"הצפת שוק" גירסת ת"א: 5,300 דירות בצפון העיר עד 2025

תוכנית המתאר החדשה של העיר, שתובא לאישור עד ינואר, כוללת גם הקמת 660 אלף מ"ר שטחי תעסוקה ■ התוכנית מכוונת ל-450 אלף תושבים ו-486 אלף מועסקים בשנת 2025, לעומת 393 אלף תושבים ו-375 אלף מועסקים היום ■ חולדאי: "התכנית היא לא סוף פסוק"

עד שנת 2025 יתווספו בצפון תל אביב 5,300 יחידות דיור ו-660 אלף מ"ר שטחי תעסוקה, כך לפי החלק המתייחס לצפון העיר בתוכנית המתאר החדשה של תל אביב שעלתה היום (ד') לדיון במליאת הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תל אביב.

חברי הועדה הסכימו הערב לאשר את כל חלקי תכנית המתאר העירונית החדשה עד ינואר 2011. החברים לא הצביעו על החלטה זו אך התקבלה הסכמה כללית כי זהו היעד שיש לשאוף אליו, כפי שהציע ראש העירייה רון חולדאי.

עיקרי תוכנית המתאר הוצגו בדיון הראשון בסדרת דיונים שאמורה להתקיים בנושא תכנית המתאר. למשתתפים חולקו חלקי התכנית המתייחסים לצפון ולמזרח העיר והם נדונו - אך ההצבעה לגביהם לא התקיימה בשלב זה.

דיון זה הוא הדיון הראשון שמקיימת הוועדה המקומית בנושא תוכנית המתאר מבין ששת הדיונים הצפויים בעתיד הקרוב. בנוסף הועלה לדיון החלק המתייחס למזרח העיר בתוכנית המתאר - אשר בין היתר גם מעגנת את כל השטחים הפתוחים והצירים הירוקים של תל אביב למעט שטחים נקודתיים.

במהלך הדיון אמר ראש העירייה רון חולדאי כי "ברגע שתאושר תוכנית המתאר נעבור לסמכויות מסוג אחר שיהיו לוועדה המקומית. תוכנית מתאר היא לא סוף פסוק, תקופת זמן של שלוש שנים (משך תקופת העבודה על תוכנית המתאר) היא זמן טוב לעשות מהפכות. אחד הדברים המאפיינים של ישראל הוא חוסר היכולת לקבל החלטות, אבל היעד להחלטה על תוכנית המתאר הסופית הוא שלושה חודשים מהיום. בעוד שלושה חודשים נביא מוצר שנוכל להתקדם איתו קדימה ועם הזמן אם נצטרך לתקן נדע לתקן כמו שידענו לייצר את התוכנית הזו".

"התכנית היא מגילת העצמאות של העיר"

תוכנית המתאר בכללותה מכוונת ל-450 אלף תושבים בתל אביב ו-486 אלף מועסקים בשנת 2025, לעומת 393 אלף תושבים ו-375 אלף מועסקים היום. התכנית מוסיפה לעיר כולה 25 אלף יחידות דיור עד 2025 וכ-6 מיליון מ"ר לתעסוקה.

לדברי יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תל אביב, דורון ספיר, "במסגרת שלוש השנים האחרונות הצוותים המקצועיים עבדו ועיבדו, חישבו ושירטטו ובסופו של דבר מביאים לנו מוצר אולי לא הכי אופטימאלי שיכול להיות, אבל אנחנו צריכים לבחון אותו ולקבל לגביו החלטות. במהלך עשרות שנים ייצרנו הרבה מאוד תוכניות בניין עיר, ייצרנו הרבה מסמכי מדיניות ויצרנו מצב שבו יש לנו הרבה מאוד חוקים ותוכניות שיוצרות מצבים תכנוניים שונים שלעתים אף סותרים זה את זה. תוכנית המתאר היא כמו מגילת העצמאות של העיר, היא משקפת את חזון העיר. תוכנית המתאר מושווית לחוקה והיא יוצרת תשתית תכנונית שתיצור ודאות תכנונית לעיר ואולי מצד שני אובדן גמישות מסוימת לוועדות ולכן החשיבות הרבה באישור אותה תוכנית המתאר".

