החשש ממניות: מנהלי התיקים ממשיכים לקנות אג"ח ממשלתיות

המסלול האג"חי הניב ביוני תשואה יוצאת דופן של 1.5%, והוא המסלול הרווחי מתחילת השנה ■ המסלולים שבהם חשיפה של 20%-30% למניות השיגו בחודש החולף תשואה של עד 1%

מנהלי התיקים סגרו ביוני מחצית שנה חיובית במרבית מסלולי ההשקעה, ובמיוחד במסלולים הפופולאריים המאפשרים חשיפה של עד 20% ו-30% למניות. כך עולה מנתוני המדד של חברת קלי שוקי הון - אותה מנהל אבי מנדה - הסוקר את ביצועיהם של תשעה מנהלי תיקים, ומקיף כ-80% מתעשיית מנהלי התיקים בישראל. על פי נתוני המדד, תשואות חודש יוני הצליחו להחזיר חלק, קטן אמנם, מהירידות שספגו המשקיעים בתיקים המנוהלים בחודשים אפריל ומאי.

תיקי השקעות במסלול המאפשר חשיפה של עד 20% למניות הניבו ביוני תשואה של כ-1%, ומתחילת השנה הם עלו ב-2.8%. תיקים במסלול של עד 30% מניות הניבו תשואה של 0.7% ביוני, ומתחילת השנה הניבו ערך של 1.8% למשקיעים בהם.

הירידות במחירי המניות לצד העליות במחירי איגרות החוב הביאו לכך שהמסלול הרווחי ביותר מתחילת השנה היה דווקא המסלול הסולידי ביותר, שאינו כולל חשיפה למניות. מסלול זה הניב ביוני תשואה יוצאת דופן של 1.5%, ובסך הכל השלים עלייה של 5% מתחילת השנה.

מנדה מציין כי השוק אמנם משוכנע שהעלאת הריבית במשק צפויה בקרוב, אך מנהלי ההשקעות ממשיכים להצטייד באג"ח ממשלתיות "כאילו אין מחר". לפחות בשלב הנוכחי, רכישות האג"ח מצדיקות את עצמן, כשהן אלו שמובילות את התשואות החיוביות בתיקים ב-2010. המח"מ הממוצע של איגרות החוב בתיקים נע בעיקר בטווח הקצר-בינוני.

באפיק הממשלתי השקלי מחזיקים מרבית המנהלים באיגרות במח"מ של 4.46 שנים, ובאפיק הצמוד ב-3.21 שנים. באפיק הקונצרני עומד המח"מ הממוצע על 4.26 שנים.

"הפיזור הגלובלי עבד יפה ביוני"

המסלול שהשיג את התשואה הגרועה ביותר מתחילת השנה הוא המסלול שמאפשר חשיפה מלאה למניות בתיקים. מסלול זה הניב למשקיעים הפסד של 5.6% מתחילת השנה, לאחר ירידה של 1.3% ביוני. זהו המסלול היחיד מבין מסלולי ההשקעות שהניב תשואה שלילית בחודש החולף. למרות זאת, ביצועי המנהלים במסלול זה טובים מביצועי מדד הייחוס, מדד ת"א 100, שירד במחצית הראשונה של השנה בשיעור של כ-7%.

אחד הפרמטרים אחריהם עוקבת קלי שוקי הון הוא גובה החשיפה המנייתית ביחס לפוזיציה האפשרית. כלומר, איזה אחוז מתוך החשיפה המקסימלית למניות שמאפשר להם אופי המסלול, אכן מנצלים מנהלי התיקים. על פי נתוני יוני עומד אחוז זה על 85% בממוצע, כך שבמסלול של עד 20% במניות, למשל, החשיפה הממוצעת בפועל למניות עומדת על 17%.

מנדה מציין עוד כי אחד המאפיינים הבולטים של ההשקעה בחודש יוני הוא ההצלחה של מנהלים שפיזרו חלק גדול יותר מהתיקים שהם מנהלים להשקעות בחו"ל. "הפיזור הגלובלי עבד יפה ביוני והגופים שמשקיעים בחו"ל הצליחו להשיג תשואה עודפת משמעותית", הוא אומר.

עם זאת, הוא מציין, כי לא מדובר בגופים רבים, שכן מרבית המנהלים מוטים לשוק המקומי בתפיסת ההשקעות שלהם. שיעור החשיפה הממוצע של הגופים להשקעות בחו"ל עומד על 25% מסך הנכסים המנוהל.