נעים להכיר: גרמן לריאה - ברון הנחושת המסתורי של מקסיקו

לריאה יושב על הון שמוערך ב-10.5 מיליארד דולר ■ רוב המקסיקנים מעולם לא שמעו עליו ואפילו תצלומים שלו הם מצרך נדיר ■ הוא מעולם לא העניק ראיון ולא ערך מסיבת עיתונאים

הוא האדם השני בעושרו במקסיקו, וחברת הכרייה שלו עברה תקופה של עיתונות רעה במיוחד עם פיצוץ קטלני במכרה פחם ושביתה ממושכת של עובדים, אבל גרמן לריאה (Larrea) הצליח בדרך כלל להישאר מחוץ לאור הזרקורים, ולבצר את המוניטין שלו כמיליארדר המסתורי ביותר במקסיקו.

מעט מאוד ידוע על לריאה, שחברתו גרופו מקסיקו מתכננת להחזיר לעצמה את מעמדה כאחת משלוש מפיקות הנחושת הגדולות בעולם. רוב המקסיקנים מעולם לא שמעו עליו, ואפילו תצלומים שלו הם מצרך נדיר.

איגוד הכורים הארצי במקסיקו מאשים את לריאה בשביתה שנמשכת שלוש שנים במכרה הנחושת הגדול ביותר של גרופו מקסיקו, קנאניה, ובהתפוצצות שאירעה ב-2006 במכרה פחם של החברה, בה נהרגו 65 עובדים. אך לריאה לא הופיע בעצמו כדי להגיב על האשמות האיגוד, והוא מופיע בציבור לעיתים נדירות מאוד.

בחודשים האחרונים הוא זכה בשני מאבקים משפטיים חשובים מאוד שיועילו לגרופו מקסיקו. באחד מהם התיר בית משפט לחברה לפטר את העובדים השובתים בקנאניה ולחדש את פעילות המכרה.

לריאה יושב על הון שמוערך ב-10.5 מיליארד דולר. רק קרלוס סלים, איל הטלקום שנחשב כעת לאיש העשיר בעולם, עשיר ממנו במקסיקו, לפי האתר הפיננסי המקסיקני האמין סנטידו קומון. לפי גיליון ישן יותר של "פורבס", לריאה הוא העשיר מספר 3 במקסיקו אחרי סלים וריקרדו סלינאס פליגו, שמנהל אימפריית שידורי טלוויזיה.

בעוד שסלים, פליגו ויתר אנשי העסקים הבכירים במקסיקו מופיעים דרך קבע באירועים ובנשפים, לריאה משתמש בהונו ובהשפעתו כדי להתרחק מהזרקורים. "הם אוהבים לצאת להרבה מקומות, לארוחות ערב ולארמון הנשיאות, אבל הוא לא כזה", אמר מנהל בגרופו מקסיקו לרויטרס.

מעולם לא התראיין

מקורות בתעשיית הכרייה ועובדים לשעבר סירבו לדבר לתקשורת על לריאה, והוא מעולם לא העניק ראיון ולא ערך מסיבת עיתונאים. אנליסט במקסיקו סיטי אומר שיש כנראה הסכמה בשתיקה בחוגים הקרובים ביותר של לריאה להימנע מחשיפת פרטים על חייו הפרטיים.

"הוא שומר על פרופיל נמוך. לא רואים את התצלומים שלו בפרסומים של החברה. הוא לא רוצה להיות בציבור", אומר עליו עובד של סאותרן קופר, החברה הבת הפרואנית של גרופו מקסיקו, שמתאר אותו כ"וורקוהוליק שמקבל החלטות מהירות ונבונות".

לריאה, שהוא כנראה בן 57, ירש את גרופו מקסיקו מאביו חורחה, שכונה "מלך הנחושת" אחרי שרכש מהממשלה שניים מהמכרות הגדולים במדינה בעסקאות משתלמות מאוד. גרמן החל לנהל את החברה לפני שאביו מת בגיל 87 ב-1999, וכעת הוא יו"ר מועצת המנהלים כאשר אחיו גנארו הוא מספר 2 שלו.

