אין מקום במחשב? חפשו את הפיתרון בתחנת הדלק הקרובה

ההיקפים הגדלים של המידע במחשב האישי, יחד עם הדאגה התמידית לאובדן שלו, הביאה לעלייה בפופולריות של כונני גיבוי חיצוניים, שנמכרים היום אפילו בתחנות דלק ■ תוספת של פיצ'רים כמו גישה למידע מכל מחשב בבית או גיבוי כפול מביאים את המוצרים הללו גם להמונים ולא רק לפרנואידים שבהם ■ המדריך המלא

בשנים האחרונות כמויות המידע המאוחסנות במחשב גדלות כל הזמן, לצד העובדה שגודל הקבצים עצמו מתנפח במקביל. אם פעם תמונה במצלמה הדיגיטלית הייתה שוקלת פחות ממגה, היום תמונות מגיעות לנפחים גדולים פי חמישה ואף יותר. גם נפח סרטי הווידיאו זינק ממאות מגה בודדים עד לאיכות HD מלאה שהכפילה ואף שילשה את הגודל שלהם.

נפח האחסון, שרק גדל כל הזמן, הוליד קטגוריות אחסון רבות - החל ממדיות לצריבה (שמאפשר אחסון של מספר ג'יגה בודדים), דרך דיסק און קיי (שמגיע עד לעשרות ג'יגה) ועד לכוננים קשיחים ניידים (שיכולים להתחיל מקיבולת של חצי טרה - 500 ג'יגה - ועד ל-2 טרה).

בניגוד למדיות לצריבה ולדיסק און קיי, הכוננים הקשיחים הניידים מהווים פתרון לא רק לבעיית המקום בהארד דיסק ההולך ומתמלא במחשב האישי (שלא לדבר על מחשבי המיני לפטופ, שמגיעים עם הארד דיסקים קטנים יחסית), אלא גם מהווה אופציה יציבה ואמינה לגיבוי המידע שעל המחשב. ולמרות היעילות שלהם, מוצרי גיבוי אף פעם לא נחשבו לפריט סקסי ומושך ולכן הצרכנים לא רצו לרכוש אותו. בטח שרבים מהם בכלל לא טורחים לגבות את המחשב באופן קבוע.

אבל בתקופה האחרונה נרשמת דווקא מגמה חיובית בענף כונני הגיבוי החיצוניים, הודות לפיצ'רים מיוחדים שנוספו אליהם, ושהביאו את הפופולריות עד לרמה כזו שאפשר לרכוש אותם היום אפילו בחנויות נוחות בתחנות דלק.

גיבוי משותף ברשת הביתית

אחד הפיצ'רים הבסיסיים היום הוא האפשרות לחבר את כונן האחסון לרשת הביתית, מה שעשוי לסייע למשפחות המחזיקות מספר מחשבים ובכך לתת גישה לכל בני הבית לכונן מרכזי אחד. כונן כזה יכול להכיל סרטים, תמונות ושירים, אותם כל בני הבית יכולים לצרוך, וכך גם לדאוג שקבצים זהים לא יהיו שמורים במספר מחשבים בו זמנית וסתם יתפסו מקום יקר.

חברת Western Digital מציעה במקרה הזה גם גישה לכל תוכן המדיה שנמצא בחלק מכונני הגיבוי שלה ישירות מקונסולות המשחקים כמו פלייסטיישן 3 של סוני או אקס בוקס 360 של מיקרוסופט ואפילו דרך מתאמים מיוחדים שמתחברים לטלוויזיה ומאפשרים צפייה בסרטים ותמונות מהתוכן שמאוחסן בכונן הגיבוי.

גיבוי כפול ליתר ביטחון

גיבוי הוא הדרך של אנשים להתמודד עם החשש שהמידע שלהם ילך לאיבוד, אבל יש כונני גיבוי שמאפשרים גם לפרנואידים ביותר, לסמוך על הטכנולוגיה שתשמור על החומרים הרגישים להם. כונן My Book World Edition 2 של WD, למשל, מציע כונן כפול בנפח של 2 טרה כל אחד. כששומרים קובץ על כונן אחד, המידע מגובה שוב לכונן השני. ככה, שאם אחד הכוננים יתקלקל מתישהו, עדיין המידע יהיה זמין בכונן השני. כמובן שניתן לבטל את הגיבוי הזה ולהשתמש בכל נפח האחסון - 4 טרה - של המוצר.

