מגל: האמריקנים מציעים לממן פעילות החברה ע"י קרן פלנוס

בעלי המניות, הקוראים להדחת יעקב פרי ודירקטוריון מגל, מציעים מימון ביניים שיינתן ע"י קרן פלנוס בהיקף של 6 מיליון דולר, ובנוסף שיתוף-פעולה אסטרטגי עם חברת Optex היפנית, המוכרת מוצרים משלימים לאלה של מגל

סיבוב נוסף במאבק השליטה במגל מערכות : לאחר שנתן קירש, בעל המניות הגדול בחברה, הביע תמיכה ביו"ר הדירקטוריון יעקב פרי ובהנהלה הנוכחית של החברה, והציע להעניק הלוואה למימון פעילותה של מגל, מגיעה תגובת הנגד של בעלי המניות האמריקנים. אלו קוראים להדחת פרי והדירקטוריון, וכן מציעים מימון ביניים באמצעות קרן פלנוס בהיקף של 6 מיליון דולר, ושיתוף פעולה אסטרטגי עם חברת Optex היפנית, העוסקת באספקת סנסורים וחיישנים ומשלימה את המוצרים שמגל מוכרת.

בכתב העמדה ששיגרו בעלי המניות האמריקנים ליתר בעלי המניות בחברה, לקראת אסיפת בעלי המניות שתתקיים ב-12 באוגוסט, ושבה תעלה לסדר היום ההצעה להחלפת דירקטוריון החברה, תוקפת הקבוצה בצורה חריפה את האופן בו נוהלה מגל בשנים האחרונות - מה שהביא לטענתם לירידה בהכנסות החברה ולמעבר להפסד תפעולי, ולכך שבארבע השנים האחרונות ירדה מניית החברה ממחיר של 14 דולר במארס 2006 ל-2.7 דולרים למניה בלבד כיום.

4 סמנכ"לים ב-3 שנים

בעלי המניות טוענים גם, כי בכתב העמדה שפרסמה החברה בשבוע שעבר, ובו הצעתו של קירש להעמיד מימון לחברה בגובה של 5 מיליון דולר, "נחשף בפעם הראשונה כי תחת ההנהלה הנוכחית נקלעה החברה למשבר מזומנים. משבר אותו לא חשפה באסיפת בעלי המניות הקודמת".

בעלי המניות במגל מצביעים על אחד הכישלונות של הדירקטוריון הנוכחי שהביאו למשבר המזומנים, והוא רכישה של חברת האבטחה האירופית VSAT תמורת 12-15 מיליון דולר ב-2007, רכישה אותה הגדיר דירקטוריון החברה כ"כזו שתתרום להכנסות ולרווחים בשנת 2007 ומעבר לה". בפועל, הסתיימה ההשקעה בחברה האירופאית במחיקה של 11.9 מיליון דולר כעבור 16 חודשים.

בין הגורמים שהביאו להרעת מצבה של מגל, מציינים בעלי המניות את ההחלפות התכופות של בעלי תפקידים בחברה, שכללו בשלוש השנים האחרונות ארבעה סמנכ"לי כספים, שלושה מנכ"לים, שני סגני נשיא למחקר ופיתוח, מוביל ראש תחום טכנולוגי ו-3-4 סגני נשיא נוספים.

מגל, העוסקת בפיתוח מוצרי הגנה היקפית, נרכשה מהתעשייה האווירית בשנת 1984 על ידי נתן קירש ויעקב אבן עזרא, כאשר קירש היה המשקיע הפיננסי ואבן-עזרא ניהל את החברה.

במהלך השנים העביר אבן עזרא את שרביט הניהול לחתנו, יזהר דקל, ועבר לתפקיד יו"ר פעיל, אותו עזב בשנת 2007. אז נכנס לתפקיד היו"ר, ב-60% משרה, יעקב פרי, שהתמנה כבר בשנת 2002 בתפקיד סגן יו"ר.