דגש על שימור השטחים הפתוחים ברמת אביב א'

לגבי צפון העיר מציעה תוכנית המתאר ליצור שני צירי פעילות רובעיים של משרדים ומסחר, האחד ברחוב איינשטיין והשני ברחובות פנחס רוזן, בני אפרים ושטרית. התוכנית מציעה הטמעה של חבור בין אזור התעסוקה עתידים לכביש 4 בכדי להקל על הנגישות הישירה לאזור התעסוקה וכן תוואי המשך לרחוב אבן גבירול.

במסגרת תוכנית המתאר מוצע ליישם את תוכניות 3,700 ו-3,800 לפיתוח צפון מערב העיר ומוצע להגדיר את רמת אביב א' במרקם לשימור בדגש על שימור מערך השטחים הפתוחים. יתאפשר עיבוי מתון לבניינים קיימים על ידי תוספת של אגפים בבניינים טוריים ותוספת של עד שלוש קומות. העיבוי הנוסף לא יחרוג מיחס של 2 ל-1.

עוד קומה ובניין במרכז שוסטר?

ברמת אביב ג' מוצע לאפשר תוספת של קומת מסחר במרכז שוסטר ומעליה מבנה מגורים בגובה דומה לגובה המבנים בסביבה.

בשכונת נוה שרת מוצע לשמר את בתי הרכבת הגדולים, לאפשר עיבוי מתון למבנים הקיימים ותוספות של עד שתי קומות ואף ליישם פינוי בינוי במתחם אח"י דקר. צוות תוכנית המתאר ממליץ לא לאשר פינוי בינוי בשולי שכונת נוה שרת לאורך רחוב דבורה הנביאה והפארק המזרחי על מנת לא ליצור זעזוע גדול מדי על השכונה ב-15 השנה הקרובות.

התוכנית ממליצה להוסיף שטחים באזור העסקים של רמת החי"ל ובקרית עתידים. צוות התוכנית ממליץ לא לאשר פיתוח של אזור תעסוקה בשטחי החקלאות של יכין חק"ל שבין רמת החי"ל וקרית עתידים, אלא להשאיר שטחים אלה כשטחים פתוחים.

התוכנית מציעה לצמצם את שטח תחנת הכוח רידינג על מנת לפתח זרוע רחבה של פארק הירקון לאורך שפך הנחל. בנוסף מוצע לפתח אזור תעסוקה בין אוניברסיטת תל אביב למרכז רבין.

מרבית שטחי המשרדים שיתווספו בתל אביב יתמקדו במרכז העסקים הראשי (מע"ר) הקיים, וכן בדרום העיר ברחוב שלבים ביפו. אזור שדה דב לא מטופל במסגרת תוכנית המתאר העירונית משום שלטענת העירייה פינויו תלוי בגורמים ובכוחות שלא בשליטת העירייה, אולם צוות התכנון לצפון העיר עומל על חלופות לתכנון שטח שדה דב.

במזרח העיר מתוכננות, לפי תוכנית המתאר, תוספת של 3,500 יחידות דיור עד שנת 2025 ותוספת של 590 אלף מ"ר למשרדים ותעסוקה. כמן כן מוצע לפתח תוספת של 190 אלף מ"ר של מגדלים משרדים ותעסוקה באזור נחלת יצחק, בין רחוב יגאל אלון לנתיבי איילון. במתחם יוותרו מגורים בשיעור של 25%. בשטח שבין רחוב נחלת יצחק, דרך השלום ויגאל אלון יתווספו 76 אלף מ"ר של מגדלים לתעסוקה ולמגורים.

מתחם הורודצקי, המשמש היום לשימושים ביטחוניים, מתוכנן להתפנות בעתיד ותחתיו מוצע לפתח מגורים, תעסוקה ומסחר.

בשכונת יד אליהו מתוכננת תוספת של יחידות דיור כדי לאפשר כניסה של אוכלוסיות חדשות לתוך השכונה ומוצע פינוי בינוי בשכונת עמישב ועממי ג'. כן מוצע ששכונת כפר שלם תמשיך להתפתח וניתן יהיה לנייד זכויות קיימות למגרשים ולמתחמים שבהם תוספת זכויות תאפשר פינוי ובנייה חדשה.