ייצוגית: מינהל מקרקעי ישראל רודף אזרחים על חובות שהתיישנו

הבקשה לתביעה הייצוגית בסך 250 מיליון שקל מתבססת על פסק הדין התקדימי של בית המשפט העליון מלפני כ-3 שבועות, שבו נקבע כי רשות מקומית אינה רשאית לפתוח בהליכי גבייה של חוב ארנונה שחלה עליו התיישנות

לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה שלשום (ב') בקשה לאישור תביעה ייצוגית בסך 250 מיליון שקל נגד מינהל מקרקעי ישראל, בטענה כי המינהל פועל באופן לא חוקי בכך שהוא נוקט בהליכי גבייה מינהליים של חובות שחלה עליהם התיישנות.

באמצעות עוה"ד דורון ויינריך ואייל רגב טוענת התובעת הייצוגית, שרה כפתורי, כי ביולי 2009 שלח לה המינהל מכתב התראה לפני טיפול משפטי, שבו נמסר לה כי יש לה חוב של כ-16 אלף שקל למינהל, בגין בית חכור ברחוב בן-גוריון בגבעתיים אותו ירשה מאביו של בעלה.

התובעת מוסיפה וטוענת כי על חלק הארי של החוב שמבקש המינהל לגבות חלה התיישנות, הואיל והמינהל לא פעל לגביית החוב מ-1986 ועד 2009.

לדברי התובעת, המינהל אינו רשאי לנקוט הליכי גבייה מינהליים כדי לגבות חובות ארנונה דוגמת החוב שלה, שחלה עליהם התיישנות.

"הדרך בה פועל מינהל מקרקעי ישראל היא שלא כדין ובניגוד להיגיון, הקובע כי אם חלפה תקופת ההתיישנות - מנועה הרשות מהפעלת צעדי גבייה מינהליים כלפי החייב", נכתב בכתב התביעה.

תביעתה של כפתורי מתבססת מבחינה משפטית על פסק דינו התקדימי של בית המשפט העליון בעניין נעמה נסייר נגד עיריית נצרת-עלית מלפני כ-3 שבועות (רע"א 187/05), שבו נקבע כי רשות מקומית אינה רשאית לפתוח בהליכי גבייה של חוב ארנונה שחלה עליו התיישנות.

עם פרסום פסק הדין של העליון, ברור היה כי תהיה לו השלכה על כלל פעולות הגבייה המינהליות שנוקטות רשויות המדינה כלפי אזרחים בנוגע לגביית חובות שחלה עליהם התיישנות. הבקשה משלשום היא כנראה הסנונית הראשונה, ותביעות נוספות ודאי יבואו בעקבותיה.

לדברי התובעת, מינהל מקרקעי ישראל הוא גוף ציבורי גדול שמרשה לעצמו לפעול בניגוד לדין, ולכן לבקשה לאישור התביעה הייצוגית נגדו יש חשיבות ציבורית רבה מאוד.

על-פי כתב התביעה, ישנם כ-100 אלף אנשים ותאגידים שחובותיהם למינהל התיישנו, וכל אחד מהם ניזוק בכ-2,500 שקל בגין פעולות המינהל לגביית החובות.