תוכנית לישיבה, בלי זיקה לקרקע

דיון עקרוני בחולון בסוגיית הגשת התוכנית למרכז דתי; העירייה: קודם תוסדר התב"ע, ואחר כך נדון בבקשות להקצאות קרקע

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה חולון תדון השבוע בהתנגדות של תושבי שכונת רסקו ב' לתוכנית להקמת מרכז דתי-תורני ובו גם כולל או ישיבה ומקווה טהרה, והיא תצטרך לדון בשאלות עקרוניות הקשורות לתוכניות מסוג זה המוגשות לוועדות התכנון.

רסקו ב' היא שכונת מגורים ותיקה וירוקה, חילונית ברובה, של צמודי קרקע. בגן הציבורי במרכזה (שצ"פ) פועלים שני גני ילדים חילונים וגן ילדים דתי, ויש במרכזו מקלט ציבורי. בשנים האחרונות פועל במקלט בית כנסת, ולטענת השכנים בשימוש חורג ללא היתר, בניגוד להנחיות משרד הפנים האוסרות שימוש במקלטים אלא לייעודם ובזמן חירום.

לאחרונה הוגשה תוכנית (ח/מק/98) ל"הסדרת הפונקציות הציבוריות והתאמת שטחי המגרשים", ובה בנייה בהיקף גדול על השטח הציבורי וגני הילדים. התוכנית הוגשה על-ידי עמותת "בית הכנסת שמחת אליהו", מלווה על-ידי הקבלן יוסף שומרוני, הפעיל בחולון.

תושבי השכונה, באמצעות עו"ד עפר טויסטר, טוענים כי התוכנית תפגע באופי השכונה ותסתום אותה מבחינה תחבורתית, ותמהים על תמיכת העיריה בתוכנית על שטח ציבורי שכיום פועלים בו גנים.

הטענה העקרונית של תושבי השכונה היא, שלעמותה מגישת התוכנית אין שום מעמד או זיקה לקרקע, ועל כן אין לה כלל זכות להגיש תוכנית על הקרקע. יתר על כן, אם עיריית חולון מעוניינת לאפשר לעמותה זכות להגשת תוכנית, היא הייתה צריכה לבצע כחוק נוהל הקצאת קרקע לעמותה, בהליך שקוף ושוויוני המאושר על ידי משרד הפנים - אולם הקצאה כזו לא נעשתה, ולכן הדבר סותר כללי מינהל תקין ואין לעמותה זיקה לקרקע וזכות להגיש עליה תוכנית.

עיריית חולון מסרה: "ביוזמתה של העירייה כבעלת הקרקע, פועל מינהל ההנדסה בימים אלה להסדרת התב"ע ולאישורה. רק לאחר שהתב"ע תאושר, יוכל כל גורם שהוא להגיש בקשה להקצאה, וזאת בהתאם לקריטריונים שנקבעו ע"י מועצת העיר. יודגש, כי הנהלת העירייה פועלת אך ורק עפ"י שיקולים מקצועיים ענייניים ובהתאם לחוק".