גיאוקרטוגרפיה: מיליון צרכנים רוצים לעבור למפעיל סלולר חדש

כך עולה מסקר שבוצע עבור המועצה לצרכנות ■ 54% תולים את הסיבה העיקרית למעבר האפשרי במחיר הגבוה שהם משלמים כיום לחברות הסלולר ■ ‏מנכ''ל המועצה לצרכנות: "רמת הקישוריות הגבוהה מנציחה את שיעבוד הצרכנים"

‎‎התעריפים הגבוהים, ההתחייבות הממושכת והדיבורים על תחרות מתקרבת עושים את שלהם. למפעיל סלולר חדש שייכנס לשוק ממתינים מיליון לקוחות פרטיים פוטנציאליים (שאינם מנויים על חברת סלולר דרך מקום העבודה) שישקלו ברצינות מעבר לשירותיו - כך עולה מסקר גיאוקרטוגרפיה עבור המועצה לצרכנות.

‏הנתונים מתיישבים עם ממצאי סקר שביצעה המועצה בעבר לבדיקת שביעות-הרצון של צרכנים מהתאגידים נותני השירות בתחומי המשק השונים, ובו נמצא כי חוסר שביעות-הרצון הגדול ביותר הוא מחברות הסלולר.

‏מה גורם למנויים רבים כל-כך לחפש אלטרנטיבות? 54% תולים את הסיבה העיקרית למעבר האפשרי במחיר הגבוה שהם משלמים כיום לחברות הסלולר. הנתון הזה אינו מפתיע: "לעומת המגזר העסקי שנהנה מתעריפים מוזלים משמעותית, נאלץ לקוח פרטי לשלם מחיר גבוה בהרבה על אותם שירותים", מסבירים במועצה.

‏מלבד שיקולי המחיר, מעוניינים 14% מהנשאלים לעבור לחברה אחרת מתוך שאיפה להיעדר התחייבות וקנסות יציאה, ו-12% פשוט אינם מרוצים מהספק הנוכחי.

‏בפועל, אגב, כ-14% מהצרכנים החליפו חברת סלולר בשנה החולפת על-פי ממצאי הסקר. הסיבות העיקריות לאי-המעבר הן שביעות-רצון מהספק הנוכחי (37%) או עצלנות - "אין זמן או כוח" (19%). אחריהן: גובה קנס היציאה, תעריפים דומים אצל המתחרים וקושי בהשוואת מחירים בין החברות (כ-9% כל אחד).

‏‎‎המגזר הפרטי מסבסדר את העסקי

‏הנתונים המתפרסמים מעת לעת בנושא השוואת תעריפים בין המגזר הפרטי לעסקי, מזכירים במועצה, מעלים חשש כי המגזר הפרטי מסבסד למעשה את המגזר העסקי. דמי הקישוריות המנופחים הנהוגים כיום (פי שישה מעלות קישור גומלין בין הרשתות, כפי שפורסם בדו"ח ‏NERA‏), אינם אלא אמצעי לסבסוד צולב בין המגזר הפרטי למגזר העסקי.‏

המעבר למפעיל חדש לכשייכנס לשוק הסלולר, מזכירים עוד במועצה בעקבות ממצאי הסקר, מותנה במידה רבה ברמת התעריפים. רמת תעריפי הקישוריות מהווה תמריץ שלילי עבור מפעילים חדשים או קטנים, שכן רוב השיחות היוצאות אצל מפעיל חדש או קטן הן שיחות מחוץ לרשת. לפיכך, הורדת דמי הקישוריות ופתיחת המגזר הפרטי לתחרות צפויה להפחית את התעריפים למגזר זה.

‏מנכ''ל המועצה לצרכנות, עו''ד אהוד פלג, מסר כי "הפחתה משמעותית של דמי הקישוריות היא תנאי חיוני לפתיחת שוק הסלולר לכניסתם של מפעילים חדשים. רמת תעריפי השיחות וההודעות במגזר העסקי ביחס למגזר הפרטי מעלה כי עיקר הנטל של דמי הקישוריות מוטל על ציבור הצרכנים הפרטיים, וזו סיבה נוספת לצורך הדחוף בהתערבות רגולטורית בנושא זה. רמת הקישוריות הגבוהה מנציחה את שיעבוד הצרכנים לחברות הסלולר ולתשלומים הגבוהים הנגבים מהם, ועל משרד התקשורת לפעול לריסונה הדרמטי".