במסגרת תנאי הפרישה של אבן עזרא, אישר לו דירקטוריון החברה רכב מפואר שיועמד לרשותו לכל ימי חייו כולל נהג צמוד, הוצאות אש"ל ללא תקרה, מחשב נייד, חיבור לאינטרנט ועוד, כאשר עלויות אלו הוערכו על-ידי החברה בכ-50 אלף דולר לשנה. מלבד זאת, אושר ב-2008 לאבן עזרא מענק פרישה בהיקף של 360 אלף דולר, וזאת, כאשר פעילות החברה כבר החלה לקרטע.

בנובמבר 2008 עזב יזהר דקל את תפקיד המנכ"ל, וזכה לתנאי פרישה בהיקף של כ-2 מיליון דולר. דקל הוחלף בידי יואב שטרן שהוציא לפועל תכנית קיצוצים בחברה, במסגרתה פוטרו כ-40 עובדים, כ-12% מכוח האדם של החברה, ואלו שנותרו חוו קיצוץ בשכרם. הקיצוץ פסח על היו"ר פרי, שמשתכר כ-50 אלף שקל לחודש ושסירב לקצץ בשכרו.

דרישת בעלי המניות: להחליף ההנהלה

כתב העמדה הוגש על-ידי 3 קרנות השקעה אמריקניות, Clough Capital Partners, Prescott Group ו Diker, המחזיקות יחדיו 17.8% מהון המניות של מגל, אולם על-פי הערכות בשוק ישנם בעלי מניות אמריקנים נוספים המחזיקים במעל ל-20% ממניות החברה התומכים אף הם במהלך אותו מניעים שלוש הקרנות.

בשנים האחרונות הידרדר מצבה של מגל, ובשנים 2006 ו-2009 היא נאלצה לתקן פעמיים את דו"חותיה, לאחר שהכנסות בהן הכירה מפרויקטים לא התקבלו באמת בחברה. הידרדרות המניה, כמו גם תנאי העסקה ופרישה מופרזים להם זכו היו"ר לשעבר אבן עזרא וחתנו, המנכ"ל לשעבר יזהר דקל, הובילו לכך שקצה נפשם של בעלי המניות בהנהלה הנוכחית, והם דורשים להחליפה.

במקומם של חברי הדירקטוריון הנוכחי, מציעים בעלי המניות האמריקנים למנות לדירקטוריון מגל את יואב שטרן, שכיהן כמנכ"ל החברה ב-2009 למשך חצי שנה; אביהו בן-נון, מפקד חיל האוויר לשעבר והיו"ר של יבואנית הרכב UMI; רלי שפיר, תת-אלוף במיל' שהצטרף למגל במהלך 2009 בתפקיד סמנכ"ל פיתוח עסקי, והתפטר בתחילת שנת 2010; איש העסקים זיו נדיבי; ועמי אמיר, שנמנה על מייסדי חברת רדויז'ן.

קירש, כאמור, הביע בשבוע שעבר תמיכה ביו"ר פרי ובהנהלה הנוכחית, והפציר בבעלי המניות להתנגד באסיפה למינוי חמשת הדירקטורים אותם מציעים בעלי המניות האמריקנים, תוך שהוא מצהיר כי במידה וחברי הדירקטוריון יישארו בחברה, הוא יעמיד לה הלוואה בהיקף של 5 מיליון דולר לצורך מימון פעילותה השוטפת, וביקש מבעלי המניות לאשר לו להגדיל את חלקו אל מעל ל-25% בהנפקת זכויות שתערוך החברה.

תחת הצעת קירש, גייסו בעלי המניות האמריקנים את קרן פלנוס מקבוצת ויולה (שלמה דברת) אשר תעמיד לחברה, על פי הצעתם, מימון ביניים בהיקף של 6 מיליון דולר במידה ויתחלפו חברי הדירקטוריון. הלוואה זו תהפוך בהמשך להלוואה לטווח ארוך, וזאת מבלי שבעלי המניות יצטרכו לעבור דילול במחיר נמוך.

בנוסף, התקשרו בעלי המניות האמריקנים עם חברת Optex היפנית, המייצרת מוצרי אבטחה המשלימים את מוצרי מגל ובעלת מכירות בהיקף של מעל ל-200 מיליון דולר, להסכם השקעה ושיתוף פעולה אסטרטגי עם החברה.