הרבה יותר מ-7 בנקים נמצאים בסכנה

מבחני הלחץ מסוף השבוע באירופה לא מייצגים וגם: סקירה טכנית מורחבת על מדד ת"א 25

ביום שישי האחרון פורסמו תוצאות "מבחני הלחץ" (Stress Tests) של הבנקאות האירופית. מתוך 91 בנקים שנבחנו, רק 7 נכשלו. בגרמניה, המדינה החשובה ביותר מכולן, רק בנק אחד מתוך 14 לא עמד במבחן (Hypo Real estate), מצבו הקשה ידוע והוא נמצא מזה זמן בשליטה ממשלתית.

לדעתי מבחנים אלו אינם מייצגים באמת את חוזקה של הבנקאות ביבשת אירופה, כפי שבזמנו, מבחנים דומים לא ייצגו את מצבה האמיתי של המערכת הבנקאית בארה"ב. ולפניכם כמה נקודות למחשבה בנושא:

  1. הפרמטרים המקרו-כלכליים, אשר כנגדם נבחנו הבנקים, אינם מגיעים אפילו למה שכבר קרה ב-2008. יש לשער שהשלב הבא במשבר יהיה חמור מקודמו.
  2. כדי לבחון את עוצמת ההפסדים האפשריים בבנק מסוים, הניחו עד 20% ירידה בשווי האג"ח הממשלתי הבעייתי שהוא מחזיק. מצב של חדלון פירעון של אג"ח כזה לא הועלה כאפשרות כלל. (האם יוון ודומיה לא יצטרכו להגיע לכך בסופו של דבר?)
  3. לא בחנו את הקשר הבין-בנקאי. נפילת Lehman Brothers הראתה שהקשרים האלו היוו את עקב אכילס של כל המערכת.
  4. לא נילקחה בחשבון חוסר היכולת הפוליטית של ההנהגות באירופה לחזור ולתמוך במערכת קורסת, וזאת על ידי הזרמה גירעונית. באירופה ובארה"ב הציבור כבר התחיל להתקומם כנגד תופעה זו, ובמשבר בנקאי מחודש, יעמדו לרשות קובעי המדיניות הרבה פחות משאבים להצלתם של בנקים בקשיים.
  5. נבדקו פרמטרים מקרו-כלכליים אירופיים פנימיים בלבד, ולא פרמטרים עולמיים. אם סין תכנס לשלב של האטה, ייגרם נזק גדול לבנקים המושקעים באסיה כולה. ויש די הרבה כאלה מבין אלו שנבחנו.
  6. הבנקים נבדקו על בסיס הנכסים הנמצאים במאזניהם בלבד. ומה על אלו הנמצאים מחוצה לו (Off Balance Sheet)? נגזרים רבים נמצאים שם, ונחבאים מעיני הציבור.
  7. פורסם ב-CNBC שאם היו מעלים את דרישת Tier 1 Capital מ-6% ל-7% (דרישה סבירה נעה בדרך כלל סביב 10%) היו נכשלים 17 בנקים ולא 7.

אין ספק שמהלך יחסי ציבור זה יכול להביא רגיעה זמנית בחששות המשקיעים לגבי סקטור הבנקים באירופה. וזה דבר חיובי כשלעצמו. אבל יש להבין שהאמת תראה רק כאשר העולם יתמודד עם המציאות העגומה של השלב הבא במשבר. הדפלציה העולמית תייצר "לחצים" (Stresses) אשר לא נבדקו בתרגיל זה, ואשר יביאו לקריסה של הרבה יותר מ-7 הבנקים אשר קיבלנו הפעם כבעייתיים.

החלק הטכני של הסקירה יעסוק במדד ת"א 25. תחילה נתבונן בגרף השבועי:

משה שלום תא25שבועי
 משה שלום תא25שבועי

מאז סיום שלב A של המשבר (תחילת 2009) המדד הצליח לחזור כל הדרך עד שיאו של כל הזמנים (1250) בדיוק. משם החל התיקון מטה, כאשר תחילה ראינו ירידה די חדה ומתמשכת עד שהמדד הגיע לאזור ה-1050, בו הוא מנסה להתייצב כחודשיים.

