הסכם הבעלות לכאורה על פייסבוק נחשף: בחברה טוענים לזיוף

המשפט אודות הבעלות ברשת החברתית הגדולה בעולם ממשיך לספק כותרות: בסוף השבוע הציג עורך הדין המייצג את פול סלייה, התובע בעלות על 84% מפייסבוק, העתק לכאורה של ההסכם בין הצדדים ■ פייסבוק: הטענות אבסורדיות

המשפט אודות הבעלות ברשת החברתית הפופולרית בעולם ממשיך לספק כותרות: בסוף השבוע הציג עורך הדין המייצג את פול סלייה, תושב מדינת ניו יורק הטוען כי ב-2003 נחתם חוזה בינו ובין מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק, המעניק לו בעלות על 84% מהרשת החברתית, העתק לכאורה של ההסכם בין הצדדים.

החוזה מסדיר לכאורה את יחסי התשלום של סלייה לצוקרברג בפיתוח אתר בשם Street Fax, כשסעיפים אלה אינם נמצאים במוקד הדיון, וכן ביצוע רכישה על-ידי סלייה של 50% מפרויקט בפיתוח של צוקרברג - ספר מחזור מקוון של סטודנטים באוניברסיטת הארוורד בשם The Face book. על-פי ההסכם, סלייה אמור להגדיל את חלקו בבעלות על הפרויקט עם התקדמותו, כשכיום הוא טוען, כאמור, שחלק זה עומד על 84%.

על-פי החוזה, סלייה שילם לצוקרברג 1,000 דולר עבור העבודה שהוא מבצע הן בפיתוח האתר של סלייה והן בפיתוח הפרויקט האישי שלו, כשבחוזה מובהר כי התשלום הוא גם השקעה בפיתוח הרעיון של צוקרברג.

התובע בדרך לכסף הגדול?

בפייסבוק, כנראה, לא אהבו לראות את החוזה שהציג עוה"ד של סלייה ובהצהרה שנמסרה מטעם החברה נאמר כי "מארק הבהיר כי טענותיו של סלייה הן אבסורדיות. יש לנו חשדות איתנים להאמין שהחוזה המדובר מזויף". דובר החברה, בארי שניט, הוסיף כי "מארק לא יכול היה לחתום על הסכם שותפות בחברה שעוד לא קמה, על בסיס רעיון שטרם נהגה אז. גם אם היה ואכן אירע הדבר, חוק ההתיישנות חל על הסיכומים הללו", אמר שניט.

מדובר בעמדה שונה מזו שהציגה בשבוע שעבר עורכת הדין המייצגת את פייסבוק במשפט, ליסה סימפסון, כשציינה כי היא "אינה בטוחה" אם צוקרברג חתם על החוזה לכאורה. בראיון לרשת ABC שנערך בשבוע שעבר עם צוקרברג, לרגל ציון 500 מיליון משתמשים ברשת החברתית, מיהר המייסד והמנכ"ל לתקן את הרושם ואמר כי "אם טענו כי איננו בטוחים בקשר לכך, סביר להניח שהדברים הוצאו מהקשרם".

החוזה שהוצג לביהמ"ש על-ידי עורך דינו של סלייה יוצר בעיה רצינית עבור פייסבוק. במידה והחברה לא תצליח להוכיח באופן ברור כי החוזה מזויף, או שלא תצליח למצוא סימוכין לכך שעל ההסכם בין השניים חלים חוקי ההתיישנות, סביר להניח שייחתם הסדר בין שני הצדדים שיהפוך את סלייה לאיש עשיר מאוד.

תביעות קודמות נגד צוקרברג

תקדים לכך אפשר למצוא בעברה של פייסבוק, כשהאחים ווינקלבוס, חבריו של צוקרברג לספסל הלימודים, שטענו שפיתחו יחד עימו את פייסבוק, קיבלו מהחברה פיצוי של 65 מיליון דולר, אפילו מבלי שהיה להם מסמך המוכיח את טענתם. אם אכן יגיע סלייה להסדר דומה עם פייסבוק, הוא צפוי לשלשל לכיסו סכום גדול אף יותר.

