אילן בן-דב: אם יוזילו את דמי הקישוריות - שיחות הסלולר יתייקרו

גלובס tv בעל השליטה בפרטנר תקף את הכוונה להוזיל את דמי הקישוריות ■ קורא לצמצום אנטנות הסלולר: "למה צריך 10,000 אתרים בישראל? זה לא נראה טוב" ■ על הכנסת מפעילים נוספים לשוק הסלולר: "אותי מעניין רק דבר אחד בבוקר עם הקפה: מסך שבו כתוב לי 'נטישות' ו'גיוסים'" ■ לריכוז כל הידיעות מהוועידה

איש העסקים אילן בן-דב, בעל השליטה בחברת הסלולר פרטנר, ביקר היום (ב') במסגרת ועידת תקשורת ונתח שוק של "גלובס" את כוונת משרד התקשורת להוזיל את דמי הקישוריות ואמר כי המהלך עלול לגרום לייקור חשבונות הסלולר לצרכנים.

"השר משה כחלון דיבר על כל מה שאני מאמין בו", אמר בן-דב בוועידה. "החזון שאני מדבר עליו הוא רגולציה עצמית - ואני שותף לערכים שהשר דיבר עליהם - התחרות, שוויון הזדמנויות ועוד. אני רוצה לגמור מהר את החלק של הקישוריות - אנחנו מכבדים את התהליך ולא נדבר על זה יותר מדי. אבל, משהו קטן - אף אחד מהצרכנים לא מסתכל בחשבון על החיוב על הקישוריות - אף אחד.

"עולם התקשורת מתחלק בין שני ענפים - קווי ונייד. בתוך המערכת הניידת אין משמעות גדולה. המשמעות קיימת אך ורק ביחס שבין המערכת הנייחת למערכת הניידת; ואיפשהו, כל אותם פרשנים למיניהם שכחו את העובדה הקטנה הזו. כשמנסים לדובב אותי לדבר על העניין אומרים לי 'זה יוזיל לצרכן' - כל ניסיון בעולם מוכיח כי הורדת מחיר הקישוריות מעלה את המחיר של התקשורת הסלולרית. נקודה. אין על זה ויכוח.

"יש מערכת נייחת, ויש מערכת ניידת, וביניהן יש קישוריות. כרגע עוסקים באופן חד-צדדי במערכת היחסים בין הנייד לנייח בלי לדבר בנייח. אנחנו אומרים: 'בסדר, רוצים לטפל בקישוריות בין הנייד לנייח - נפלא. בואו נשב על בסיס אותה מתודולגיה ולו"ז ונחליט; אם מורידים את המחיר מהנייד לנייח עבור שיחה, למה לא להוזיל את הצד השני? הנייח לנייד? למה לא לטפל בעלות התמסורת מהנייח לנייד? אנחנו מוציאים מיליונים על תמסורת לנייח - למה לא לטפל בזה באותה הזדמנות? זה לא מספיק חשוב? זו טענתנו".

"כולם טיפשים?"

בן-דב תקף את משרד התקשורת ואמר: "מחיר דקת שיחה הוא כמו קומודיטי (סחורה) - די דומה לאנגליה, צרפת, בלגיה, ארה"ב. מחיר ייצור דקת שיחה בישראל דומה למחיר בכל המדינות. לכן, כפי שאנחנו לוקחים את מחירי הדלק ואומרים שלא יכול להיות שבאנגליה הוא יעלה דולר וכאן שקל - זה לא עובד ככה. המקור הוא אותו מקור. אבל איך אנחנו אמורים להתמודד עם הפער שמשרד התקשורת רוצה ליצור בינינו לבין העולם? כולם טיפשים, כולם מפגרים? כולם לא יודעים כלום? רק אנחנו מבינים?".

בן דב הוסיף בציניות כי "אם זה יקרה, אולי נהיה אור לגויים: יבואו אלינו לפרטנר ללמוד איך נייצר דקה ברבע מהמחיר. איך יכול להיות שלהם עולה 20 אגורות לייצר דקה ולנו 4 אגורות - פטנט. אולי ישכנעו אותנו. אולי יש כיוון חדש לביזנס. מחיר ייצור של רבע או חמישית מכל העולם".

