מי מאמין למבחני הלחץ באירופה?

הכי פשוט להתעלם מהחוב הריבוני, זה אולי לא נשמע טוב, לא אמין, אבל זה עוצר את הסחף

את אנחת הרווחה שנשמעה ביום שישי בערב בגוש האירו ניתן היה לשמוע בכל העולם. נדמה היה כאילו מבחני הלחץ שנועדו לבחון מצבי לחץ של הבנקים בגוש האירו יצרו הרבה יותר לחץ בשווקי העולם ואולי זו גם אחת הסיבות לתוצאות שהיו איך לומר....קצת "פרווה"?

המבקרים ו"שוחרי הטרף" שציפו לכישלון הבנקים הנבחנים, מיהרו להטיל ספק באיכות המבחנים. שמעתי היום מישהו אומר שגם ליהמן ברדרס והבנק למסחר היו עוברים בהצלחה את המבחנים הללו.

על פניו נראה כי הבוחנים הקלו במקצת עם הנבחנים, אחרת קשה להבין איך הרוב המכריע של הבנקים עברו בהצלחה את המבחנים, אולם בכל זאת לא הייתי ממהר לקטול מבחנים שעומדים תחת זכוכית מגדלת של כל העולם.

קל לצופה מהצד להבין מדוע הקלו הבוחנים על הנבחנים. תארו לעצמכם שהתוצאות היו מצביעות על כישלון בנקים נוספים. סביר מאד שכל השווקים היו נכנסים למערבולת סוחפת של ירידות שערים ומכאן ועד לפאניקה הדרך קצרה. זה הדבר האחרון שצריכים עכשיו קברניטי גוש האירו על ראשם. אז מה יותר פשוט מלהתעלם מחוב ריבוני ו"לגהץ" בחום נמוך. זה אולי לא נשמע טוב, לא נראה אמין, אבל זה מונע כישלון מיידי ובימים אלו זה מספיק טוב.

מבחני הלחץ לא הצליחו לספק הסבר לשאלת השאלות - איך זה שנוצר פער כה רחב בין תחזיותיהם האפורות עד שחורות של בכירי הכלכלנים בעולם שהאופטימיים ביניהם צופים דשדוש והאטה ממושכת והפסימיים רואים גלישה במדרון, לבין ביצועי החברות שמציגות תוצאות טובות, מכות את התחזיות ונותנות לבורסות דחיפה נוספת בדרכן מעלה.

את התוצאות העסקיות קל יותר להסביר. החברות התייעלו, חלקן צמצמו בהוצאות, פיטרו עובדים וחלקן השקיעו בציוד ובמלאי. זה טוב לטווח הקצר. בטווח הבינוני והארוך צריך ציבור שירכוש ויניע את גלגלי הצמיחה. זה לא נראה כרגע וכשהאבטלה (ברחבי העולם) לא מצטמצמת קשה לראות איך יצליחו החברות לשמור על התוצאות העסקיות הטובות בהמשך.

אם כולם ימשיכו "לבנות" על סין והמזרח, נכונה לנו אכזבה עמוקה. לכן לא הייתי מסתנוור כל כך מגל נוסף של עליות שמקורו בעיקר מהיעדר אלטרנטיבות וריבית נמוכה.

בצד הפיננסי מתחיל אובאמה להדק את הטבעת סביב המוסדות הפיננסיים. אומרים מוטב מאוחר מאשר לעולם לא וסוף סוף מישהו מבין שאותם גופים "הגדולים מדי בכדי ליפול" למעשה עשו צחוק מהמושג כלכלת שוק חופשי. הזכרתי כאן בזמנו את הבלוגרית איב סמית ומלחמתה בענקי הוול סטריט. זכרו גם את השם טום אדמס. מנהל בכיר בחברת הביטוח FGIC. סיפור לכידתו ברשת כרישי הוול סטריט הוא אחד המאלפים בו נתקלתי לאחרונה.אין כאן כמובן HAPPY END.

החברה קרסה לאחר שהסתבכה ברכישת מכשירים פיננסיים מתוחכמים מבית היוצר של בנקי ההשקעות. בנקי השקעות שעשו יד אחת בתרגיל שהוביל למשבר הגדול. אותם בתי השקעות שנזקקו אחר כך לכספי המימשל.

בנקי השקעות כגולדמאן זאקס שהואשם וחוייב זה עתה לשלם קנס בגובה חצי מיליארד דולר, שהואשם ע"י יוון, איטליה ומדינות וערים נוספות באירופה בשורה של "תרגילים פיננסיים" ובאורח פלא מסתבר עתה שהשתמש בכספי החילוץ אותם קיבל מהממשל על מנת לשלם חובות לבנקים באירופה(ובכך אולי להשתיק אותם ?). מעניין כיצד יגיב הפעם משלם המיסים האמריקאי.

וכאן כבר יש קשר אלינו,קשר הדוק. זה אותו גולדמאן זאקס שפעל כאן בהיקפים אדירים על מנת לחזק את השקל, תוך שהוא גורף הון עתק בסדרה של מכשירים מתוחכמים אותם הנפיקו הוא וחבריו שהצטרפו לחגיגה.

רק בנק ישראל מקלקל לחברים את המסיבה, אולם זו טרם הסתיימה. יש אומנם ניצנים של שבירה וכמה חברים החליטו להפסיק להמר על השקל, אולם המסה הקריטית עדיין כאן והיא כאן כדי לנצח ולגרוף שוב את כל הקופה.

  • יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
  • אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי
  • החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.