פרטי", הודה הראל, "אנחנו נמצאים כיום בתהליך הרחבה של מגרשי החניה בתחנות רכבת מנהריה ועד באר שבע, אלא שכאן מדובר בקו עירוני פרברי ואין אפשרות להרחיב משמעותית את פתרונות החניה. האתגר שלנו ושל משרד התחבורה והעיריות הוא לשפר את מערך התחבורה הציבורית המגיע לתחנות, באמצעות הסטת קווים ואמצעים אחרים".

הראל הציג היום לכתבים את פרויקט קו תל אביב-ראשל"צ מערב שייפתח לקראת סוף 2011. מדובר במסילה כפולה באורך כולל של 9.2 בין תחנת "ההגנה" בתל אביב לתחנת "משה דיין" בראשל"צ מערב, שתאפשר לקצר את משך הנסיעה בין שתי התחנות ל-17 דקות. הקו כולל 5 תחנות נוסעים חדשות, שער חולון, וולפסון, יוספטל, קוממיות ומשה דיין, וההשקעה הכוללת בקו נאמדת ב-1.1 מיליארד שקל.

ברכבת צופים כי הקו המדובר יהפוך לאחד הקווים העמוסים ביותר ברשת הרכבות, כיון שהוא מחבר אליה את חולון ובת-ים, המונות יחדיו כ-300 אלף תושבים, וכי מספר הנוסעים בקו יגיע בשנת 2015 לכ-14 מיליון בשנה. ברכבת מקווים להשלים עד סוף שנת 2012 את קטע הרכבת הבא עד צומת בני דרום, שיאפשר לחבר את אשקלון לתל אביב דרך אשדוד ויבנה.

תדירות הרכבות

צוואר הבקבוק העיקרי, מלבד מספר מקומות החניה בתחנות, הוא תדירות הרכבות, שתהיה מוגבלת לשתי רכבות בשעה בכל כיוון בשנתיים הראשונות להפעלת הקו. הסיבה לכך היא אי בניית מסילה רביעית בנתיבי איילון, שמגבילה את מספר הרכבות שיכולות לעבור בקטע שבין תחנת ההגנה לתחנת האוניברסיטה לעשר בשעה בכל כיוון.

לדברי הראל, בעתיד ניתן יהיה להגדיל את נפח התנועה בקטע הבעייתי ב-30%, ללא הקמת מסילה נוספת, וכתוצאה מכך ניתן יהיה להגדיל את מספר הרכבות בקו ראשל"צ-מערב משתיים לארבע בשעה בכל כיוון בשעות השיא. בעיה נוספת שעמה מתמודדת הרכבת היא הפיגור באספקת קרונות וקטרים שהוזמנו לצורך פתיחת הקו - רוב הציוד הנייד אמור להגיע רק בשנת 2012.