רשת קופי בין בקשיים: לעובדים אין שכר, להמחאות אין כיסוי

שני סניפים נסגרו, שניים נוספים נמצאים בסכנת סגירה ■ נגד הבעלים דני ורנר נפתחו תיקים בהוצאה לפועל בסך של יותר מחצי מיליון שקל ■ בסניפים בכפר-סבא ובאבן-גבירול בת"א חלק מהשכר נמשך ישירות מהקופה

משהו רע עובר על רשת בתי-הקפה קופי בין. ל"גלובס" נודע כי עובדים ברשת לא קיבלו משכורות, והמחאות שנתנה לעובדים בעלת הרשת, חברת סיטי פוד של איש העסקים דני ורנר, חזרו מהבנק משום שהיו ללא כיסוי או בגלל שהחשבון היה מוגבל.

עוד נודע כי שני סניפים של הרשת נסגרו לאחרונה, וסכנת סגירה מרחפת גם מעל שני סניפים נוספים. כמו כן, נפתחו תיקים בהוצאה לפועל בסך של יותר מחצי מיליון שקל נגד חברת ו.י גרין פוד קאונטר, המפעילה חלק מסניפי קופי בין ונמצאת בבעלות ורנר, וזאת בגין אי-כיבוד המחאות.

בימים אלה מתארגנים כמה עשרות מעובדי הרשת במטרה להגיש תביעה משותפת נגד הרשת ובעליה.

לדברי עובד ותיק בחברה, בתום משא-ומתן ארוך עם סיטי פוד, הנמצאת בבעלות ורנר, י.ר יובל אחזקות ושירה-תומר אחזקות, העבירה לו החברה המחאות בסך עשרות אלפי שקלים - שחזרו ללא כיסוי.

בסוף חודש יוני נסגר סניף קופי בין ברחוב אבן-גבירול בתל-אביב, לאחר שחברת החשמל הודיעה על ניתוקו מחשמל בגין חוב - כך לדברי אחד העובדים.

"הגיעה חברת חשמל, ובעזרת תחנונים השאירו אותנו פתוחים ל-24 שעות. הודיעו שמנתקים ביום ראשון אלא אם כן החשבון ישולם", מספר אותו עובד. בעקבות זאת החליטו העובדים להפסיק את הפעלת הסניף.

השכר שולם ישירות מהקופה

לדברי אותו עובד, עוד קודם לכן לא שילמה חברת סיטי פוד את שכרם, והם בחרו להמשיך לעבוד כדי שיוכלו לקבל חלק מהכספים שחייבים להם באמצעות משיכות ישירות מהקופה, באישור החברה.

"ראינו שלא הולכים לשלם לנו, וכל עוד היתה אופציה לשלם לעצמנו באישור וביידוע - נשארנו", אומר העובד בשיחה עם "גלובס".

לדברי בעל הנכס, דודי שטרנפלד, "הם הלכו יום אחד הביתה ולא חזרו יותר. לא היה להם מה למכור, ומאז שהם עזבו, אין לי קשר איתם". לדבריו, חוזה השכירות נחתם מול הבעלים הקודמים של קופי בין, והם ביקשו שיקבל את דמי השכירות מהבעלים החדשים, חברת סיטי פוד".

בסמיכות אירועים נסגר גם סניף הרשת בקניון ערים שבכפ- סבא. גם שם החליטו העובדים להפסיק את הפעלתו. תחילה הופעל הסניף על-ידי זכיין שלדברי העובדים שילם את שכרם, אך בשלב מאוחר יותר הועבר הסניף להפעלה ישירה של סיטי פוד, וזו, טוענים העובדים, הפסיקה לשלם את שכרם.

"סיטי פוד לא שילמה את השכר ממאי, וכל הספקים עצרו לנו את ההזמנות. היינו קונים מצרכים בסופר כדי להפעיל את הסניף", מספרת אחת העובדות. לדבריה, חלק מהעובדים "עזבו כי הם קלטו שהם לא יקבלו את השכר. 3 עובדים המשיכו לעבוד כי הם האמינו לעובדי סיטי פוד מלמעלה, שהבטיחו הבטחות-שווא שיקבלו משכורת. ב-1 ביוני סגרנו את הסניף".

גם בסניף בכפר-סבא חלק משכר העובדים נמשך ישירות מהקופה, באישור החברה.

מנכ"לית קניון ערים, אורית גלעד, מאשרת כי "חוזה השכירות שלנו הוא מול סיטי פוד. סיטי פוד חייבת לנו כסף, ואנחנו נמצאים בהליך משפטי מולם".

שני סניפים נוספים שמרחפת מעליהם סכנת סגירה הם הסניף בלונדון מיניסטור בתל-אביב והסניף בדיזנגוף סנטר. בלונדון מיניסטור בעל הנכס מבקש שהרשת תפנה את הסניף בגין חוב. הנכס בדיזנגוף סנטר, שנמצא בבעלות פרטית, הושכר תחילה לסיטי פוד, ולאחר מכן בינואר 2010 הועבר חוזה השכירות לחברת ו.י גרין קאונטר. סיטי פוד נותרה ערבה לחוזה. לדברי בעל הנכס, הן לסיטי פוד והן לחברת ו.י גרין קאונטר יש חובות כלפיו, העומדים על מאות אלפי שקלים.

תגובתם של דני ורנר, חברת סיטי פוד וחברת ו.י גרין פוד קאונטר לא התקבלה עד לפרסום הידיעה.