חזקיהו ידרוש מהבנקים לעמוד בפרמטר חדש: יחס הון למאזן

מבחינת הפיקוח על הבנקים, יחס ההון למאזן הוא פרמטר חשוב, שנותן תמונה משלימה להלימות ההון בהיבטי יציבות הבנקים

בנק ישראל מתעתד לדרוש מהבנקים לעמוד החל ב-2012 בפרמטר יציבות חדש - יחס הון למאזן (Leverage Ratio), ולקבוע לו רף מינימלי. זאת, כפי שנקבע בזמנו רף מינימלי להלימות ההון. מבחינת הפיקוח על הבנקים, יחס ההון למאזן הוא פרמטר חשוב, שנותן תמונה משלימה להלימות ההון בהיבטי יציבות הבנקים.

יחס הון למאזן המבטא את רמת המינוף של הבנק קובע יחס בין ההון להיקף הנכסים, כדי להטיל מגבלות על מינוף אפשרי. כלומר תחת הון נתון לא יוכל הבנק לצמוח מעבר להיקף נכסים מסוים. בדיקה שנערכה בבנקים בעולם, המקבילים בגודלם ובהיקף פעילותם לבנקים הגדולים בישראל, מראה כי ב-5 השנים האחרונות (למעט 2008 ההפסדית) עמד בממוצע יחס ההון למאזן על 6.5%, המשקף מינוף של פי 16. יחס ההון למאזן בישראל עומד כיום (ממוצע הרבעון הראשון של 2010) על 6.55%, הנחשב יחס סביר ברמה בינלאומית.

ה-Leverage Ratio הוא אחד הפרמטרים המרכזיים שייכללו ב"חבילת הרפורמות" (Reform Package) המכונות באזל 3, שה-BIS (הבנק הבינלאומי לסליקה) מתכנן כדי לחזק את באזל 2 לאור לקחי המשבר. סטפן וולטר, המזכיר הכללי של ועדת באזל ב-BIS שביקר בישראל לפני חודשים ספורים, אמר אז כי הוא רואה ביחס הון למאזן כלי "פשוט, שקוף, המאפשר השוואה בינלאומית בין בנקים", וכי עד סוף השנה "הוועדה תשאף להציג סטנדרט בינלאומי".

בבנק ישראל לא מתכוונים "להמציא את הגלגל", אלא לאמץ את הסטנדרטים הבינלאומיים המתגבשים. בשלב הראשון הורה בנק ישראל לבנקים לדווח על יחס הון למאזן ולפרסם את הנתון; בשלב השני, לאחר שיגובשו כללים בינלאומיים, יקבע הפיקוח על הבנקים רף מינימלי. לאחר מכן כל בנק ישלב את יחס ההון למאזן בתוך ה-ICAAP, ויקבע לעצמו את השיעור המתאים לו לפי תיאבון הסיכון שלו. על פי הערכות, יחס הון למאזן ייכנס כפרמטר מחייב בסוף 2011.