בזמן שמקצצים לכם: שרי הממשלה רוצים פיצוי על מס הרכב

המדינה רוצה לקצץ 100 מיליון שקל מתנאי הרכב הצמוד של קציני הקבע ■ זה לא מפריע לה - במקביל - להיטיב את התנאים של עובדיה שלה

השבוע פורסמה במזל טוב הצעת חוק התקציב לשנתיים הבאות, ובתוכה סעיפים רבים שנועדו לקצץ בתקציב, לתקן עיוותים ולפנות משאבים. לא מעט סעיפים מתמקדים השנה בייעול מערכת הביטחון, ובתוכם - תחת הכותרת "ביטול עיוותי מיסוי" - מסתתרת גם ההצעה הבאה: "להטיל על הרמטכ"ל, מפכ"ל המשטרה נציב השב"ס וראשי שירות הביטחון לבטל את תשלום גילום המס על זקיפת ההטבה על רכב צמוד למשרתים במערכת הביטחון מהמערך הלא-לוחם". משמעות הצעד, כך נטען בהצעת התקציב, היא ירידה של מאות שקלים לחודש בשכר הנטו של משרתי קבע רבים, שתפנה לא פחות מ-100 מיליון שקל לטובת "התעצמות".

למי שלא שפר עליו מזלו לקבל רכב צמוד מהעבודה נזכיר, שחוקי המס קובעים כי יש להוריד (לזקוף) מס ממשכורתו החודשית של כל מקבל רכב צמוד - מס שמחושב עפ"י החלק היחסי של השימוש הפרטי (לא לצורכי עבודה) שהוא עושה ברכבו. ההטבה מחושבת עפ"י שווי השימוש ברכב, שהחל מהשנה נקבע כאחוז ממחירו. אם המעביד חפץ בכך הוא יכול לגלם את אותה זקיפה, כלומר לפצות במשכורת את מקבל הרכב הצמוד על המס שהוא משלם על הרכב. עוד נזכיר, שלמשרד האוצר ולרשות המסים "חשבון ארוך" עם אותו שווי שימוש.

בעבר טען האוצר לא פעם, כי המס המשולם ע"י העובדים בגין הרכב הצמוד שלהם רחוק מאוד מלגלם את השווי הריאלי של ההטבה, וכי השיטה גורמת לאובדן הכנסות של מאות מיליוני שקלים למדינה. הטיעונים היו משכנעים ככל הנראה, כיוון שהם הובילו בשנים האחרונות (לאחר הרבה עימותים פוליטיים) להעלאה הדרגתית של המס ולשינוי שיטת החישוב שלו.

לפיכך, אפשר לראות בסעיף הרלוונטי בהצעת התקציב המשך "טבעי" של המדיניות המוצהרת, שמטרתה לקצץ בהטבה לא מוצדקת, עפ"י טענת המדינה, ובכך לחסוך סכום ניכר לקופת המדינה - שהיא, כידוע, זו שמשלמת את משכורתם של אנשי הקבע ומערכת הביטחון.

אין בכוונתו להיכנס כאן לכיסם של משרתי הקבע ולמערכת הטעונה והסבוכה של יחסי עובד-מעביד בשירות המדינה, אך ההיגיון והשקיפות הציבורית מחייבים לתהות - האם האוצר והממשלה מיישמים בעקביות את אותה מדיניות רצויה וברוכה בכל מה שנוגע ל"חצרם הפרטית", כלומר תנאי אחזקת הרכב הצמוד של הצי הממשלתי עצמו. כשהדבר מגיע לכאן, מסתבר, המדיניות הופכת גמישה יותר.

השרים רוצים פיצוי

בדיוק בחודש בו פורסם התקציב, הגישה הממשלה לוועדת הכספים בקשה לשדרג את תנאי אחזקת הרכב הצמוד לשרים. מסתבר שתקנות שווי השימוש החדשות, שחלק מהשרים המכהנים תמכו בהן בזמנו, נוגסות נתח גדול מדי ממשכורתם. לפיכך, השרים ביקשו מוועדת הכספים שיינתן להם פיצוי במשכורת על אותו מס רכב צמוד, כיוון שהשנה הוא נגזר כאחוז משווי הרכב עצמו - ובמקרה של רוב השרים מדובר באחוז מהשווי הנכבד של רכבי השרד הגדולים מסוג אאודי A6.

פתרונות יצירתיים

מי שסבור שהמדינה דואגת רק לפיצוי השרים בגין אותה זקיפת מס טועה. באפריל השנה פרסם האוצר כי מקבלי רכב ממשלתי מסחרי שצמוד אליהם באופן קבוע, יקבלו החל ממשכורת מאי עדכון לפיצוי הקבוע שהם מקבלים על זקיפת המס, כיוון שמדובר "ברכב צמוד מסחרי תפעולי הנדרש לצורכי עבודה ולצרכים תפעוליים של המעסיק".

לפיצוי לא קוראים, חלילה, גילום מס אלא "תוספת נהיגה עצמית ב'" והוא מוסיף אלפי שקלים למשכורתם של עובדי המדינה הרלוונטיים, בהתאם לשווי הרכב. ואילו כלי רכב נכללים בהגדרה "מסחריים"? טנדרונים סמוג קאנגו ורכבי שטח מפוארים מסוג רקסטון, לנד-קרוזר 4X4 ומיצובישי פאג'רו ארוך. נסו לקבל זקיפה מהמעביד שלכם על כלי רכב כאלה ותראו מה תהיה התגובה.