ההזדמנות של הלמן אלדובי

רכובים על גל תאוות הסיכון הגואה בקרב חובבי סקטור הגז, מצאו להם הצמד אפיק רווח נאה

רגע לפני הודעתה הדרמטית של גבעות, כשהוא רכוב על הטרנד הלוהט של חיפושי הגז הימיים - וללא כל ניסיון קודם בענף (למעט השקעה פיננסית מוצלחת בשותפות רציו) - השלים בשבוע שעבר הצמד רוני הלמן ואורי אלדובי הנפקה מזהירה שבה גייס 120 מיליון שקל עבור שותפות החיפושים הבוסרית "הזדמנות ישראלית".

זהו הישג מרשים במיוחד לשניים, שכן כמו בגל חברות הבועה שהונפקו בבורסה של ת"א בתחילת שנות ה-90, כך גם שותפות החיפושים נטולת ההיסטוריה הזו, הציעה לציבור בעיקר את המוניטין שצברו הלמן ואלדובי כמנהלי השקעות, וכמובן את חלום ההתעשרות המהירה, שניזון מתגליות הגז הימיות של קבוצת דלק וישראמקו.

הפרק המוקדש להתפתחות פעילותה העסקית של "הזדמנות" בתשקיף ההנפקה מחזיק פחות מ-3 עמודים (מתוך יותר מ-200) ודן בהחזקות מיעוט בשני רישיונות שנרכשו לאחרונה, שטרם בוצעה בהם פעילות חיפושים משמעותית. לעומת זאת, ניתן למצוא בתשקיף שפע גורמי סיכון הטמונים בהשקעה ביחידות ההשתתפות שלה.

עוד עולה מהתשקיף, כי בניגוד לציבור המושקע בהזדמנות ישראלית (להלן "השותף המוגבל") שייאלץ לכסוס ציפורניים עד היוודע תוצאות הסקרים הסייסמים, יזמי השותפות ("השותף הכללי") יזכו לתזרים יציב של מזומנים כבר מהיום הראשון שלאחר ההנפקה, שיגדל משמעותית עם תחילת פעילות החיפושים.

ממה יורכב התזרים הזה? מ"דמי ניהול" בסך 37 אלף דולר שישולמו להלמן-אלדובי מדי חודש (כ-1.7 מיליון שקל בשנה), "דמי מפעיל" בשיעור של 7.5% (בצירוף מע"מ) שיחושבו מסך ההוצאות של השותפות בגין פעולות חיפושי הנפט, תגמולים בגין "תשקיפים עתידיים" ו"ניהול תיק השקעות", וכמובן "תמלוגים" בשיעור של 10% מחלקה של השותפות המוגבלת בנפט ו/או בגז, שיופקו בעתיד.

הלמן ואלדובי, חשוב להדגיש, לא המציאו את השיטה. הם אפילו לא הברוקרים הראשונים שהפכו ליזמי חיפושים בשנה האחרונה (קדם להם צחי סולטן שבכובעו כחתם גרף יותר מ-5 מיליון שקל בהנפקה הנוכחית). לזכותם צריך גם לציין כי הם השקיעו מיליוני שקלים בהנפקה מכספם האישי. השניים בסך הכל זיהו בזמן את תאוות הסיכון הגוברת בקרב הציבור חובב סקטור הנפט והגז, שהעבירה מאות מיליוני שקלים לתעשיית החיפושים מאז תחילת השנה.

אבל אם להסתמך על גלי גאות קודמים, סביר להניח שגם החגיגה הנוכחית תסתיים בירידה חדה בשוויין של רוב שותפויות החיפושים. במקרה כזה, מי שייפגעו יהיו כמובן המשקיעים. והלמן ואלדובי? הם כבר ניצלו את ההזדמנות.