התייצבות זו הצליחה להוציא את המתנדים ממצב מכירות היתר הקיצוני, שבהם הם נמצאו בסיום הירידה (1 סגול), ולהביא אותם לרמת ה-50, החשובה כל כך לקביעת המשך דרכו של המדד.

השבירה מטה (באזור 1200) נעשתה על ידי חציית קו המגמה (הכחול), אשר תמך בעלייה עד אז, ובאותה הזדמנות גם נחצה הממוצע הנע קצר הטווח (בירוק). ממוצע נע זה, נמצא כעת ממש מעל המדד, ומהווה התנגדות קשה למעבר. רמת 1140, אשר דחתה מטה את המחיר בניסיונות שלו לעלות מעלה (אמצע יוני, ואמצע יולי) ניצבת גם היא כהתנגדות (3 סגול).

יש לשים לב לירידה במחזורים במהלך ההתייצבות כולה (4 סגול), וזה סימן רע למי שמעוניין בעליות, כי זה מחזק את הדעה שמה שאנו רואים הוא בעצם דשדוש מתקן לירידה לקראת מהלך מטה נוסף קרוב.

והנה הגרף היומי

משה שלום תא25יומי
 משה שלום תא25יומי

בגרף זה אנו רואים את ההתייצבות ביתר פירוט. תחילתה הייתה בחציה מעלה של קו המגמה (כחול), אשר נמתח בין שיאי גל 2 וגל 4 (אמצע יוני) והגעת המדד לרמת פיבונצ"י 38.2% של כל הירידה (גל A). משם הייתה נפילה די חדה (גל B) אשר ירד מתחת לתחתית של גל 5 יורד, ועכשיו מתבצעת העלייה השנייה המהווה את גל C העולה.

בצד השמאלי העליון של הגרף אני מציג את שני המבנים המתאימים לתנועת מחיר זו על פי גלי אליוט: Expanded Flat או Running Flat. ההבדל ביניהם נמצא באורך הסופי של C ביחס לגל A. בינתיים C לא עבר את שיא A ולכן לפנינו Running Flat.

בגלל נדירות הופעת מבנה זה, אני נוטה לחשוב שנראה המשך למבנה של C כך שבסופו של דבר נקבל Expanded Flat. זה יקרה אם המדד יגיע לאזור המלבן הסגול (2 סגול) שבו נמצא קו המגמה היורד מהשיא של אפריל, ביחד עם מתחם התיקון שבין ה-38.2% וה-50%. מתנדי המומנטום תומכים גם הם בהשערה זו (1 סגול).

לסיכום

מן הגרף השבועי אנו יכולים להסיק שהמדד מבצע דשדוש מתקן לקראת המשך ירידות. רק מעבר משמעותי מעלה, מעל רמת ה-1140-50, ביחד עם חצייה של הממוצע הנע ארוך הטווח שלו, יכניס ספקות במיידיות של המשך הירידות.

בגרף היומי ניתן לזהות שני תצורות אליוט המחזקות את הזיהוי של הדשדוש כ-Flat. גם בגרף היומי, רמת ה-1040-50 חשובה כי היא הרמה אשר אמורה להוות את סיום C ובכך לאשר סופית באיזה סוג Flat מדובר.

יש לשים לב לרמת 1131 ב-S&P500, כי היא החשובה לעתיד הקצר-בינוני של כל המערכת הפיננסית. במידה וזו תחצה כלפי מעלה על ידי המדד, נראה עליות בכל העולם, כולל כאן. אני עדיין צופה שזה לא יקרה, אבל יש חשיבות רבה במעקב אחדי נקודה חשובה זו.

  • משה שלום הינו מנתח שווקים פיננסיים בכיר, וחלק מצוות אתר "הכול בגרפים" (http://www.grafim-online.com)
  • המספק שירותים למשקיעים וסוחרים. ניתן ליצור קשר במייל Moshe.Shalom@gmail.com.
  • משה שלום עשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. המעוניינים להיכנס לרשימת תפוצה לקבלת אתראות על סקירותיו, וחומרים נוספים, יכולים לשלוח אימייל ל- Moshe.Shalom@gmail.com עם "אני מעוניין להצטרף" בנושא או בתוכן.