"אם אטיאס ימשיך להציף השוק - המחירים בב"ש יקרסו"

אלי אביסרור: "זה לא הוגן להציף את באר שבע כדי לקיים את ההצהרות של שר השיכון" ■ "הפוליטיקאים אומרים שהם רוצים לעזור לפריפריה ולזוגות הצעירים, אך בעקיפין עשו נזק. 3,000 זוגות צעירים גרים בשכירות כיום בב"ש, ואין להם יכולת לרכוש דירה ב-800 אלף שקל"

"מינהל מקרקעי ישראל ומשרד השיכון משווקים המון קרקעות בבאר שבע ומציפים פה את השוק. אסור שזה יימשך, כי מחירי הדירות פה יקרסו ואיתם הקבלנים", מזהיר בראיון ל"גלובס" אלי אביסרור, מנכ"ל חברת הבנייה אביסרור משה ובניו. "זה לא הוגן להציף את באר שבע כדי לקיים את ההצהרות של שר השיכון. פה הוא משווק 500 יחידות דיור ושם 800 יח"ד. כמעט כל שבועיים יש מכרז, וניגשות חברות בודדות במקרה הטוב. 2,500 יח"ד שווקו בשנה וחצי האחרונות בעיר של כ-200 אלף תושבים. זה לא ייספג בשוק וזה ייעשה לנו נזק. חייבים לעצור את ההצפה".

אביסרור נבחר לאחרונה לתפקיד יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בבאר שבע והנגב, לאחר מספר שנים בהן שרר פיצול בין שני ארגוני קבלנים באזור. אביסרור יעמוד בראש האיחוד של שני הארגונים, המייצגים למעלה מ-200 חברים. בין היתר, נאבק כעת אביסרור על זכויותיהם של קבלני באר שבע והנגב להתמודד על מכרזי בניית בסיסי צה"ל בנגב, עם העתקתם מהמרכז. לדבריו, תנאי הסף הקיימים במכרזים מאפשרים למעשה רק לחברות גדולות ומבוססות מהמרכז לגשת למכרז ולזכות בו. "איך יכול קבלן מקומי להוכיח שביצע פרויקטים בהיקף של 10 מיליון שקל, כשבשנים האחרונות כלל לא נבנו מבני ציבור בבאר שבע?", קובל אביסרור. "אין להם רקורד כזה, אבל צריך בכל זאת לתת להם הזדמנות. גם אם בנית במצטבר 1,000 יחידות דיור, אתה נפסל. למען הנגב, אני מתכוון לאחד את הכוחות כדי שהקבלנים באזור יקבלו עדיפויות לבניית הבסיסים. בחמש השנים האחרונות לא היו פה פרויקטים בכאלה היקפים. צריך לשנות את תנאי הסף הללו".

גלובס: האם הצהרותיהם של הפוליטיקאים עוזרות לפריפריה?

אביסרור: "הם אומרים שהם רוצים לעזור לפריפריה ולזוגות הצעירים, אך בעקיפין הם עשו נזק. למשל, דרישת המפקח על הבנקים להעלות את שיעור ההון העצמי הנדרש לקבלת משכנתא מ-30% ל-40% מונעת מאנשים לקנות דירה. 3,000 זוגות צעירים גרים בשכירות כיום בבאר שבע, ואין להם יכולת לרכוש דירה ב-800 אלף שקל. מדוע גזלו מאתנו את המענקים? זוגות צעירים היו מקבלים מענק מקום, מענק נגב, מענקים נוספים וריביות מסובסדות - הטבות בהיקף של 200 אלף שקל מעלות הדירה. צריך להפסיק להכריז ולעשות".

דירת 4 חדרים בשטח 100 מ"ר בפרויקטים של החברה בבאר שבע עולה כ-750 אלף שקל; דירת 5 חדרים בשטח של 130 מ"ר עולה כ-900 אלף שקל. "זוהי אותה דירה שאני בונה בירושלים או בגדרה - ההבדל הוא במחירי הקרקע. עלות הבנייה היא זהה בכל מקום. המחיר הבסיסי לכל דירה הוא 500 אלף שקל, לא משנה איפה אתה בונה", אומר אביסרור.

"יש הרבה הצהרות של פוליטיקאים, אבל בינתיים לא רואים כלום בשטח. אפשר לבטל את המע"מ לרוכשי דירה ראשונה, ולבטל היטלי פיתוח שמסתכמים ב-60 אלף שקל או 70 אלף שקל מתוך עלות כל דירה - הממשלה צריכה לסבסד את הדברים האלה. יש שפע של כלים להוזיל את הדירות מהיום למחר בבוקר, לא צריך אפילו רפורמה בתכנון שתיקח שנים. הממשלה יכולה לתת 20% הנחה על כל דירה, ככה, מהיום למחר".