חלון הראווה של אמני העתיד בתערוכות הבוגרים של בתי-הספר

אוצרים, אספנים ופטרונים יוצאים לצוד כשרונות בבית ברל, ספיר וקלישר

תערוכות הבוגרים של האקדמיות לאמנות מוצגות בימים אלה והן מהוות מעין חלון ראווה ראשון להיכרות עם אמני העתיד. לא כל מי שסיים לימודי אמנות יהיה אמן פעיל. להיפך. רק מעטים ממאות הבוגרים שמסיימים בכל שנה עוסקים בפועל באמנותם אפילו "במשרה חלקית". רוב הבוגרים, גם כאלה שנחשבים למבטיחים, ייפנו בדרך הטבע לאפיקים מעשיים יותר בשוק העבודה. בודדים הם אלה שיצליחו לעבור את משוכת השוק ולהגיע למעמד של אמן בעל שם, שיהיה ידוע ומוכר בקרב קהל רחב.

איך זה קורה? בין היתר בזכות בעלי הגלריות, אוצרי האמנות הישראלית במוזיאונים, פטרונים ואספני אמנות מסורים, שמכתתים רגליהם בתערוכות הבוגרים ומנסים לזהות מבעוד מועד את הכישרון הגדול הבא.

מבחן הקבלה ל"שוק האמנות" קשה עוד יותר עבור בוגרי בתי הספר בפריפריה. אלה שאינם נהנים מההילה השורה על מוסדות כמו בצלאל והמדרשה לאמנות בית ברל. למרות זאת הם מצליחים להוכיח שנה אחר שנה כי אמנות טובה יכולה לצמוח בכל מקום, ומורים איכותיים יכולים להוביל מהלכים ולפתח כלים לעשייה אמנותית, גם במרחק ממרכזי התרבות והאמנות הרשמיים. כך בבית הספר לאמנות במכללת ספיר, השוכן בפאתי שדרות, או במחלקה לאמנות במדרשת אורנים.

הרחבת גבולות

תערוכת הבוגרים של המדרשה לאמנות בית ברל תיפתח ביום חמישי הקרוב ובה מציגים השנה כ-60 בוגרים. לדברי האוצרים, עבודותיהם מציעות "הצצה ביקורתית אל החברה הישראלית ודנות בסוגיות מפתח שמעסיקות את עולם האמנות בתחילת המאה ה-21", שפירושו: תרבות דיגיטלית , מיניות, האתוס הציוני, מיעוטים בחברה ועוד. כמו כל תערוכות הבוגרים באמנות, גם זו אינה מוגבלת לז'אנר זה או אחר והסטודנטים פועלים במדיומים רבים: צילום, ציור, פיסול, וידאו, מיצב, ומיצג. את התערוכה אוצרים האמנים הלל רומן ורמי מימון.

השנה הושם דגש על הרחבת גבולות חללי התצוגה, ופלישה של האמנות למרחב הציבורי בקמפוס בית ברל: פרויקט שיתופי בספריה, שלט ניאון מפתיע ו"בילבורדס" - שימוש המנכס לאמנות את המדיום המסחרי של שלטי חוצות, המייצר מעין קטלוג פיסולי במרחב (בשיתוף עם המעצב רועי זליחובסקי).

בתחילת שנת הלימודים האחרונה החליף האמן דורון רבינא את קודמו, יאיר גרבוז, והתמנה למנהל המדרשה. לאחרונה הקים רבינא יחד עם האמן רועי רוזן את התוכנית ללימודי המשך של המדרשה לאמנות, שתיפתח לראשונה כבר בשנת הלימודים הבאה.

המדרשה לאמנות בית ברל, הפתיחה 22.7, 19:30, א'-ה' 10:00- 18:00

מחול ואמנות בקלישר

מחרתיים, יום חמישי, תיפתח גם תערוכת החוג לאמנות של סמינר הקיבוצים. את התערוכה אוצר האמן מוטי מזרחי, וסייעו לצידו תלמידי התוכנית הבינלאומית לאוצרות של הסמינר. העבודות עוסקות בשאלות קיומיות וגם אישיות.

בערב הפתיחה בשעה 20:00 יערך ברחבה במתחם קלישר מופע מחול אינטראקטיבי "עולם שקוף" שנולד מתוך שיתוף פעולה של שמרית פלטין ורחלי דנטס, המתמחות באינטראקטיב ומדיה חדשה, עם אנסמבל המחול של תומר שרעבי.

קלישר 5, ת"א א'-ה' 17:00-22:00; יום ו': 10:00-15:00; נעילה: 12.8.10

מדרום תיפתח הטובה

התערוכה של בית הספר לאמנות, חברה ותרבות במכללת ספיר מציגה עבודות של 20 בוגרים. לדברי האמנית מיכל שמיר, העומדת בראש בית הספר לאמנות בספיר, זהו "דור חדש של אמנים אינדיבידואליסטים, הבאים ממקומות שונים - אתנית, פוליטית, תרבותית, כלכלית וגיאוגרפית - ומציעים נקודת מבט שונה, משמיעים קול אחר. התערוכה היא אוסף עבודות המתעקשות, מערערות, מגיבות ומייצרות שיח אמנותי, חברתי ותרבותי". את התערוכה אצרו קובי הראל וסמדר לוי. לדבריהם, העבודות במדיומים שונים של פיסול, מיצב, צילום, וידיאו וציור "נוגעות באופן אירוני, משועשע, ביקורתי או כואב, בסוגיות אסתטיות, פוליטיות, ותרבותיות".

מכללת ספיר, שדרות, א'-ה' 10:00-17:00, שישי ושבת 10:00-14:00, www.sapir.ac.il

פרויקט 5

5 הבוגרות של בית הספר לציור "התחנה" מציגות בגלריה חנינא לאמנות עכשווית בתל אביב תערוכת סיום המוקדשת למודליסטית "נטליה". את התערוכה אצר הסופר וההוגה דרור בורשטיין. "נדרשים לצייר מיומן 30 שנה על מנת להחזיר לציור המוגמר את איכותה של הסקיצה הראשונית. אולי חבל לחכות 30 שנה, ואז להשתדל לשחזר יכולת שלצייר המתחיל היא זמינה יותר", כותב בורשטיין.

בית הספר "התחנה", הוא מפעל צעיר שפתחו האמנים דוד ניפו וארם גרשוני, לתלמידים המתמחים בציור קלאסי פיגורטיבי. ביתץ הספר פועל ברחוב השפלה בגבולות התחנה המרכזית הישנה בתל אביב, ומכאן שמו.

בורשטיין מדגיש בדבריו את האימון שנועד לשמר אצל הצייר המיומן את "תודעת המתחיל", ועבודות הבוגרות אכן מעידות על מיומנות רעננה ומרגשת.

גלריה חנינא, י.ל. פרץ 31, תל אביב, ב'-ה' 16:00-20:00, ו'-ש' 11:00-14:00