"פישר צריך להעלות ריבית, אין זה מתפקידו לטפל בנדל"ן"

כלכלני אימפקט: כל עוד הריבית הריאלית תמשיך להיות שלילית מחירי הדיור ימשיכו לעלות

ביום שני הקרוב יפרסם בנק ישראל את גובה הריבית לחודש אוגוסט. בחברת אימפקט מקבוצת בנק איגוד מציינים לקראת ההחלטה כי גם אם לא יעלה פישר את הריבית, הוא צריך לעשות זאת.

האינפלציה החזויה משוק ההון לאורך כל עקום התשואות נעה באזור 3%, כאשר בחלק הקצר של העקום היא אף מעל 3%, מעבר ליעד האינפלציה של הממשלה, שכידוע נע בין 1%-3%.

"גם אם תחזית השוק לאינפלציה מוגזמת מסיבות טכניות של עודף פדיונות על הנפקות בצמודי המדד ובפועל תהייה האינפלציה נמוכה יותר, עדיין אנו מצויים במצב של ריבית ריאלית שלילית, מצב שאינו מתאים למשק הישראלי. אמנם בעולם לא מעלים ריביות, בעיקר בשל משבר החוב באירופה, ואין ספק שזה משפיע על הנגיד בשיקולים למה לא להעלות את הריבית, אך חשוב לזכור כי האינפלציה במדינות בהן מתבונן פישר היא אפסית עד שלילית, כלומר הריבית הריאלית איננה שלילית".

עוד מציינים באימפקט כי אין זה מתפקידו של בנק ישראל לטפל בנושא מחירי הנדל"ן, אך היות והם משפיעים על סעיף עלות הדיור במדד המחירים לצרכן המהווה כ- 20% מהמדד, כל עוד הריבית הריאלית תמשיך להיות שלילית הם ימשיכו לעלות, גם אם בקצב מתון יותר.

חוסר האלטרנטיבה והמשכנתאות הזולות ימשיכו לשלוח את האזרחים בעלי הממון, הסולידיים, להשקיע בנדל"ן מהסיבה הפשוטה "שאין משהו יותר טוב לעשות היום עם הכסף".