בהתייחסו לשאלה האם הפחתת דמי הקישוריות תיטיב עם מתחרה חדש בשוק הסלולר, אמר בן-דב: "ממש לא. אני חושב שאם הייתי רוצה לעשות פעילות של מפעיל חדש, לא טוב לי שיורידו את דמי הקישוריות מהנייח - כי מי שיצטרך להקים את הרשת החדשה שלו יצטרך להחזיר את הכסף - איך הוא יעשה את זה כשהוא מסבסד את הקווי? איך הוא יכול שלקוח של בזק ידבר אליו ב-4 אגורות?".

בן-דב נאחז בדוגמת הרפורמה של הטלוויזיה בכבלים ואמר עוד: "צריך לנקוט במשנה זהירות ביישום של רפורמות שלא נבחנו כראוי מבחינה איכותית ומקצועית - הסכנה היא רפורמות כושלות שהשיגו מטרה הפוכה מכוונת המשורר".

"פרטנר תוביל את הדור ה-4"

בן-דב קרא להקצאה מיידית של תדרי דור 4 תוך תיאום עם משרד הביטחון והתקשורת, ואמר: "פרטנר תוביל את הדור ה-4 כמו שהובילה את הדור ה-3. כדי שאמדוקסים וקומברסים חדשים יוכלו לפרוח כאן בעתיד, חשוב מאד שמדינת ישראל ומשרד התקשורת יתעשתו ויקצו תדרים לדור רביעי כמה שיותר מהר - כל אירופה, גם ארצות-הברית או שנכנסו רשתות כאלה או שהוקצו תדרים".

בן-דב טען כי תשתיות הסלולר/נייח רחבות פס ברמת המדינה הן הדרך מבחינת המדינה לגשר בין הפריפריה למרכז ולאפשר עלייה ברמת החינוך בישראל: "נגישות לידע ללא הפליה גיאוגרפית - כאשר המורים הטובים ביותר יהיו זמינים באמצעים טכנולוגיים לילדים בירוחם ובשדרות באותה מידה שהם זמינים לילדים בתל-אביב. באמצעות הרחבת התשתיות יתאפשרו גם שירותי ממשל זמין מול האזרח וכן נגישות לרפואה מונעת ברמה גבוהה".

לצמצם את אנטנות הסלולר

אחת האמירות המפתיעות של בן-דב היתה הקריאה לצמצם את מספר אנטנות הסלולר בישראל, בניגוד לעמדת החברות שטוענות כי יש להגדיל את מספר האנטנות.

"בעיניים הציבוריות ריבוי האנטנות נראה לא טוב", אמר בן-דב. "יש יותר מ-10,000 אתרים היום וכמה אלפים נוספים שאמורים להיכנס עם כניסתו של המפעיל החדש. זה לא נראה טוב וגם לא יעיל. אפשר להרים תורן אחד, בוטק'ה אחד שכל אחד ישים בו את הציוד שלו - נחסוך חשמל, נחסוך שכר דירה וניצור תועלת משקית.

"בואו ביחד נגיע להבנה משותפת של שיפור אתרים. אפשר לעשות את זה ביום עם נכונות של כולם וגם של הרגולטור כדי שלא נצטרך אישורי בנייה לכל צ'ופצ'יק קטן שצריך להרים כדי לחסוך את ריבוי האנטנות".

בן-דב גם הצהיר על רצונה של פרטנר להיות שחקן בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית. הוא טען עוד כי אינו מתנגד כלל להכנסת מפעילים נוספים לסלולר, כל עוד יישמר העיקרון הבסיסי של "עלות + רווח סביר".

לדבריו, "אותי בבוקר מעניין רק דבר אחד עם הקפה: מסך קטן שבו כתוב לי 'נטישות' ו'גיוסים'. יש בישראל 4 שחקנים בשוק הסלולר - השוק תחרותי הרבה יותר באופן אישי ממה שאני חשבתי לפני שרכשתי את אורנג'".