סקר: רק 40% מהישראלים מקפידים לאסוף סוללות משומשות

בישראל נזרקות לפח האשפה קרוב ל-40 מיליון סוללות מדי שנה ■ 37% מהציבור הדתי-חרדי משתמשים בסוללות נטענות באופן קבוע, לעומת 27% במגזר החילוני

סקר חדש שנערך בימים אלה בדק את הרגלי השימוש ואיסוף הסוללות של הציבור וגילה כי 28% בלבד משתמשים באופן חלקי או מלא בסוללות נטענות, ולמעשה כ-72% מהישראלים עדיין משתמשים בסוללות אלקלין לא נטענות.

לפי הממצאים, 40% מהישראלים מקפידים לזרוק תמיד או ברוב הפעמים את הסוללות המשומשות במיכלי האיסוף, אולם 60% זורקים את הסוללות המשומשות לרוב או תמיד בפח הרגיל. אזור השרון מוביל בנושא איסוף הסוללות - 51% מקפידים לזרוק את הסוללות למיכלי איסוף וזאת לעומת אזורים אחרים בארץ, בהם הממוצע עומד על כ-38%.

נתון מעניין נוסף הוא ש-37% מהציבור הדתי-חרדי משתמשים בסוללות נטענות באופן קבוע, לעומת המגזר החילוני, בו רק 27% משתמשים בסוללות נטענות באופן קבוע.

כיום משווקות כל סוגי הסוללות באיכות גבוהה כסוללות נטענות. השימוש בהן מאפשר חיסכון כספי ניכר ושמירה על איכות הסביבה. לפי הערכות, בישראל נמכרות מידי שנה כ-90 מיליון סוללות, כלומר בישראל נזרקות לפח האשפה קרוב ל-40 מיליון סוללות מדי שנה.

הסקר בדק כיצד ניתן לעודד את מיחזור הסוללות. 42% מהמשיבים לסקר טענו כי השמת מתקני איסוף סוללות למיחזור צמוד לפחי האשפה בבנייני המגורים תגרום להם להקפיד על השלכתן למתקנים הייעודיים. כ-19% ציינו שהשמת מתקני איסוף סוללות בסמוך לכלובי מיחזור הבקבוקים תשפיע על השלכן למתקנים אלו.

אשל סגל, מנכ"ל המועצה לישראל יפה: "הגברת המודעות לצורך באיסוף סוללות היא עוד נדבך בדרך לניהול מתקדם של פסולת בישראל. משפחה ישראלית ממוצעת צורכת מעל ל-1 ק"ג סוללות בשנה, כמות שרק עולה ככל שגובר השימוש במכשירים חשמליים. למרות שמדובר בנפח זעום של פסולת ביחס למרכיבים אחרים של האשפה, טמונה בו אחת הסכנות הגדולות ביותר לאיכות הסביבה - זיהום משמעותי לקרקעות ולמאגרי המים שלנו. לכן יש משמעות רבה לאיסוף הסוללות על מנת להטמינן בצורה מבוקרת. נוכחנו בעבר במאבקים סביבתיים נוספים שקיימנו שקיימת נכונות בציבור לעבור להתנהלות סביבתית ומקיימת, בהנחה שיסופקו התנאים הנדרשים. על הרשויות למצוא את הדרכים המתאימות לספק לאזרחים מתקנים לאיסוף סוללות קרוב לבתיהם".

המחקר נערך בעבור חברת סמיקום לקסיס, על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה במסגרת סקר אומניבוס טלפוני בקרב 500 משיבים, גברים ונשים המהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל.