"כשאני רואה 25% תמותה בארץ מסרטן, משהו לא מסתדר לי"

אחרי שנים שנאבק למצוא מזור למחלת הסרטן, מה שהביא לגילוי הגן שעל בסיסו הוקמה חברת ביוקנסל, מתפנה פרופ' אברהם הוכברג למאבק הבא: הקמת מועצה לאומית לסרטן, שתאחד את כלל הגופים הפועלים בתחום ותפעל לגילוי וטיפול בכל האספקטים של המחלה

על הצד האחורי של כרטיס הביקור של פרופ' אברהם הוכברג מופיע כיתוב מצרי עתיק. "אלה הירוגליפים מצריים מלפני 5,000 שנה, שמסופר בהם על אבחנה של סרטן שד אצל אישה, ונכתב שאין טיפול למחלה", מספר הוכברג. הצד הקדמי של הכרטיס כולל כיתוב ביוונית. "זהו החלק בשבועת הרופאים שאומר לא להזיק לחולה", הוא מוסיף. כיתוב נוסף שמופיע על הכרטיס הוא H19, שמו של הגן שבאמצעותו הוכברג מתכנן לסייע לחולים לגבור על מחלת הסרטן. המסר שלו הוא שיש להפוך את הסרטן למחלה כרונית שצריך ללמוד לחיות איתה, ולא למות ממנה.

הוכברג, 72, דור עשירי בארץ ו-52 שנה באקדמיה, הוא המייסד של חברת ביוקנסל שמפתחת תרופות לטיפול בסרטן שלפוחית השתן, הלבלב והשחלות. מתחילת דרכו האקדמית, מעיד הוכברג, הוא ראה בסרטן אויב. עכשיו, הוא מעביר הילוך ופועל להקמת מועצה לאומית לסרטן.

"כשראיתי נתונים על כך ש-25% מהתמותה בארץ היא מסרטן, אמרתי שמשהו לא מסתדר לי", הוא אומר. "בכל מדינה מתוקנת יש מועצה לאומית כחוק, לא גוף וולונטרי, שמאחד את כולם לפעולה. מועצה שעוסקת בגילוי, טיפול וכל האספקטים של המחלה".

* אבל יש כבר את האגודה למלחמה בסרטן, זה לא מספיק להערכתך?

"יש את האגודה למלחמה בסרטן, המועצה הלאומית לאונקולוגיה, ההסתדרות הרפואית, משרד הבריאות, בתי החולים והחברות המפתחות טיפולים. אני מדבר על ארגון גג שיאחד את כולם".

* ולא יהיו מאבקי אגו בין כל הגורמים?

"איפה אין? צריך להיות ברור לכל מי שעיניו בראשו מי הגופים שצריכים להיות שותפים במועצה. זה יהיה גוף דמוקרטי, אבל כשיצטרכו למנות את מי שיעמוד בראשו, שם אולי יהיו מלחמות".

* אתה רוצה לעמוד בראש המועצה שתוקם?

(צוחק) "לא, אלוהים ישמור! בגילי ובקריירה שלי, המטרות ברורות. נפלה בחלקי זכות וחלום חיי הוגשם. אין פרס יותר גדול מלהביא מזור לאנשים. אני לגמרי לא מבטל את הנושא הפיננסי, בואו לא נתחכם. אבל עכשיו מה שמושך אותי זה לדחוף את הנושא הזה (של המועצה) כמה שיותר".

נקודת חולשה במחלה

הוכברג מספר שכבר הספיק לפנות לח"כ אריה אלדד, פרופסור לרפואה בעצמו, והעלה את הרעיון. לדברי הוכברג, אלדד התלהב והוא אמור לקדם את הנושא בין מסדרונות הכנסת.

המאבק הנוכחי של הוכברג, להקמת ארגון הגג המאחד, הוא תולדה של המלחמה הארוכה שהוא מנהל נגד מחלת הסרטן. כבר שנים שהוא בתחום, מנסה לאסוף מידע כדי להתכונן לאותה מלחמה קשה ומתישה. "למדתי את האסטרטגיה של הסרטן וחיפשתי נקודות חולשה. היה לי ברור שצריך לחשוב מחוץ לקופסה, בשונה מהשיטות הרגילות של כירורגיה, רדיולוגיה וכימותרפיה, ששלושתן קשות לחולה, ויש להן תופעות לוואי. גם התא הסרטני מספיק חכם לייצר התנגדות ולפעמים הוא מפסיק להגיב לטיפול". לכן, חזונו הוא לראות תרופה ללא תופעות לוואי, שתהרוג את התא הסרטני וגם שלא תהיה יקרה מדי.