רבות מהחברות הגדולות במקסיקו מתנהלות בשליטה ובניהול משפחתיים כאלו. חלק מהן, כמו חברת הטלפון הקווי של קרלוס סלים, נהנו מההפרטה של נכסי הממשלה בשנות ה-80 וה-90.

גרמן לריאה הצמיח עת עסקיה של גרופו מקסיקו, שבבעלותה מכרות בפרו ובארה"ב וכן מסילות רכבת ועסקי בנייה. הצלחתו משתקפת בסקר רויטרס של עשרה אנליסטים שעוקבים אחרי מניית גרופו מקסיקו. שמונה מהם מדרגים את המניה כ"קנייה".

האנליסטים הללו צופים שהחלטות בתי המשפט האחרונות לטובת לריאה יעלו את תפוקת הנחושת השנתית של גרופו מקסיקו ליותר ממיליון טונות.

בדצמבר זכתה גרופו מקסיקו בפסיקה שהחזירה לידיה את השליטה בחברת הכרייה האמריקנית אסארקו, שהיא השקיעה יותר מ-2 מיליארד דולר כדי לחלץ אותה מפשיטת רגל, אחרי שנים של התדיינות משפטית.

לריאה ניסה להימנע מהופעה בבית משפט טקסני ב-2008 ושיגר הצהרה מוקלטת, אך בסופו של דבר הוא אולץ לבצע הופעה ציבורית נדירה. גרופו מקסיקו נאבקה עם בעלי מניות של אסארקו שטענו שלריאה השתלט על חברה זו והפשיט אותה מן הנכס העיקרי שלה, חברת סאותרן פרו, ובכך דחף אותה לפשיטת רגל.

אנגלית במבטא כבד

בעדותו, באנגלית במבטא כבד, לריאה נשמע לא מרוצה מן העצות שהוא קיבל מפרקליטיו להכניס את אסארקו לפשיטת רגל. "לדעתי, עורכי הדין התבלבלו במנדט שלהם. במקום לייעץ לנו, הם התחילו לחשוב שאנחנו נלך לצ'פטר 11 (סעיף 11 של פשיטת רגל כעסק חי), וזו מעולם לא היתה הכוונה שלנו", אמר לריאה לשופט, שביקש ממנו כמה פעמים להרים את קולו.

במקסיקו, החברה של לריאה נתונה במאבק איתנים עם איגוד הכורים מאז יולי 2007, כאשר יותר מ-1,000 מעובדי מכרה קנאניה פתחו בשביתה. השביתה נמשכה ונמשכה כאשר פרקליטי החברה והאיגוד ניהלו מאבק משפטי על חוקיותה. בתחילת שנה זו זכתה לבסוף גרופו מקסיקו בפסיקה של בית המשפט העליון שאפשרה לה לפטר את העובדים השובתים.

בגיבוי המשטרה הפדרלית, החברה השתלטה ביוני מחדש על המכרה השוכן סמוך לגבול על אריזונה, אך היה עליה להסיע עובדים שחתמו על חוזים אישיים דרך כניסה מיוחדת כדי להימנע מהתנגשויות עם חברי האיגוד הזועמים. האיגוד הגיש בינתיים ערעור על פסיקת בית המשפט.

השביתה עימתה את גרופו מקסיקו עם מנהיג האיגוד נפוליאון גומז, שכמו לריאה ירש את מעמדו מאביו, והשיג עבור הכורים כמה הישגים. לדבריו, לאביו היו יחסים חמים יותר עם אביו של לריאה.

"גם להם היו רגעים קשים, אבל לא עד כדי כך", אמר גומז בראיון טלפוני מקנדה, שאליה נמלט כדי להימנע ממעצר באשמות מעילה במקסיקו.