גילי כהן: "עדיף להחזיק במנית חברה מאשר באג"ח שלה"

מנהל ההשקעות הראשי של אקסלנס: "מחירי המניות סבירים" ■ "צריך להסתגל לכך שהעולם יצמח פחות משהורגלנו, אך לא נגיע לתחתית כפולה" ■ מציב סימני שאלה לגבי התשואות העתידיות בשוק הסולידי

"אנו נמצאים בישורת האחרונה לקראת גל עליות ריבית, וכל הדברים שהתרגלנו אליהם ישתנו. לשמור על הערך של הכסף כיום זו משימה לא פשוטה וצריך להתרכז בכך", כך אמר גילי כהן, מנהל ההשקעות הראשי של בית ההשקעות אקסלנס, בוועידת הסוכנים והיועצים הרביעית של מכללת עדיף, בשיתוף בית הספר לכלכלה המסלול האקדמי המכללה למנהל. בדבריו, הציב כהן סימני שאלה לגבי התשואות העתידיות בשוק הסולידי, בדגש על האג"ח הקונצרניות בשוק המקומי.

עם זאת, כהן הביע אופטימיות ביחס לשוק המניות המקומי, ולדבריו "מחירי המניות כעת הם בהחלט סבירים. רמת המזומנים בשוק הישראלי גבוהה, כאשר גם מבחינת מכפילים היסטוריים מדובר ברמה זולה יחסית, שקל לחיות איתה. כל זה מביא אותי לומר ששוק האקוויטי במצב טוב". כהן הוסיף, לפיכך, כי "סביבת האקוויטי היום במדרג הסיכון היא בטוחה יותר, ועדיף לי להחזיק את המניה על פני האג"ח של החברה". עם זאת, הוא ציין שהתנודתיות גבוהה וצפויה להימשך כך לאורך זמן.

בהתייחס למצב הכלכלות בעולם, אמר כהן כי לדעתו המשבר במדינות ה-PIIGS לא יפיל את הכלכלה העולמית לשפל נוסף. "קיימת בעיה שתשפיע על הצמיחה האירופית והגלובלית, אך המצב פתיר ויש מספיק כסף לייצב את המערכת", אמר, וציין כי בארה"ב ניכרת התייצבות ומורגש שם שינוי לטובה.

"לא נגיע ל-W"

בוועידה נערך גם פאנל השקעות, בו השתתפו: שלומי ברכה, סמנכ"ל השקעות בפסגות גמל; אלון גלזר, סמנכ"ל המחקר של לידר; רונית מאירי הראל, מנהלת אגף ני"ע ונכסים פיננסיים בבנק הפועלים; ואבי שטרנשוס, מנהל מחלקת ההשקעות במנורה-מבטחים ביטוח. הארבעה הסכימו ביניהם כי העולם לא ניצב בפני קיטון בפעילות הכלכלית, הגם שהצמיחה לא תשוב לקצב שהציגה בעבר.

"צריך להסתגל לכך שהעולם יצמח פחות משהורגלנו בעבר, ואולי אף פחות מהפוטנציאל לצמיחה שקיים בכמה מהמדינות בעולם", אמר ברכה, אם כי לדעתו "לא נראה חזרה למיתון וצמצום בתוצר במשקים מערביים. לא נגיע לתחתית כפולה - ל-W". גלזר הסכים עמו, וציין ש"אנו לא בדרך להתרסקות, אך הצמיחה לא יכולה באמת להיות גבוהה".

כפועל יוצא מהגידול בתנודתיות ורמות הסיכון, "התקופה הקרובה תהיה תקופת טלטלות, כך שהבחירה בהשקעות צריכה להיות סלקטיבית ומדויקת יותר", הזהירה מאירי הראל. ואילו שטרנשוס הביע אופטימיות, למרות שהסכים כי התנודתיות גברה ותימשך, ואמר ש"המגמה היא חיובית לאורך זמן, אם מסתכלים כמה שנים קדימה ולא לטווחים קצרים".

שטרנשוס ציין כי לדעת מנורה "יש יותר פוטנציאל במניות בחו"ל, כשהמחירים בארה"ב בהחלט נוחים. לאורך זמן האפיק הזה יניב תשואות יפות, בוודאי כשבאפיקים הסולידיים אין תשואות". בנוסף, "יש היום הזדמנות גם במערב אירופה וגם בארה"ב במחירי הנדל"ן".

"לטווח ארוך - להשקיע בבנקים"

בדגש על שוקי המניות, אמר ברכה כי "אנו באחוזי מניות די גבוהים כיום ביחס לתיק שלנו. שוקי המניות לא יעשו שוב את התשואות של 2009, אבל יחסית לאלטרנטיבות - זה מקום טוב להיות בו". בהקשר זה, ציין גלזר כי "בתחילת השנה דיברנו על הצורך בתיק דפנסיבי, וכעת אני חושב שיש מקום לתיק יחסית פחות דפנסיבי ולקצת יותר סיכונים. אין ענף שהוא זול לדעתנו, אבל כדאי להרחיב קצת את התיק לנדל"ן ולגז".

על מניות הבנקים אמר גלזר, כי "לקנייה לחמש שנים זו השקעה מעולה". ואולם, בטווחים קצרים יחסית ישנם גורמים המכבידים על המניות, כך ש"כיום לא צריך להיות בבנקים יותר מהמשקל שלהם בשוק".

מאירי הראל ציינה שבבנק הפועלים ממליצים כיום בעיקר על "הענפים הדפנסיביים כגון צריכה, קמעונאות, תקשורת (שנהיה קצת 'טריקי' בימים האחרונים, לדבריה), וגם הנדל"ן המניב בארץ". עוד גילתה, כי "בשנה האחרונה אנו רואים גידול ניכר בהחזקות של לקוחותינו בניירות ערך זרים".