מערכת הביטחון: נמשיך לירות מעל תחנות הכוח באשלים

בכתב התחייבות שהועבר לחברות הבינ"ל המתמודדות במכרז, הן נדרשות לפנות את השטח מחומרי נפץ ופגזים, ולוותר על זכות לתבוע פיצויים על נזקים שייגרמו מפעילות צבאית

המכרז הבינ"ל הענקי להקמת תחנות כוח סולאריות באשלים נערך בשטח העשוי להיות זרוע בחומרי נפץ, תחמושת ונפלים, כך הודיע בימים האחרונים משרד הביטחון לחברות המתמודדות במכרז. בכתב התחייבות שהועבר למתמודדות הן נדרשות לקבל את האחריות על פינוי השטח מחומרי הנפץ והפגזים העשויים להימצא בו. בנוסף דורש המשרד כי המתמודדות יצהירו על הסכמתן לכך שצה"ל יוכל "לירות מעל תחנות הכוח" ולוותר מראש על כל זכות לתבוע פיצויים על נזקים שייגרמו כתוצאה מהפעילות הצבאית.

גורמים הקשורים למתמודדות הביעו חשש כי הדרישות יביאו להסתלקותן של מתמודדות שנותרו במכרז ובעיקר של חברות הענק הבינלאומיות המשתתפות בו, סימנס, אלסתום ואבנגואה.

מכרז אשלים נערך כמכרז BOT ל-25 שנה לתכנון, הקמה, תחזוקה והפעלה של שתי תחנות כוח סולאריות שיהיו מהגדולות מסוגן בעולם, על מתחמים ששטחם כ-500 דונם ליד קיבוץ אשלים בנגב. תאריך הסגירה של המכרז, שעמד במקור על חודש ספטמבר 2008, נדחה זה כשנתיים עקב עיכובים ביורוקרטיים, מאבקים בין החשב הכללי, רשות החשמל ואגף תקציבים וויכוחים פנימיים בקרב הקבוצות המתמודדות.

כתב התחייבות

בין השאר התעכב המכרז בשל דרישות מערכת הביטחון המחזיקה במנחת מטוסים סמוך לאתר ומשתמשת בחלק מהשטח לצורכי אימונים. כבר לפני שנתיים הושגה הסכמה בין מערכת הביטחון לשר התשתיות דאז בנימין בן-אליעזר כי צה"ל יפנה את שטחי האימונים, אך בפועל הושלמו הסיכומים בין האוצר למשרד הביטחון רק בחודש שעבר. במסגרת סיכומים אלה העביר בימים האחרונים משרד הביטחון כתב התחייבות למתמודדות במכרז. בין השאר נאמר בכתב ההתחייבות: "קיימת אפשרות להימצאות תחמושת חומרי נפץ ונפלים מסוגים שונים" בשטחי המכרז, וכי "צה"ל יבצע אימונים לרבות ירי בשטחים ביטחוניים הסמוכים לשטחי תחנות הכוח, וכן ירי מעל שטחי תחנות הכוח ושימוש בחלל הרום של תחנות הכוח והכול בהתאם לנוהלי ודרכי צה"ל".

בנוסף, המתמודדות נדרשות להתחייב למגבלות גובה חמורות כדי לאפשר טיסת מטוסי חיל אוויר בגובה נמוך מעל התחנות, לממן למערכת הביטחון סלילת דרך חלופית לדרך החוצה את שטח המתחם וכן להפקיד לטובת מערכת הביטחון ערבויות בנקאיות בהיקף 2 מיליון שקל.

בנוסף נאמר בכתב ההתחייבות של משרד הביטחון כי החברות ייאלצו להתפנות מהשטח בכל מקרה שפעילותן תגרום ל"פגיעה ממשית בפעילות מערכת הביטחון".

על חברה שלא תמלא אחר דרישתה של מערכת הביטחון להתפנות יוטל קנס כספי בהיקף של 100 אלף שקל ליום.

"הדרישות לא חורגות מהמקובל"

מהאוצר נמסר בתגובה כי "כתב ההתחייבות של הזכיין מול משרד הביטחון מסדיר את מערכת היחסים לאורך כל חיי הפרויקט, לרבות חובות וזכויות הצדדים. כתב ההתחייבות עולה בקנה אחד עם עקרונות הסכם ה-BOT כאשר חלוקת הסיכונים הינה ברורה וידועה מראש".לדברי גורמים ממשלתיים, הדרישות בנושא פינוי הנפלים והתחמושת והירי של צה"ל "אינן חורגות מהמקובל במכרזים מסוג זה ובפרויקטים המוקמים בסמיכות למתקנים ביטחוניים. יש היום לא מעט חברות אזרחיות שיודעות לבצע את הפינוי ומדובר בהוצאה כספית לא גדולה יחסית להיקף ההשקעה במכרז". אותם גורמים הוסיפו כי "גם אם מדובר בסיכונים שההסתברות להתממשותם אינה גבוהה, יש חשיבות להסדיר מראש במסגרת הסכם הזיכיון את כל הסיכונים האפשריים בפרויקט".

המכרז באשלים: פרויקט דגל

המכרז באשלים, בהיקף מוערך של 1.25 מיליארד דולר, נחשב לפרויקט הדגל של המדינה בתחום האנרגיות המתחדשות, ובאגף החשב הכללי באוצר מייחסים חשיבות עליונה להצלחתו. בין השאר התחייב החשב הכללי באוצר שוקי אורן כי המדינה תעניק ערבויות מדינה לחברת החשמל במטרה לסייע למתמודדות בהשלמת הסגירה הפיננסית לפרויקט. מכרז אשלים מעורר עניין רב בחו"ל בשל היקפו ובשל העובדה כי החברה שתזכה בו תוכל לצבור ניסיון מעשי חיוני לצורך התמודדות על פרויקט דזרטק (Desertec) מיזם בהיקף 400 מיליארד אירו להקמת תחנות כוח סולאריות בסהרה שיספקו עד 2050 כ-15% מצריכת החשמל של אירופה.

22
 22