את איסוף המודיעין על הסרטן עשה הוכברג באוניברסיטה העברית. "יש פלוס עצום כשיושבים באוניברסיטה - גם אפשר לשגות וגם לא חייבים לדווח בכל רבעון", הוא נזכר. "אבל כשמוצאים ממצא חשוב, נגמר הסיפור. אם לא תצא מהאוניברסיטה, לא ייצא מזה כלום".

ובסוף הוא, כמובן, מצא, או כפי שהוא מתאר זאת "היוונים אמרו שהאלה פורטונה מחייכת לאנשים מדי פעם, וצריך לראות שהיא מחייכת", הוא אומר. "פורטונה חייכה אליי ואני גם ראיתי". האלה פורטונה הביאה את הוכברג ואנשי המעבדה שלו לגלות את גן H19. "בדיעבד, אני לא יודע למה 'נדבקתי' אליו", מודה הוכברג. "ברגע שמצאנו אותו, החלטתי לעבוד רק עליו, וזאת הייתה החלטה מהקשות בקריירה שלי. 25 שנה עבדתי רק על זה".

הגן שגילה הוכברג מופיע רק אצל עוברים, נעלם בעת הלידה, ואצל מבוגרים הוא מופיע רק בתאים סרטניים (לפחות, ב-80 סוגי סרטן). "מה שמעורר את הגן זה חוסר חמצן. אצל העובר אין חמצן, אז הגן עולה וגורם לתאים להתחלק. כך גם בגידול הסרטני", מסביר הוכברג.

מתחילים לגלות עניין בביוקנסל

ברגע שיודעים על הגן, אפשר לאבחן אם הוא קיים. וכאן נכנסת הרפואה המותאמת אישית: אם ישנה תרופה שפועלת על הגן, היא לא תפעל אצל מי שלא נושא את הגן. "כדי לעורר גן יש 'שאלטר' כמו של חשמל, שקובע אם הגן הוא דלוק או מכובה", מסביר הוכברג. "בנינו שיטה שמבודדת את השאלטר ו'מפוצצת' את התא הסרטני, ורק אותו". בכל גידול צורת הטיפול שונה, וכך לדוגמה, בסרטן השלפוחית הטיפול נעשה באמצעות קטטר, בעוד בסרטן לבלב הטיפול נעשה בהזרקה ישירה.

* למה נבחרו דווקא שלושת סוגי הסרטן האלה?

"כשמצאתי את הגן הייתי כמו ילד בחנות צעצועים שאמרו לו שיבחר מה שהוא רוצה. בחרנו את האינדיקציות האלה, אבל אם יבוא מישהו גדול, הוא יכול להחליט על אינדיקציות נוספות בהתאם לגודל השוק".

"מישהו גדול" אחד כבר התעניין בביוקנסל, כפי שנחשף ב"גלובס" לפני מספר חודשים, וזוהי חברת התרופות טבע. מבלי להתייחס ישירות לטבע, הוכברג מציין שאותה התעניינות מהווה "תעודת כבוד".

היום נמצאת ביוקנסל, המנוהלת על-ידי אורי דנון, בשלב II של הניסוי הקליני בתחום שלפוחית השתן, ובשלב I/IIa בתחומי הלבלב והשחלות. "בדרך כלל, חברות גדולות לא מתעסקות איתך אם לא סיימת את שלב II", אומר הוכברג בתשובה לשאלה על אפשרות של חתימת הסכם מסחור לאחת התרופות.

בינתיים, ביוקנסל כבר מפתחת את הדור הבא, תרופה שמשפיעה על שני גנים שמופיעים בסרטן, ולא רק על ה-H19. "אנחנו לא יכולים לשקוט על שמרינו. נצטרך לעבור את כל המכשולים מהתחלה, אבל הדרך כבר סלולה ואנחנו יודעים מה לעשות", מסכם הוכברג.