הרחק מוול סטריט

אובמה וברננקי הראו השבוע שהם לא עובדים אצל חובבי הבונוסים וההרפתקאות הפיננסיות מוול סטריט

אתמול חתם אובמה על הרפורמה הכה-מדוברת שנועדה להדק את הפיקוח על וול סטריט. מדובר בלא פחות ממהפכה. הפעם האחרונה שהמחוקק האמריקני הסכים לשינויים כאלה במערכת הפיננסית הייתה בשנות ה-30 של המאה הקודמת. במעמד החתימה הכריז אובמה כי "לא יהיו עוד חילוצים על חשבון משלם המסים".

הרפורמה, הוא הסביר, נועדה להגן על הצרכן, ולא על המוסדות הפיננסיים. אלה יידרשו מעתה להפריש סכומים נכבדים למעין פוליסת ביטוח למקרה שיקרסו, והכסף הזה אמור להציל אותם במשבר הבא. שינויים נוספים נוגעים להחלת פיקוח על מסחר בנגזרים פיננסיים, כל אותם מוצרים מורכבים לא יוכלו עוד להיסחר במחשכים. יהיה מי שיבדוק ויתריע על הימורים פרועים.

אבל לא רק אובמה מחויב לצרכנים. השבוע העיד יו"ר הפד, בן ברננקי, בפני הקונגרס והציג תמונה מעט יותר קודרת לגבי הצמיחה הצפויה השנה ובשנה הבאה. מה שמדאיג את ברננקי, וגם את אובמה, הוא מצב התעסוקה. שוק העבודה מתקשה להתאושש במהירות שבה גולדמן זאקס ומורגן סטנלי הצליחו לחזור לימי הרווחים היפים של טרום המשבר.

הדאגה למובטלים הביאה את ברננקי לומר לקונגרס שבמקרה של הידרדרות, הפד מתכוון לנקוט צעדי הרחבה נוספים. הוא לא פירט מה הם הכלים שנותרו לו כדי לעשות זאת, אבל עצם ההכרזה כי הפד דואג לאיש הפשוט שאיבד את משרתו, ועוד בניגוד לרוח הנגדית העולה מאירופה, שבה כולם מדברים על צמצום גירעונות וחזרה להידוק פיסקלי, מוכיחה שארה"ב, מעוז הקפיטליזם, הפכה לנושאת הבשורה עבור הכלכלה הריאלית.

אובמה וברננקי הראו השבוע שהם לא עובדים אצל חובבי הבונוסים וההרפתקאות הפיננסיות מוול סטריט, אלא שהם עושים הכל כדי שהצמיחה תגיע גם לנתוני התעסוקה של החודשים הבאים.