כתב אישום חמור נגד רשות השידור

איך הפקדנו את השידור הציבורי בידי רודפי שררה והתעלמנו מאחד מנכסינו היקרים ביותר

1. "הסרט של דורון צברי, 'המדריך למהפכה', הוא ללא ספק אחד הסרטים הטובים המועמדים השנה לפרס 'אופיר'. אבל בחיים לא אצביע עבורו", אמר לי השבוע אחד מחברי האקדמיה לקולנוע, "אני פשוט מתבייש שישלחו את הסרט הזה להתחרות על האוסקר. שלא יראו איך העניינים מתנהלים פה".

בושה היא ללא ספק רגש חזק מאוד שעולה אחרי שצופים בסרטו המצוין של צברי, שהוצג השבוע גם בהקרנה מיוחדת בכנסת בהזמנתו של ח"כ חיים אורון.

לצד המסע האישי של צברי המתועד בו, הסרט כותב כתב אישום חמור - נגדנו - על שהפקדנו את השידור הציבורי בידי רודפי שררה ובצע והתעלמנו מאחד מנכסינו היקרים ביותר. בעוד פוליטיקאים ובראלים למיניהם רמסו במשך השנים את מה שהיה צריך להיות באר התרבות המניבה של כולנו, אנחנו רק שאלנו מה יוצא לנו מתשלום האגרה. לא ידענו לזהות כי בצלחת הפטרי המעובשת שברוממה גדלים להם חולייה של המדינה כולה.

אך לבושה הזו שעורר צברי היה אפקט מיידי. אפשר היה לחוש בחיוכים הנבוכים שצצים ועולים בחשכת ההקרנה ולשמוע את גלגלי השיניים המשנים כיוון במוחם של הנוכחים. ישבו שם חברי כנסת, משפטנים ואף יו"ר רשות השידור הנכנס, ד"ר אמיר גילת, ומעל כולם זרחו נורות צהבהבות.

2. "צריך להפריד את רשות השידור מחוק ההסדרים", אמרה בדיון היועצת המשפטית של ועדת הכלכלה של הכנסת, עו"ד אתי בנדלר, בדיון שנערך אחרי הסרט, בניגוד לעמדת הממשלה.

אותה אווירה שנוצרה בעקבות ההקרנה לא הותירה למנכ"ל משרד ראש הממשלה האמיץ, אייל גבאי, הרבה סיכוי בדיון שהתקיים אחר-כך. בזה אחר זה כתשו הנוכחים את התלות הנמשכת בין הפוליטיקאים לרשות.

הסעיף המדובר בחוק ההסדרים מדבר על כך שהממשלה היא זו שתקבע את חברי מועצת רשות השידור החדשה והממורקת. 700 מיליון שקל יושקעו ברפורמה, המסך ישדר HD, ומאות עובדים ילכו הביתה, אבל הידיים המניעות עדיין יהיו פוליטיות ולא מקצועיות.

אייל גבאי נלחם וניסה להסביר כי הפוליטיקאים הם נציגי הציבור האמיתיים וכי כוונותיהם טהורות, אבל באותו רגע ממש נכנסה הדוגמה החיה לחדר.

3. גבאי עוד לא סיים לדבר, ויו"ר הכנסת ראובן ריבלין היה חייב לשפוך את משנתו בעניין רשות השידור. היה לו חשוב לבוא ולהגיד כמה מהותי לנתק את רשות השידור מהפוליטיקאים.

ואם כבר הוא מדבר, אז חשוב לו גם להוסיף כי המשחק המרכזי של ליגת העל חייב להיות משודר ב ערוץ 1. הוא אף פנה לראש הממשלה בעניין. ולשרת התרבות. אבל אם לחזור לעניין, המשיך ריבלין, אסור להתערב ברשות השידור.

אחר-כך יצא יו"ר הכנסת ועלה לשידור ברשת ב', שאותה כמובן צריך להפריד מהפוליטיקה, וקיבל באופן מקרי לחלוטין במה להסביר למה אסור שהכדורגל ישודר בערוץ הספורט אלא רק בערוץ 1. אה, וחס וחלילה לו מלהתערב בשידור הציבורי.

4. רק למען הפרוטוקול, בין הגופים המממנים את המסמך הנוקב של דורון צברי נגד רשות השידור היו גם זכיינית ערוץ 2 קשת וחברת הלוויין yes.