רשות האכיפה והגבייה: ישראל במקום ה-99 בעולם במשך אכיפת חוזים

‎‎הנתון מתייחס למשך הזמן מהגשת התביעה לבית המשפט, דרך הליכי ההוצאה לפועל ועד התשלום‏ ■ לטענת רשות האכיפה והגבייה, המיקום הנמוך של ישראל נובע ממוסר התשלומים הנמוך שמאפיין את המשק הישראלי

‎‎‏ישראל נמצאת במקום ה-99 בעולם במשך אכיפת חוזים, לצד תימן, מרוקו וברזיל - כך עולה מנתוני רשות האכיפה והגבייה. השקלול של משך אכיפת החוזים מתייחס למשך הזמן מרגע הגשת התביעה לבית המשפט, הזמן בו מתנהלים התיקים והליכי ההוצאה לפועל ועד לתשלום.

לטענת הרשות, המיקום הנמוך של ישראל נובע ממוסר התשלומים הנמוך שמאפיין את המשק הישראלי.

‏מנתוני הרשות עולה כי הרוב המוחלט של תיקי הוצאה לפועל שנפתחו ב-2009 שייכים לבנקים, גופים פיננסים, חברות ממשלתיות וחברות מסחריות, כמו חברות סלולר ותקשורת; 19% בלבד מהתיקים נפתחו על-ידי אזרחים; ורק 6.8% נפתחו על-ידי חברות ביטוח.

‏לפי הנתונים, ההגבלות הפופולריות אותם מבקשים זוכים להטיל על חייבים בתיקי הוצאה לפועל הם הגבלת חידוש רישיון נהיגה או רכב, צווי איסור יציאה מהארץ והגבלת שימוש בכרטיסי אשראי. מיעוט הזוכים מעדיף לעשות שימוש בצווי מעצר.

‏מהנתונים עולה גם כי הפער בין כמות התיקים הפתוחים בלשכות ההוצאה לפועל לבין התיקים שנסגרו הולך וגדל: ב-2009 נפתחו כ-435 אלף תיקים, לעומת כ-375 אלף תיקים ב-2008; ואילו כ-224 אלף תיקים נסגרו ב-2009, לעומת כ-207 אלף שנסגרו ב-2008.

‎‎מחלקת מזונות

‏‎‎עוד עולה כי סכום חוב בפתיחת תיקי הוצאה לפועל ב-2009 בענייני משכנתא עמד על 230 אלף שקל בממוצע לתיק, וזמן התנהלות התיק בממוצע הוא 3-4 שנים; בגביית צ'קים - כ-17 אלף שקל בממוצע עם זמן ממוצע של 4 שנים; ותיקי מזונות - כ-10 אלף שקל בממוצע, כאשר זמן התנהלות ממוצע של התיק עומד על כ-15 שנה, כיוון שמועד סגירת התיק נקבע ליום הגעתו של הקטין לגיל 18.

‏הרשות מציינת כי נשים מתקשות לפעול בתיקי מזונות, וכתוצאה מכך סכום החובות בתיקים כאלה הולך וגדל עם השנים. בשל כך הגישה הרשות תזכיר חוק במטרה להקים מחלקת מזונות, שתפקידה יהיה להיכנס לנעליה של האישה ולפעול בשמה.

‏רשות האכיפה והגבייה מסרה עוד כי במהלך המחצית הראשונה של שנת 2010 נסגרו חובות בסכום של 18 מיליארד שקל במסגרת סגירת תיקים בלשכות ההוצאה לפועל. זאת, לעומת 5.8 מיליארד שקל שנסגרו בתקופה המקבילה אשתקד.

הפער העצום נובע מהוראת שעה שניתנה בתחילת השנה, במסגרתה נמחקו 10 מיליארד שקל חובות וקנסות, כתוצאה מסגירת תיקים בהם לא נעשתה פעילות מ-2005. ‏‎‎‏

22
 22