ונעבור בשידור חי לאולפן הפייסבוק!

ה-NBA הוא ארגון הספורט שמושך הכי הרבה אוהדים דרך הרשתות החברתיות, ואפילו מצלם תוכניות אולפן מיוחדות עבור הפייסבוק ■ מנצ'סטר יונייטד אולי טוענת שהיא הקבוצה הכי גלובלית, אבל היא ממש לא חזקה חברתית ■ ובישראל? הטרנד עדיין לא ממש הגיע לכאן

מבט חטוף על רשימת קבוצות/ארגוני הספורט הפופולאריים ביותר ברשתות החברתיות מגלה כמה נתונים מפתיעים במיוחד. למשל, שה-NBA מובילה על כולם בפער גדול מבחינת עוקבים בטוויטר וחברים בפייסבוק, למרות שקשה להגיד על הליגה הזאת שהיא הכי אהודה בעולם.

אז מה ההסבר לפריחה הווירטואלית לליגה של דייויד סטרן? קודם כל, מודעות שיש ל-NBA ולא קיימת במקומות אחרים. הפרמיירליג האנגלית היא בוודאות ליגה עם שיק גלובאלי יותר, שמגיעה לנתח רחב יותר של צופים בעולם, ומעוררת הרבה יותר באזז. אבל לארגון הענק הזה, שמוכר זכויות שידור בטלוויזיה ביותר ממיליארד וחצי דולר בשנה, אין מודעות לצורך לשווק את עצמו ברשתות חברתיות. כן, הבנתם נכון: לפרמיירליג אין עמוד רשמי בפייסבוק.

מלבד עדכוני סטטוס יומיים מעודכנים, באתר ה-NBA בפייסבוק אפשר למצוא חנות וירטואלית מושקעת במיוחד (משהו שמשום בה בוחרים לא לעשות בפייסבוק של ה-NFL), סקר יומי, קטעי וידאו (שמצולמים במיוחד למען הרשתות החברתיות) ואפילו שידורים חיים של תוכניות אולפן עם פרשנויות ותקצירים המופקות במיוחד לפייסבוק. ככה בדיוק בונים את המותג שלך ברשת.

"בחרנו לתת לאוהדים שלנו ברשת חוויה קצת אחרת", אומר דן אופאלו, מנהל השיווק של ה-NBA. "במקום שכולם יתרכזו באתר NBA.COM, יש להם פלטפורמות נוספות, שגם ככה הם גולשים בהן ברמה היומיומית. ככה אנחנו מצליחים לתפוס אותם, ולשמור את המודעות שלהם אלינו הרבה יותר טוב".

נכון לעכשיו, ארגונים וקבוצות ספורט מתקשים להרוויח כסף בצורה ישירה מהרשתות החברתיות. מצד שני, ארגונים או קבוצות ספורט יכולים להרוויח מפעילות במדיה החברתית בצורה עקיפה. "יש הרבה בשר בתחום הזה", אומר רוב קינג, סגן הנשיא ועורך ראשי של ESPN דיגיטל מדיה. "בטווח הארוך, קבוצה או ארגון שמעדכנים את האוהדים שלהם על דברים שקורים אצלם, יחזקו את הקשר עם הקהל שלהם. והקהל הוא בסופו של דבר אמצעי הכנסה משמעותי מאד בספורט".

בין מועדוני הכדורגל, ברצלונה הכי "פעילה" חברתית - גם כאן היא מעל ריאל מדריד. מנצ'סטר יונייטד אולי נחשבת למועדון הכדורגל הגלובאלי בעולם, אבל חלשה מאוד מבחינה חברתית ומדורגת רק במקום ה-13 בין ארגוני/ליגות הספורט בעולם.

טוויטר ופייסבוק
 טוויטר ופייסבוק

***

בישראל, כמו בישראל, לוקח לטרנדים העולמיים קצת יותר זמן לתפוס תאוצה. ההתאחדות לכדורגל מתחזקת דף פייסבוק עם 1,000 חברים. בטוויטר רק 70 אנשים טורחים לעקוב אחרי העמוד של ההתאחדות. למינהלת ליגת העל בכדורסל יש 4,897 חברים בפייסבוק, ו-308 בטוויטר.

מבחינת ההתאחדות לכדורגל, הרעיון של כניסה לתחום רשתות חברתיות הוא של קצין התקשורת של ההתאחדות, גיל לבנוני, שעבר גם השתלמויות בינלאומיות של אופ"א בנושא הזה. "היתרון ברשתות החברתיות הוא ביצירת פלטפורמה הרבה פחות רשמית ומעונבת, בהשוואה לאתר הרשמי של ההתאחדות", הוא אומר. בהתאחדות מודעים לכך שפרויקט הרשתות החברתיות שלהם חייב להתרומם איכשהו, ומתכננים לעשות כמה דברים בנידון: "בקרוב נעשה תחרויות שליטה בכדור ו-וירטואוזיות דרך הפייסבוק והיוטיוב. בנוסף, נעשה תחרויות של צילום עם חולצת הנבחרת במקומות הכי מוזרים ורחוקים בעולם".

בחיפוש מקיף בפייסבוק אחרי קבוצות ספורט ישראליות גדולות עם עמוד רשמי, לא מוצאים יותר מדי. עמודי אוהדים לא חסר כמובן, אבל עמוד רשמי של מועדון - שמופעל ומתוחזק על-ידי המועדון - יש רק להפועל ת"א כדורגל ומכבי ת"א כדורסל.

איך נראה העמוד של הפועל ת"א? העמוד נהנה, נכון לשעת כתיבת שורות אלו, מ-14,374 חברים. רובם ככולם כמובן אוהדי הקבוצה - שמבחינתם מדובר בפלטפורמה נוחה לדבר עם אוהדים אחרים, לעלות תמונות, קטעי וידאו וכו'.

הקבוצה עצמה לא מספקת לאוהדים יותר מדי ערך מוסף בעמוד שלה - מלבד סטטוסים קצרים שמתעדכנים פעם בכמה ימים. היום (ב') בבוקר, למשל, הסטטוס הרשמי היה: "נוסעים להשלים את העבודה בבוסניה" - לקראת ההמראה של שחקני הקבוצה למשחק במוקדמות ליגת האלופות ביום רביעי. במקרה אחר, דאגה הקבוצה לשלול פרסום של אחד מאתרי האינטרנט בנוגע לשחקן זר שאמור לחתום במועדון: "אל תאמינו לכל דיווח שאתם קוראים באתר כזה או אחר".