החתמים מצננים התלהבות: "לא צפוי גל הנפקות לפני אוקטובר"

בשוק החיתום מעריכים כי למרות הרצון של החברות להנפיק בבורסה בת"א - המשקיעים לא מגלים התעניינות מספקת ■ היחידות שמגייסות כאילו הגאות בשיאה, הן שותפויות החיפושים

חודשיים לאחר שהתאדו התוכניות להנפקות אקוויטי רבות בבורסה בתל אביב, נראה כי למרות הניסיונות שעושים חלק מראשי החברות להחזיר אותן לשוק בקרוב, הן יצטרכו להתאזר בסבלנות עוד מספר חודשים.

בתמיכת האווירה החיובית בשווקים (שבוע שני ברציפות בו המעו"ף מציג עליות שערים), מגיעים סימנים ראשונים לכך שחלק מהחברות שדחו את התוכניות להנפקת מניות, מתחילות שוב לבחון בזהירות את האפשרות לבצע הנפקה בזמן הקרוב.

כך, שמה של אלעד קנדה בה מחזיק יצחק תשובה שב לכותרות בימים האחרונים, כמועמדת לצאת להנפקה בשבועות הקרובים, וגם רשת הקמעונאות כמעט חינם צפויה לנסות לרשום עצמה למסחר בבורסה בזמן הקרוב. מספר חברות נוספות כבר דיווחו בימים האחרונים על תוכניות להנפקה ראשונית - ביניהן ניתן לציין את חברת הבת של כנפיים, גלובל ליסינג, וחברת הביומד אינסוליין.

אולם בשוק החיתום מצננים היום את עליית הציפיות המחודשת להנפקות רבות בזמן הקרוב, ומעריכים בהסתברות גבוהה כי חזרה של גל הנפקות משמעותי לא תיראה בשוק ההון המקומי לפני חודש אוקטובר.

בנוסף לאלעד קנדה, בין החברות הבולטות שהיו על הפרק בחודשים מארס ואפריל ניתן לציין את אלביט מדיקל של מוטי זיסר, אלקטרה צריכה של גרשון זלקינד, אמפא נדל"ן של שלומי פוגל והאחים נקש, ונמל אשדוד.

בשוק החיתום העידו היום כי בדומה לאלעד קנדה, גם בחינה מחודשת של הנפקת אלקטרה צריכה ואלביט מדיקל נעשית "על אש קטנה", ואולי תתאפשר במידה שהשוק ימשיך בכיוון חיובי לאורך מספר שבועות. לגבי אמפא נדל"ן מציינים, כי האפשרות להנפקתה לא עלתה מחדש בשלב זה, ואילו הנפקת נמל אשדוד נתקלת בבעיות רגולטוריות.

ביקושים גבוהים בשוק החוב

בינתיים, מי שמגייס כאילו הגאות בשיאה הן שותפויות חיפושי הגז והנפט. האחרונה מבין אלה הייתה השותפות של רוני הלמן ואורי אלדובי - הזדמנות ישראלית, שגייסה אתמול כ-120 מיליון שקל (ראו הרחבה בידיעה נפרדת). טרם אליה, בשבועות האחרונים גייסה שותפות גלוב כ-50 מיליון שקל ושותפות מודיעין 188 מיליון שקל - שני מהלכים בהם גדל היקף הגיוס לעומת התוכנית המקורית בזכות הביקושים הגבוהים שנרשמו.

בשל מצב הריבית בשוק והיעדר אלטרנטיבות, גם שוק החוב מתאפיין בביקושים גבוהים, והנפקות האג"ח שמבצעות החברות בשבועיים האחרונים זוכות בדרך כלל לביקושי יתר. גם שוק זה התאפיין בשקט יחסי מאז תחילת מאי, אולם התעורר בתקופה האחרונה בזכות הנזילות הגבוהה בשוק, ובהתחשב בתשואות הנמוכות שמציעות האג"ח הממשלתיות.

כעת, לאור הביקושים חברות לא מעטות נוספות בוחנות אפשרות לגיוס אג"ח. ל"גלובס" נודע כי קבוצת קמן של רוני אלרואי מתכננת לגייס עשרות מיליוני שקלים. קמן צפויה לגייס אג"ח סטרייט שתצטרף לשתי סדרות אג"ח שלה, שנסחרות בבורסה בהיקף של כ-35 מיליון שקל. חברה נוספת שתצא לגיוס אג"ח בקרוב היא אורמת טכנולוגיות, אשר מנייתה נסחרת בבורסת ניו-יורק תחת הסימול ORA. בכוונת אורמת טכנולוגיות לגייס כ-600 מיליון שקל בהנפקה פרטית של איגרות חוב דולריות לא מדורגות.

ביקושי יתר נרשמו השבוע לגיוסים בהיקף כולל של כ-2 מיליארד שקל: בנק הפועלים גייס יותר מ-1.2 מיליארד שקל בהנפקת כתבי התחייבות נדחים ואג"ח; גזית גלוב הנפיקה אג"ח בהיקף של כ-500 מיליון שקל; רבוע כחול נדל"ן השלימה הנפקה של 110 מיליון שקל; וריט 1 גייסה כ-100 מיליון שקל בשלב המוסדי של הנפקת אג"ח.

פעילים בשוק החיתום אמרו היום, כי "צריך לזכור שהמניות תמיד מגיעות כגל שני אחרי האג"ח, ואנחנו אחרי תקופה של קיפאון מוחלט. החברות מדברות, אבל עוד מוקדם לדעת אם ייצא מזה משהו וצריך לזכור ששוק החיתום יוצא לחופש באוגוסט. לכן בקיץ החברות המנפיקות עדיין בסיכון גבוה לגבי אפשרות ההצלחה שלהן, וההסתברות היותר גבוהה היא שמרבית ההנפקות יתבצעו באוקטובר-נובמבר, בהנחה שהשוק יפגין יציבות".