סקר: מחצית מהאמריקנים חוששים לפרטיותם ברשתות חברתיות

על-פי ממצאי הסקר, החשש הגדול ביותר מהחדירה לפרטיות הוא בקרב נשים ובקרב בני 60 ומעלה

סקר חדש מגלה כי מחצית מהאמריקנים המחזיקים חשבון משתמש ברשת חברתית דוגמת פייסבוק או מייספייס חוששים מחדירה לפרטיותם.

ממצאי הסקר, שנערך על-ידי המכון לחקר דעת הקהל במכללת מריסט, מראים כי החשש הגדול ביותר בנוגע לכך הוא בקרב אנשים מעל גיל 60.

כמו כן, התברר כי נשים חוששות מחדירה לפרטיותם ברשתות חברתיות יותר מאשר גברים.

"אנחנו נמצאים בעידן המידע, ואנשים מגלים הססנות, דאגה ועצבנות סביב היקף המידע הזמין ברשת. הם מרגישים שהאלמנט של הפרטיות הולך לאיבוד", מסביר ד"ר לי מירינגוף, שעמד בראש צוות הסוקרים.

נושא הפרטיות ברשתות החברתיות נמצא במוקד העניין הציבורי כבר זמן מה. לאחרונה שינתה פייסבוק את מדיניות הפרטיות שלה כדי להקנות למשתמשיה יותר שליטה על הגדרות הפרטיות בעמוד הפרופיל שלהם. את הצעד ביצעה פייסבוק רק לאחר מחאה ציבורית ותקשורתית נרחבת בגנות הקושי לשנות את הגדרות ברירת המחדל שקבעה החברה לעמודים הללו.

"כשכותרות העיתונים מספרות על כרסום בפרטיות, ההשלכות על דעת הקהל ברורות, ומידת החשש עשויה לגדול בקלות", אומר ד"ר מירינגוף.

27% ממשתפי הסקר, שמנה 1,004 אנשים, טענו כי הם מודאגים מנושא הפרטיות ברשתות החברתיות. 23% מהמשתתפים אמרו כי הם מאוד מודאגים מהנושא.

לדברי ד"ר מירינגוף, הממצא כי אנשים מבוגרים יותר חוששים יותר לפרטיותם ברשתות החברתיות קשור לעובדה כי השימוש באתרים אלה אינו טבעי עבור רובם כפי שהוא טבעי עבור אנשים צעירים יותר, שמגלים דאגה פחותה לפרטיותם.

עוד גילה הסקר כי 43% מהאמריקנים שומרים על קשרים באמצעות רשתות חברתיות, כשל-40% מהגברים ול-45% מהנשים יש חשבונות משתמש ברשתות אלה.

החברים בפייסבוק יותר אמיתיים

במקביל, סקר שנערך באוניברסיטת סטנפורד מגלה כי החברים ברשת פייסבוק יותר "אמיתיים" מאלה שבטוויטר. על-פי ממצאי הסקר, המשתמשים הרשומים בטוויטר לא פגשו פנים אל פנים 48.2% מרשימת החברים העוקבים אחריהם. לעומת זאת, החברים בפייסבוק נפגשו פנים אל פנים עם 88% מהאנשים ברשימת החברים שלהם.

יתר על כן, 68.1% מהמשתמשים הרשומים בפייסבוק, בניהולו של מארק צוקרברג, אמרו כי הסיבה שהצטרפו אל הרשת החברתית היא היותם של חבריהם רשומים בה.

כשהתבקשו המשתתפים בסקר לדרג עד כמה "אינטימית" היא פייסבוק בסולם של 1 עד 5, כש-1 הוא "אינטימי ביותר" - היה הניקוד הממוצע 2.58, ושל טוויטר היה 4.09.

"המשמעות היא שאנשים שוקלים בכובד-ראש צירוף חברים לרשימתם בפייסבוק יחסית לטוויטר", אמרה צ'ואניאנג צ'י, אחת מעורכות הסקר.