מדוע לשכת עוה"ד לא הגיעה לדיון על חוק ייעול האכיפה ברשות ני"ע?

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני: "לשכת עורכי הדין הוזמנה לדיונים, והיא איננה כאן. שלא יתלוננו אחר-כך אם יש בעיות בחוק" ■ הלשכה בתגובה: "מועד הדיון התקבל בלשכה אך ורק אתמול בהתרעה קצרה"

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, וחבר הוועדה, ח"כ חיים אורון, מתחו היום (ג') ביקורת על לשכת עורכי הדין, לשכת רואי החשבון והגופים המייצגים אותם, במהלך הדיונים המתנהלים בוועדת הכספים על החוק לייעול האכיפה ברשות ניירות ערך.

ח"כ אורון אמר במהלך הדיון כי הכנסת נותנת את כל הכלים ללשכת עורכי הדין ולגופים הרלוונטיים להעיר את הערותיהם על החוק ולבצע שינויים שיש לטענתם לבצע, אך אף אחד לא בא לדיונים. "אחר-כך הם מתלוננים עלינו, על החקיקה ועל דרך התנהלות חברי הכנסת. את החוק הזה יעתיקו בהמשך לחוק הטיס ולחוקים אחרים נוספים. יש לשלוח מכתב ברור לגופים הללו, מתנהלים כאן דיונים שלמים בנושא החוק, והם פשוט אינם".

יו"ר הוועדה, ח"כ גפני, חיזק את דבריו של אורון ואמר כי החוק הנידון היום הוא חוק חשוב ודרמטי. לדבריו, "אנחנו נותנים פה כוח לאדם אחד. מתבצעים כאן שינויים מהותיים וחשובים, ואף אחד מאותם הגופים לא נמצא כאן. אחר-כך בפאנלים ובכינוסים שונים הם אלה שמעבירים את הביקורת על התנהלות דיוני החקיקה בכנסת. לשכת עורכי הדין הוזמנה לדיונים, והיא איננה כאן. החוק הוא תקדימי וחשוב, ואי-נוכחותם איננה ראויה".

בתגובה לדברים של חה"כ גפני ואורון אמר יו"ר רשות ניירות ערך, זוהר גושן, כי את כל ההסתייגויות שיש לגופים הללו הם הביאו בפניהם והם תומכים בחוק.

ח"כ גפני לא קיבל את דבריו של גושן ואמר כי "בחוק יש היבטים חוקתיים ממש, שנוגעים לחופש העיסוק ולנושאים חוקתיים מרכזיים אחרים. כל אותם גופים מייצגים אינם כאן, או שהם כן פה אך אינם מעירים מילה על החוק. ייתכן שהם סומכים עלינו שאנחנו עושים את העבודה כמו שצריך, אחרת שלא יבואו בטענות. החוק יאושר בשלב זה או אחר, בנוסח זה או אחר. אם החוק לא בסדר והם לא מדברים, שלא יעבירו אחר-כך ביקורת".

גפני אמר עוד כי הדיונים הפנימיים בין רשות ניירות ערך ללשכת עורכי הדין אינה רלוונטית מבחינת הכנסת. לדבריו, "רק היום התווסף כאן בדיון סעיף מרכזי מאד ומשמעותי מבחינה חוקתית - סעיף הביטוח. הסעיף הזה לא נידון כלל עם לשכת עורכי הדין. הם לא נמצאים בדיונים בכנסת, שלא יתלוננו אחר-כך אם יש בעיות בחוק".

גם ח"כ אורון אמר כי דבריו של גושן אינם מספיקים. "אנחנו מחוקקים חוק מרכזי וחשוב, ראוי היה שנציגי הלשכה יהיו כאן", אמר.

"התראה קצרה"

מלשכת עורכי הדין נמסר בתגובה כי "בוועדת הכספים התקיימו 10 דיונים על הצעת החוק בנושא ייעול הליכי האכיפה ברשות ניירות ערך. נציגי הלשכה השתתפו ברובם המכריע, ביניהם ראשי הוועדות העוסקות בתחום: עו"ד ישראל שמעונוב, עו"ד יעל גרוסמן, עו"ד דודי ברנלד, עו"ד נעם שרון ועו"ד איתן מעוז.

"נייר עמדה מפורט לעניין הצעת החוק וסעיפיה נשלח לקראת תחילת הדיונים על הצעת החוק והופץ הן לועדת הכספים והן לכל חברי הכנסת החברים בה. במהלך כל הדיונים נשמעו הערותיהם של נציגי הלשכה, ובחלק מהמקרים אף הצעת החוק תוקנה בהתאם.

"יתרה מכך, נציגי הלשכה קיימו פגישות ושיחות (בין לבין הדיונים בוועדת הכספים), בהתאם להמלצת ח"כ גפני, עם נציגי רשות ניירות ערך, על מנת לסייע בקידום הצעת החוק בכנסת.

"לעניין הדיון שהתקיים היום, מועד הדיון התקבל בלשכה אך ורק אתמול בהתרעה קצרה, ועל כן לא הועבר אל נציגי הלשכה. יודגש כי לפני מספר הימים בבדיקה עצמאית של הלשכה, טרם פורסם סדר היום לדיון זה.

"לסיום, הלשכה פנתה מספר פעמים אל יו"ר ועדות הכנסת בבקשה לקבל מראש את מועדי הדיונים של הוועדות בכנסת, על מנת שנציגי הלשכה, כל אחד בתחומו, יוכלו להשתתף בדיונים אלה ולתרום מניסיונם וממקצועיותם להליכי החקיקה.

"מן הראוי להוסיף כי עשרות מנציגי הלשכה, הפועלים בהתנדבות, מגיעים בתדירות גבוהה לכנסת על מנת להשתתף בדיוני הוועדות. שעות רבות מוקדשות על-ידיהם ללא תשלום, על חשבון שעות עבודתם בשכר, בסיוע להליכי החקיקה, הן בישיבות הפורומים והוועדות בלשכה והן בכנסת".