בחברת היטאצ'י הלכו צעד קדימה עבור צרכנים שחוששים מפני אובדן פיזי גם של המחשב וגם של כונן הגיבוי, למשל במקרה של פריצה, שריפה או אסון טבע אחר. הם מציעים גיבוי דואלי השומר את הקבצים גם על הכונן החיצוני וגם על שרות אחסון ברשת, המציע 3 ג'יגה בחינם (ניתן להרחיב את הנפח בתשלום).

אופציית הגיבוי הזו קיימת בסדרת מוצרי האחסון שלהם בשם LifeStudio, הכוללת בתוך הכונן הנייד גם מעיין דיסק און קיי המאפשר לקחת אותו לשימוש בדרכים. כשמחברים אותו בחזרה לתושבת של כונן הגיבוי, הוא מבצע סנכרון בין שני המוצרים. מלבד היטאצ'י, גם חברת iomega מציעה במוצרי האחסון החיצוניים שלה את שירות MozyHome המאפשר לגבות מידע ברשת, כשהחברה מספקת נפח אחסון של 2 ג'יגה ללא עלות.

מי שבכל זאת עדיין מודאג למידע שלו, יכול למצוא מעט רוגע באמצעות סדרת כונני האחסון של טושיבה, STORE.E SECURED, שמאפשרת להגן על הכונן עם סורק טביעות אצבע, כדי שלא יאפשר לאף אחד לגשת למידע מלבד בעליו. בנוסף, הכונן מוגן עם חיישן נפילה, שמונע מהמידע להינזק במקרה של נפילה.

להסתובב עם המידע

כל משתמש מחשב בוודאי מכיר את הצורך להיות מחובר למחשב האישי שלו, גם כשהוא בדרכים. הבעיה, שלא תמיד נוח לסחוב את המחשב הנייד, בעיקר כשבמקום היעד שלו כבר קיים מחשב אחר. אחד הפתרונות שחברות האחסון מציעות הוא שכפול של התוכן של המחשב האישי לכונן נייד. iomega מציעה במוצרי האחסון שלה את תוכנת V.Clone היוצרת הדמיה מלאה של המחשב הראשי של המשתמש על הכונן הנייד ומאפשרת להריץ אותו כמעט על כל מחשב אחר. כך ניתן לגשת לקבצים, למיילים וליישומים שמותקנים על המחשב בבית מכל מקום.

התוכנה יוצרת למעשה שכפול וירטואלי של מערכת ההפעלה של המחשב הראשי, היישומים וההגדרות האישיות ומאחסנת את התכנים הללו על כונן קשיח חיצוני. לאחר סיום השימוש, הנתונים אינם נותרים במחשב המשני (רק היישום עצמו) וה-V.Clone דואגת לסנכרן בחזרה את הנתונים כשהמשתמש חוזר למחשב הראשי שלו.

בדומה ל-iomega, חברת WD מצרפת למוצריה הניידים שלה בישראל את תוכנת zPOD של חברת Zinstall, המאפשרת לשכפל את המחשב האישי של המשתמש ולקחת אותו לכל מקום.

גישה לגיבוי גם מהסלולרי

מי שרוצה לקבל גישה למחשב האישי שלו, גם כשהוא אינו נמצא בסביבת מחשבים, עשוי למצוא פתרון חלקי לבעיה באמצעות הסלולרי שלו. חברת WD מציעים את שירות WD Photos לבעלי אייפון ואייפוד טאץ' של אפל, כשהרעיון כאן הוא גישה לכל התמונות שמאוחסנות על כונן הגיבוי הביתי דרך מכשיר הטלפון או נגן המוזיקה הנייד.

באופן כזה, המשתמש בעצם מסתובב עם התמונות שלו לכל מקום, בלי הצורך לאחסן אותן פיזית על המכשיר הנייד שלו ולדאוג למגבלות כרטיס הזיכרון שלו.