הכנסת תאשר את העבירות הפליליות שיידונו בפני שופט יחיד

ועדת החוקה אישרה לקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק, המוציא את הטיפול בשורת עבירות מהרכב של 3 שופטים

מליאת הכנסת תתבקש לאשר ביום רביעי הקרוב בקריאה שנייה ושלישית את התיקון לחוק בתי המשפט, המעביר את הטיפול ברשימה ארוכה של עבירות פליליות חמורות, מהרכבים של 3 שופטים בבתי המשפט המחוזיים - לטיפול של שופט יחיד. זאת לאחר שוועדת החוקה אישרה הבוקר (ב') לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק.

ואולם, יו"ר ועדת החוקה, ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו), מנע את הכללתן של מספר עבירות שהנהלת בתי המשפט ביקשה להעביר לשופט יחיד, ובהן עבירות מין בבן משפחה והבאת אדם לידי עיסוק בזנות.

יצוין כי היוזמה להכניס לרשימה את עבירות המין בבן משפחה היתה של שר המשפטים, יעקב נאמן. אלא שלדברי רותם, "אלה עבירות קשות ומתועבות, ולא ייתכן שהן יידונו בפני שופט יחיד. אסור שיעילות תבוא על חשבון צדק, חייבים לשקול האם החיסכון הכספי שווה את הפגיעה במשפט הוגן".

עם זאת, הוספה ברגע האחרון עבירת לקיחת השוחד לרשימת העבירות שהועברה לטיפול שופט יחיד.

חיסכון בפעילות

בחוות-דעת כלכלית של הנהלת בתי המשפט מינואר האחרון, נקבע כי פחות מ-1% מהתיקים הנידונים בבתי המשפט המחוזיים נשמעים בפני הרכב ולא בפני שופט יחיד; לעומת זאת, נפח הפעילות של תיקי הרכב עומד על כ-10% מסך נפח הפעילות של שופטי המחוזי.

מאחר שעלותו של שופט מחוזי עומדת על 1.3 מיליון שקל בממוצע לשנה, ובשל הממצא שאליו הגיעה הנהלת בתי המשפט, ולפיו פירוק ההרכבים צפוי להביא לחיסכון של 18% מפעילות השופטים - הרי שייחסכו 234 אלף שקל לשנה לכל הרכב שיפוטי שיפורק.

בממוצע פועלים בכלל בתי המשפט המחוזיים 48 הרכבים שיפוטיים, ואולם לדברי הנהלת בתי המשפט אין כל דרך לאמוד מראש האם כלל ההרכבים יבוטלו, או שמא חלק מהם ימשיכו לפעול, נוכח העובדה שחלק מהעבירות הנדונות במחוזי ימשיכו לחייב דיון ב-3 שופטים.

לדברי עו"ד לאה רקובר, היועצת המשפטית להנהלת בתי המשפט, "באותם מקרים שהצעת החוק חלה עליהם - ייחסך זמן שיפוטי של שני שופטים של הרכב שיתפנו לעסוק בדיונים אחרים, לאחר שיתאפשר לדון בהם בדן יחיד".

העברה להרכב

הצעת החוק גובשה במשרד המשפטים על בסיס המלצה של הוועדה לענייני סדר דין פלילי, בראשות השופטת מרים נאור. עם זאת, נכלל בה סעיף הקובע כי נשיא בית המשפט או סגנו רשאי להעביר את התיק בכל זאת להרכב של 3 שופטים.

העבירות שיועברו מהרכב של 3 שופטים לדן יחיד: גילוי החלטה לבגוד; סיוע לשבוי מלחמה; מרידה; מסירת ידיעה לאויב; ריגול; כניסה למקום צבאי; מעשה מגונה בנסיבות מחמירות; עבירות במסגרת ארגון פשיעה; הלבנת הון; וסיוע לפעולות טרור.

מאידך, העבירות הבאות יישארו בכל מקרה בהרכב של 3 שופטים: סיוע לאויב במלחמה; שירות בכוחות האויב; ריגול חמור; ניצול קטינים לזנות; רצח; ניסיון לרצח; אונס; מעשה סדום בנסיבות מחמירות; החזקה בתנאי עבדות; סחר בבני אדם; עבירות של השמדת עם, ועוד.

עבירות שיידונו בפני שופט יחיד

- גילוי החלטה לבגוד, סיוע לשבוי מלחמה, מרידה

- מסירת ידיעה לאויב; ריגול; כניסה למקום צבאי

- מעשה מגונה בנסיבות מחמירות

- עבירות במסגרת ארגון פשיעה

- הלבנת הון, סיוע לפעולות טרור