פול ארג'נטיירי, פרקליטו של סליה, אמר לכתב העת הטכנולוגי Wired כי הוא "מבין את החשדות והשאלות העולות בנוגע לתביעה של מרשו, אבל חושב שהציבור ישמח לשמוע את הסיפור במלואו כשזה ייצא לאור". עוד אמר ארג'נטיירי כי הוא מטיל ספק באמיתות גרסתו של צוקרברג אודות הקמת אתר הרשת החברתית.

ארג'נטיירי אכן נוגע בנקודה רגישה. למרות שפייסבוק קיימת כבר מ-2004, עדיין לא ברור לחלוטין כמה מסיפור הקמת החברה הוא מיתוס וכמה הוא אמת. על-פי מספר דיווחים, פייסבוק העניקה לכמה בני מחזור של צוקרברג באוניברסיטת הארוורד מניות בחברה על מנת ליישב מחלוקות הנוגעות לבעלות עליה. בפייסבוק טוענים כי ארג'נטיירי שואף להגיע להסכם דומה גם עבור מרשו, ואילו זה דוחה טענות אלה מכל וכל.

הסרט על פייסבוק מקבל טוויסט בעלילה?

מארק צוקרברג אמנם רק בן 26 אבל עצם העובדה שהוא עומד מאחורי הרשת החברתית הגדולה ביותר בעולם, הפכה אותו למושא של שני ספרים, שאחד מהם אף עומד במרכזו של סרט הוליוודי שייצא לאקרנים באוקטובר הקרוב.

אולם, התביעה הנוכחית, שהאמת מאחוריה עדיין לא ברורה דיה, עשויה שלא לשקף נאמנה את ההיסטוריה והסיפור האמיתי שמאחורי הרשת החברתית.

במסגרת חגיגת אבן הדרך החדשה של החברה, 500 מיליון משתמשים, השיקה פייסבוק בשבוע שעבר אפליקציה המאפשרת לגולשים לחלוק את הסיפורים האישיים שלהם עם הציבור ולספר כיצד הרשת החברתית השפיעה על ואף שינתה את חייהם במובן החיובי. אבל, כמי שעשוי לאבד 84% מהאחזקות של החברה ונתון לתביעות חוזרות ונשנות מגורמים רבים, הסיפור האמיתי שכולם רוצים לשמוע היום הוא זה של צוקרברג עצמו, כיוון שהסרט, במקרה הזה, כנראה לא ייתן את התמונה המלאה.

צוקרברג יתארח ב"משפחת סימפסון"

שמה של עורכת הדין המייצגת את פייסבוק במשפט הנערך בימים אלו על הבעלות ברשת החברתית הוא ליסה סימפסון. אולם, למנכ"ל החברה, מארק צוקרברג, צפוי מפגש עם ליסה סימפסון אחרת, מפורסמת יותר, בפרק בו יתארח בסדרת האנימציה המיתולוגית "משפחת סימפסון".

בפרק בו ישתתף צוקרברג מחליטה ליסה לסייע במימון חברת האופניים שמקים נלסון, אחת מהדמויות בסדרה. השניים, ליסה ונלסון, משתתפים בכנס יזמים בו משתתף גם צוקרברג, שפוגש אותם פנים אל פנים ומספר להם על המיליארדרים הרבים, שממש כמוהו, לא סיימו את לימודיהם בקולג'. יתר העלילה עדיין לא ידועה, והמעריצים יצטרכו לחכות עד לחודש אוקטובר הקרוב כדי לגלות מה צוקרברג עושה בספרינגפילד.

בהופעת האורח שלו ב"משפחת סימפסון" מצטרף צוקרברג בן ה-26 אל שחקנים ותיקים ממנו בעולם הטכנולוגיה, דוגמת מנכ"ל ומייסד אמזון, ג'ף בזוס, שהשתתף באחד הפרקים בסדרה בעונה שעברה. מנכ"ל אפל, סטיב ג'ובס, אמנם לא זכה לדובב את דמותו בסדרה, אך יוצריה לא חסכו את שבטם ממנו ולעגו לו ולקהילת מעריצי מוצרי אפל באחד הפרקים.

בשבועון "ניו יורק מגזין", ובהמשך למתרחש בימים אלה בבית המשפט, עקצו את צוקרברג וטענו כי הפרק בו הוא משתתף יסתיים, ככל הנראה, בכך שהוא גונב את הרעיון של ליסה ונלסון כדי לשלשל לכיסו מיליארדי דולרים נוספים.