אירוע החממות השנתי: משגב היא החממה המצטיינת ל-2009

ד"ר סובחי בשיר ממשיך לספק פיתוחים מצליחים: החברה שהקים תחת חברת ל.נ, טרנס ביו-דיזל, נבחרה לחברת החממה המצטיינת לשנת 2009 ■ תחום הקלינטק צמח בעולם החממות משיעור של 4%

הזוכות באירוע השנתי של החממות הטכנולוגיות של התמ"ת, שהתקיים אתמול (א') בערב, הן חממת משגב בקטגוריית החממות, וחברת טרנס ביודיזל בקטגוריית חברות החממה. האירוע התקיים בהשתתפות שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, המדען הראשי בתמ"ת, ד"ר אלי אופר, יזמים, מנהלי חברות, משקיעים, תעשיינים, אנשי אקדמיה, מנהלי חממות ואנשי ציבור.

האירוע מהווה את יום החג השנתי של כל הקשורים לחממות הטכנולוגיות, שנלחמים על תקציבים ועל הצלחה בפיתוחים, בתחום שהוא הון סיכון במלוא מובן המילה. מדובר במיזמים בשלב הכי ראשוני שלהם, שקרנות ההון סיכון בדרך כלל נמנעות ממנו. היום הזה שם על הבמה את המחקרים ואם יש אז את ההישגים, ומספק קצת נחת בתוך הרבה מאוד עבודה קשה ומכשולים תקציביים ומחקריים.

באשר לזוכה כחממה המצטיינת לשנת 2009, חממת משגב, הרי שהיא נמצאת בבעלות חברת ההשקעות טרנדליינס, שבבעלות זאב ברונפלד. ברונפלד מחזיק גם בנתח המניות השני בגודלו בחברת ביומדיקס הבורסאית (11.7%) אשר היא בעלת החממות מיטב שבתל חי ואת"י (חממת אשקלון). טרנדליינס מחזיקה גם בחממת מופ"ת שבקריית ארבע, ומכאן שברונפלד קשור בבעלות על חמש חממות - משגב, מיטב, את"י ומופ"ת, אם באמצעות טריינדליינס ואם באמצעות ביומדיקס, וגם על חממת ל.נ., שבבעלות עליה הוא מחזיק במשותף עם בית ההשקעות אלטשולר שחם. חממת ל.נ. גידלה בתוכה את החברה הזוכה, טרנס ביודיזל.

ובחזרה למשגב, החברה נבחרה לחממה הטכנולוגית המצטיינת לשנת 2009 "בזכות הישגים יוצאים מן הכלל בהפעלת החממה, בכמות ואיכות המיזמים שנקלטו בה, ובהובלתן של החברות הבוגרות להצלחה בגיוס השקעות פרטיות ושיתופי פעולה אסטרטגיים 2009", כפי שציין יוסי סמולר, ראש מנהלת החממות, בעת שקרא לזוכה לבמה.

טרנס ביודיזל היא כאמור מיזם נוסף של ד"ר סובחי בשיר, שקנה את המוניטין שלו בזכות המיזם הקודם שלו, אנזימוטק, העוסק בייצור ופיתוח חומרים לתזונה קלינית ואשר נקנה ע"י קבוצת רוכשים ובהם גם משפחת עופר. החברה מוכרת את מוצריה בכ-50 מדינות בצפון אמריקה, אירופה והמזרח הרחוק, וכן בישראל, באמצעות חברות בינלאומיות מתחום המזון והתרופות, כגון GNC, סולגאר, נסטלה וטבע. המיזם הנוכחי, טרנס ביודיזל, מפתח תהליך אנזימטי לייצור ביו דיזל, שמשיג שני יתרונות חשובים על פני הטכנולוגיות המקובלות היום: תהליך ייצור נקי ועלויות נמוכות במידה משמעותית. בשיר הסתובב אתמול באירוע כמו כוכב רוק כשרבים מהנוכחים ניגשו ללחוץ את ידו ולברך אותו.

גם קלרה אורן, מנהלת חממת ל.נ. עברה אתמול חוויה דומה, שכן זוהי הזכייה התשיעית במספר שהחממה בניהולה מייצרת. באלטשולר מיהרו לסכם איתה שתעודת הכבוד לטרנס ביודיזל תשוכפל, כדי לתלות אותה גם במשרדי בית ההשקעות ולהתגאת בהישיגה.

במסגרת האירוע הוחלט גם להעניק ציון לשבח לשתי חברות חממה נוספות והן: חברת גרינלט טכנולוגיות, בוגרת חממת דה טיים בשנת 2010, המפתחת מערכת לניהול והפחתת צריכת אנרגיה חשמלית, וחברת ארגו מדיקל, בוגרת חממת הטכניון בשנת 2008, המפתחת מכשיר להולכת משותקי גפיים תחתונות.

הנתח של הקלינטק גדל

המדען הראשי, ד"ר אלי אופר, ציין כי תחום הקלינטק צמח בעולם החממות משיעור של 4% מכלל המיזמים בחממות בשנת 2005, ליותר מ-15% בשנת 2009, "ולכן אין זה מקרה שהחברה המצטיינת ושאחת החברות שזכו לציון לשבח עוסקות בקלינטק", אמר אופר.

סמולר הוסיף, כי חברת החממה המצטיינת והחברות שזכו לציון לשבח הן בעלי חדשנות ומורכבות טכנולוגית גבוהה ביותר שהגיעו להישגי מסחור מרשימים מאוד, בתוך זמן קצר מסיום תקופת החממה.

שר התמ"ת בן אליעזר ציין במהלך הטקס כי תוכנית החממות היא שילוב מוצלח ביותר של הישגים כלכליים עם הישגים חברתיים. לדבריו, למרות שנתיים קשות ביותר שעברו על המשק הישראלי, תוכנית החממות הגיעה להישגים מרשימים בשנת 2009, כשחברות בוגרות חממה גייסו במצטבר למעלה מ-340 מליון דולר.

"העובדה ששתיים מבין שלוש החברות המצוינות לשבח הן בתחום הקלינטק משמחת במיוחד, לאור העובדה שמדובר בתחום שהוגדר על ידי ממשלת ישראל כבעל עדיפות לאומית", הוסיף בן אליעזר.