מחפשים תשואה מעבר לים: 7 אגרות חוב זרות מומלצות

שוק האג"ח הקונצרניות המקומי רשם מתחילת השנה עליות נאות, והתשואות שהוא מציע כיום כבר נמוכות ■ בחו"ל, לעומת זאת, האפיק הזה עדיין טומן בחובו הזדמנויות נאות

האג"ח: בומברדייר

תשואה לפדיון: 6.9%

הממליץ: שמעון פוטר, אנליסט בכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל

בומברדייר היא חברה קנדית שפועלת בתחום התעופה (48.5% מהכנסות ב-2010) והתחבורה (51.5% מההכנסות). החברה ממוקדת ברווחיות, נזילות ומבנה הוני שיביאו להערכתנו להעלאת דירוג החוב לסטטוס דירוג השקעה (דירוג BBB מינוס ומעלה). החברה הציבה לעצמה את היעדים החשובים האלה ל-3-4 השנים הקרובות ואנו מעריכים כי עוד בטרם הם יושגו, יעלו חברות הדירוג את דירוג האשראי שלה.

את הרבעון הראשון סיימה בומברדייר עם 3.5 מיליארד דולר במזומן ועוד קו אשראי לא מנוצל בהיקף של 500 מיליון דולר. חובות החברה מסתכמים בכ-6.6 מיליארד דולר, כשלהערכתנו, היא תציג EBITDA בהיקף של כ-1.5 מיליארד דולר, ותזרים מזומנים חופשי בהיקף של כמיליארד דולר בשנה הנוכחית.

האג"ח: גזפרום

תשואה לפדיון: 4.6%

ממליץ: ליאור מהלל, ראש תחום השקעות זרות בתכלית

גזפרום נמצאת בבעלות חלקית של ממשלת רוסיה - יצרנית הנפט הגדולה בעולם ויצואנית הנפט השנייה בגודלה, לאחר סעודיה - והיא בעלת כ-27% מעתודות הגז הטבעי בעולם.

למרות התנודתיות במחיר הגז, גזפרום הציגה יציבות בהכנסות בשנת 2009, תוך שמירה על שיעור EBITDA של כ-37%. מינוף החברה ירד מכ-36% בשנת 2007 לכ-32% כיום, והיא מייצרת תשואה על ההון של כ-16%. שווי השוק שלה, העומד על כ-115 מיליארד דולר, משקף רמות מכפילים נמוכות: כ-3.1 מכפיל EBITDA וכ-4.5 מכפיל רווח.

לגזפרום דירוג BBB המגלם את היותה חברה שפועלת ברוסיה וחשופה לתנודתיות במחירי חומרי הגלם, אך תשואת האג"ח שלה נחשבת לטובה עבור אג"ח שמועד פדיונה במארס 2013.

האג"ח: ממשלת ברזיל (בריאל)

תשואה לפדיון: 12.2%

ממליץ: יניב חברון, מנהל מחלקת מאקרו ואסטרטגיה באקסלנס

ביחס לתשואות על אג"ח ממשלתיות בעולם, ולמרות שחובה של ממשלת ברזיל נמצא בסיכון נמוך יחסית, האג"ח הממשלתיות של המדינה מעניקות תשואה גבוהה במיוחד: 12.2% לשנה באג"ח שנפדות בעוד 10 שנים. המערכות הפיננסיות בברזיל מגלות יציבות ביחס למערב, יחס החוב לתוצר נמוך מ-50% והגרעון התקציבי עומד על 3.3% וצפוי לרדת לרמה של 1%.

למרות העלאה מצטברת של הריבית ב-1.5%, נראה כי עקום התשואה משתטח, כך שבהשקעה הזו עשויים להיות חבויים גם רווחי הון, אם כי לא גבוהים במיוחד.

היקף ההשקעות הזרות בברזיל גדל, בין היתר בעקבות אירוח המונדיאל הבא והמשחקים האולימפיים ב-2016, מה שתמך גם במטבע המקומי. בנוסף, ברזיל צמחה בשיעור של 9% ברבעון האחרון והיא הופכת להיות תלויה פחות בייצוא סחורות, ומתבססת יותר על צריכה מקומית.

האג"ח: בריטיש פטרוליום

תשואה לפדיון: 3.9%

ממליץ: מחלקת מחקר, הלמן אלדובי

למרות משבר דליפת הגז במפרץ מקסיקו, יצרנית האנרגיה הגדולה בעולם לא תתקשה להחזיר את חובותיה בטווח הקצר. על פי ההערכות, היקף ההוצאה הכוללת בגין הטיפול בדליפה ינוע בטווח של 30-60 מיליארד דולר, וזו צפויה להתפרס על כ-10 שנים.

