המשכנתא של וואלה

העלייה בתג המחיר של יד2 משקפת במידה רבה את הייקור המתמיד בדירות. ומי אשם בזה?

עסקת וואלה-יד2 שיצאה לדרכה השבוע היא אחת העסקאות המעניינות שנעשו בשנים האחרונות בסצנת האינטרנט המקומית. מלבד העובדה שרכישות בהיקפים כאלה אינן דבר שבשגרה עבור אתרי תוכן ישראליים, מדובר במיזוג בין שני גופים מובילים ורווחיים בדרך ליצירתו של גוף האינטרנט הגדול בישראל.

אולם, השווי הגבוה שעסקה זו משקפת ליד2, 156 מיליון שקל, מסתמן כגבוה מדי, הן עבור וואלה, שצפויה לשלם 117 מיליון שקל, בעוד שקופת ההון העצמי שלה מסתכמת ב-99 מיליון שקל בלבד (נכון לרבעון הראשון 2010); והן עבור יד2, שרק לפני שנתיים הוערך שווייה בכ-50% פחות.

כיצד זינק תג המחיר פי 2 בתוך שנתיים? הרבה בזכות העלייה המתמדת בטראפיק של האתר והגידול בהכנסות שלו מפרסום. על אף שקשה שלא למצוא צידוק לרכישת אתר כה משגשג וצומח, בפרט שהסינרגיה בינו לבין וואלה נראית מצוינת, קשה גם שלא לתהות אם לא מדובר בסוג חדש של בועה ואם יד2 יכול להמשיך ולצמוח בשיעורים כאלו לנצח.

העלייה בתג המחיר של יד2 משקפת במידה רבה את הגידול המתמיד במחירי הדירות, מה שהוביל בשנים האחרונות לבועת נדל"ן שכולם מחכים להתפוצצותה.

מי אחראי על יצירת הבועה הזו? בין השאר לוחות הנדל"ן באינטרנט, שרובם מציעים פלטפורמה לפרסום מודעות בחינם. אלה מאפשרים לכל בעל דירה להציב תג מחיר שלא בהכרח תואם את השוק, על בסיס "שיטת מצליח". הצלחנו למכור? אשרינו. לא הצלחנו? מפרסמים מודעה ריאלית יותר.

בדומה לזוג צעיר, שלוקח משכנתא גבוהה יחסית לשווי הדירה ומשעבד את עתידו, כך גם בנוגע לוואלה - ימים יגידו אם ההימור שלקחה על יד2 היה רציונלי, או שמא גם היא נכנסה לעסקה שאת מחירה תצטרך לשלם הרבה אחרי סיום העשור הנוכחי.