סיכום חצי-שנתי בשוק הגמל: ילין לפידות כבר מגייס יותר מדש

סיכום המחצית: דש בראש המגייסות, פסגות פודה, ואנליסט עם התשואות הגבוהות ביותר

כשמסכמים את המחצית הראשונה בשוק הגמל, יש שלושה מנצחים ברורים: דש, אנליסט וילין לפידות. דש ממשיכה לגייס, 446 מיליון שקל מתחילת השנה, כשמתוכם 225 מיליון שקל על ידי העברות מקופות אחרות. קצב של 35-40 מיליון שקל בחודש. אנליסט משיכה להציג את התשואות הגבוהות ביותר: התשואה המצטברת של קופות אנליסט בין יולי 2009 ליוני 2010 היא 17.77%, הגבוהה ביותר ובהפרש עצום על מתחרותיה. ובית ההשקעות מצליח סוף סוף למנף את התוצאות לגיוסים חדשים, וביוני גייס 13 מיליון שקל מלקוחות חדשים - החודש הטוב ביותר של אנליסט מאז אוקטובר 2007.

אבל המנצח האמיתי של המחצית הראשונה של 2010 הוא ילין לפידות, שנמצא במקום השני הן בתשואות (15.68%) והן בגיוסים - 273 מיליון שקל מתחילת השנה. אבל אם בוחנים את היקף הגיוסים החדשים רואים שהפער בין ילין לפידות ודש קטן מאוד, כשילין העבירה מתחילת השנה 248 מיליון שקל, כמעט ללא סוכני ביטוח וללא מערך שיווק משומן כמו דש. למעשה, בחודשים מאי ויוני ילין לפידות גייסה לקוחות חדשים יותר מדש. לדב ילין, שעזב את דש לפני כמה שנים ולא ברוח טובה, נותר רק לחייך.

לצד כל גוף מגייס יש גם גופים פודים, ובמחצית הפודים הגדולים היו: אלטשולר שחם (63 מיליון שקל), הדס ארזים (71 מיליון שקל), הראל (142 מיליון שקל), הלמן אלדובי (160 מיליון שקל), אקסלנס (270 מיליון שקל) ומיטב, שפדתה 335 מיליון שקל שמתוכם 190 מיליון שקל עברו לקופות אחרות.

עיקר היציאה נרשמה מקופות שהיו בבעלות ישיר בית השקעות והגיעו לאחר המיזוג. בחודש יוני נרשמה האטה ביציאה ממיטב, ונצטרך לחכות להמשך כדי לראות האם החברה מצליחה לשמר את עמיתי ישיר.

פסגות לא נפגע מהחקירות

קבוצות מיקוד של יועצי השקעות שערכו בנפרד שני בתי השקעות גדולים המתחרים בפסגות, העלו ממצא מעניין.

למרות כל הרעש התקשורתי סביב פרשת פסגות וחקירת המנכ"ל רועי ורמוס, המותג לא נפגע ובקרנות נאמנות הוא עדיין חזק כתמיד. היועצים יודעים לעשות את ההפרדה בין פסגות כגוף ניהול השקעות איכותי לחקירה כזו או אחרת, והגם שפסגות כבר אינה ברירת המחדל בהצעת קרנות נאמנות על ידי היועץ, היא עדיין נחשבת מותג ראוי.

כך בקרנות הנאמנות. בקופות הגמל התמונה שונה. מקופות פסגות יש זליגה טבעית שמקורה בעמיתים בגיל מבוגר יחסית, ולכן עליה לגייס לקוחות חדשים, וזה לא קורה. להיפך, פסגות מאבדת לקוחות לקופות אחרות.

הנה המספרים: בחצי שנה איבדו קופות פסגות 817 מיליון שקל; 655 מיליון שקל הם ההפרש בין הפקדות חדשות למשיכות; עוד 161 מיליון שקל הם העברת כספי עמיתים לקופות אחרות. בהשוואה למחצית השנייה של 2009, נראה כי אז עברו לתוך קופות פסגות 23 מיליון שקל.

במילים אחרות, פסגות מצליחה לשמר את העמיתים, אבל לא להביא חדשים בכמות הנדרשת כדי לכסות על המשיכות.

22
 22