לפי הערכות, החברה צפויה לייצר תזרים מזומנים של כ-35 מיליארד דולר בשנה הנוכחית, שיכסה השקעות הון בסך של כ-20 מיליארד דולר. כמו כן, BP ביטלה את תשלום הדיבידנד עד סוף השנה, בסך של כ-10 מיליארד דולר, ויחס חוב להון שלה נמוך ועומד על כ-19%. לכך יש להוסיף את העובדה שהחברה תרה אחר אפשרויות למכירת נכסי נפט, וההתעניינות מצד אבו דאבי, לוב ומשקיעים נוספים בכל הנוגע לרכישת נתח מהחברה, גוברת.

האג"ח: טלפוניקה

תשואה לפדיון: 3.67%

ממליץ: נדב אופיר, אנליסט בכלל פיננסים ברוקראז'

טלפוניקה הספרדית היא חברת הטלקום הרביעית בגודלה בעולם מבחינת שווי שוק, והשלישית במדד DJ EUROSTOXX50. עסקי הליבה שלה כוללים שירותי טלפוניה ניידת וקווית, כבלים ואינטרנט מהיר.

ככלל, סקטור הטלקום מאופיין בתזרים מזומנים חזק וביציבות בהכנסות, ולאור החששות ממשבר החוב באירופה נפתחו המרווחים באיגרות החוב ונוצרה הזדמנות השקעה.

טלפוניקה פועלת ב-25 מדינות באירופה ואמריקה הלטינית ויש לה מעל 273 מיליון לקוחות. 60% מההכנסות שלה מגיעות מחוץ לספרד, והיא מובילת שוק התקשורת בארגנטינה, ברזיל, צ'ילה ופרו. בשנת 2009 היו לחברה הכנסות של 79 מיליארד דולר ורווח נקי של 11 מיליארד דולר. גם יחסי הכיסוי של החברה טובים מאוד: ההון העצמי מהווה 22% מהמאזן, ולמעלה ממחצית החוב נטו.

האג"ח: סיימון פרופרטי גרופ

תשואה לפדיון: 5.45%

ממליץ: דני ירדני, מנהל השקעות באלטשולר שחם

Simon Property Group היא קרן הריט הגדולה ביותר בארה"ב. החברה פועלת במגזר הקמעונאי ומחזיקה בלמעלה מ-300 נכסים מניבים בארה"ב ומחוצה לה.

עיקר פעילותה של הקרן היא בתחום ניהול ופיתוח קניונים אזוריים בארה"ב, בהם היא עובדת מול שוכרי מפתח מהשורה הראשונה, ושיעורי התפוסה והשכירות גבוהים ויציבים. החברה הונפקה בשנת 1993 והפכה לשחקן הדומיננטי ביותר בענף בעיקר באמצעות מיזוגים ורכישות, וכן על ידי שיפור איכות נכסיה.

שווי השוק של החברה עומד על כ-25 מיליארד דולר, והיא עברה את המשבר בזכות קופת מזומנים דשנה והנהלה מנוסה ומוערכת. דירוג האשראי שמקבלת SPG מ-S&P הוא A מינוס, הגבוה ביותר בענף, ויחסי החוב בחברה נמוכים מהממוצע בתחום.

האג"ח: נובל אנרג'י

תשואה לפדיון: 5.5%

ממליץ: קובי שגב, מנכ"ל יובנק קרנות נאמנות

בניגוד לחברות המקומיות העוסקות בחיפושי גז ונפט, חברת נובל אנרג'י היא חברה ותיקה בעלת מבנה הון איתן. עיקר פעילותה הוא בהרי הרוקי ובמפרץ מקסיקו, ובנוסף יש לה פעילות בינלאומית, למשל בקידוח תמר המקומי.

תחום חיפושי הנפט והגז טומן בחובו סיכונים רבים, וביניהם עלויות גבוהות של מיקומים ימיים (Off-Shore), תנודתיות במחירי הנפט והגז, השקעות גבוהות ברכוש קבוע, סיכונים כלכליים ופוליטיים בפעילות הבינלאומית, סיכוני הפקה ואסונות טבע, ועוד.

יחד עם זאת, הונה העצמי של נובל אנרג'י גדול פי 130 מההון העצמי של חברת דלק אנרגיה, למשל, ועומד על כ-6.5 מיליארד דולר. שווי השוק שלה עומד על 11.5 מיליארד דולר, ובקופתה כמיליארד דולר במזומן. החברה גם מציגה איתנות פיננסית, עם יחס חוב להון העצמי העומד על 37%, ו-EBITDA של 1.3 מיליארד דולר, לעומת חוב לטווח ארוך של 2.4 מיליארד דולר.