משרד השיכון: "התחלות הבנייה יעלו, קב' הרכישה דועכות"

בסקירה על שוק הנדל"ן לחודש יולי מדגיש המשרד: המשקיעים נסוגים מהשוק, פעילות קבוצות הרכישת מתכווצת והיצע הדירות עשוי לעלות בשנים הקרובות ■ "הביקוש לדירות הינו 50 אלף יח"ד בשנה"

המשקיעים נסוגים משוק הנדל"ן, היצע הדירות יילך ויגדל בעקבות הגידול בהתחלות הבנייה וטרנד קבוצות הרכישה מתפוגג. כך עולה מסקירה של משרד השיכון על שוק הנדל"ן לחודש יולי, שפורסמה היום (ד'). את הסקירה הכינה רחל הולנדר, מנהלת אגף מידע וניתוח כלכלי במשרד השיכון. שר השיכון הוא אריאל אטיאס.

"בראשית 2010 חלה ירידה במשקל הרוכשים להשקעה", נכתב בסקירה. המשרד מציין כי המשקיעים היו מניע עיקרי לזינוק במחירי הדירות, כמו גם הפער בין הביקוש הגובר להיצע המצטמק. לפי נתוני המשרד, מקבית העסקאות (כ-77%) בשוק בשנת 2009 היו בדירות יד שנייה. כמו כן, במשרד השיכון מעריכים כי ההיצע צפוי לעלות בשנים הקרובות, עקב הגידול בהתחלות הבנייה.

"במקביל לגידול בביקוש חל גידול גם בהתחלות הבנייה למגורים במשק", נכתב בסקירה. "לאחר שבשנים האחרונות התייצבה רמת התחלות הבנייה על 30-32 אלף יח"ד בשנה, בשנת 2009 עלו ההיקפים לרמה של כ-34 אלף יח"ד, גידול שנתי של כ-6%, וזאת לאחר גידול של כ-5% בשנת 2008".

באותה נשימה מדגישה הולנדר, כי היקפים אלה עדיין נמוכים מהביקוש השנתי לדירות, "שלהערכתנו עומד על כ-50 אלף דירות - שמקורו בעיקר בתוספת משקי הבית (40 אלף דירות) ובנוסף כ-10,000 דירות שנרכשות ע"י משקיעים שלא להשכרה (בעיקר מחו"ל), רכישת דירות נופש וכן מלאי חיכוכי הנדרש לקיים שוק דיור משוכלל".

משרד השיכון מעריך, כי "היקף התחלות הבנייה הכולל בשנת 2010 - וכנראה בשנים הקרובות - ימשיך לעלות", מה שמעיד על צפי לגידול בהיצע הדירות.

פעילות קבוצות הרכישה דועכת

משרד השיכון מתייחס גם לסוגיית קבוצות הרכישה ומציין כי הטרנד החם ביותר בשנת 2009 מתקרר השנה, אך במקביל המשרד מציין כי פעילות קבוצות הרכישה תתרום גם היא להגדלת ההיצע בשנים הקרובות.

"עם הפעלת הפרויקטים החדשים שבהתהוות במהלך השנים הבאות, היקפי התחלות הבנייה יהיו גבוהים בהרבה בשל גידול בהיקפה של התופעה במשק", נכתב בסקירה. "חלק ניכר מקבוצות הרכישה מתרכזות בת"א, במרכז ובשרון. במהלך 2010 נראה כי היקפי רכישות הקרקע של קבוצות רכישה נמוך משנה קודמת".

משרד השיכון, בראשית אריאל אטיאס, מוביל תוכנית להצפת השוק בדירות על ידי שיווק מאסיבי של קרקעות. מספטמבר 2009 ועד יוני השנה שיווק המשרד מכרזים ל-24.6 אלף יח"ד, אולם המשרד מבהיר שוב בסקירה את עמדתו של אטיאס, לפיה צעד זה לא יסייע לבדו לזוגות הצעירים ומחוסרי הדיור, וכי יש לנקוט בצעדים משלימים.

"כצעד משלים לשיווק המוגבר של קרקעות נדרש סיוע בפתרון מגבלה זו", נכתב בסקירה. "יש לתת את הדעת לסיוע מתאים באזורי הפריפריה ולאיתור והתמקדות בקבוצות אוכלוסיה חלשות גם במרכז הארץ במטרה לסייע בעדן לרכוש דירה או להגיע לפתרון דיור זמין אחר".