יש נדל"ן מחוץ לת"א: חיפה מקדמת תכנית מתאר שאפתנית

מפרץ חיפה יהפוך מאזור תעשייה רווי מפעלים לאזור מסחר ובילוי ■ התכנית מבוססת על צפי של גידול אוכלוסייה בהיקף של 330 אלף תושבים עד שנת 2025

אחרי 4 שנים של דיונים - החליטה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה של מחוז חיפה בישיבתה האחרונה לקדם את תכנית המתאר העירונית של העיר, המבוססת על צפי של גידול אוכלוסייה בהיקף של 330 אלף תושבים והפיכתה של חיפה לעיר מטרופולין של אזור הצפון עד שנת 2025.

‏התוכנית, שעקרונותיה גובשו בין היתר תוך הליך של שיתוף הציבור החל משנת 2006, היא ביוזמת עיריית חיפה, משרד הפנים, מינהל מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון. את התוכנית ערך מתכנן ויועץ הפרויקטים יצחק פרוינד.

‏התוכנית כוללת עקרונות שאמורים לשנות את תדמיתה של חיפה וליצור מנוף לשינוי מהותי בעיר. מלבד התייחסות למתחמי תכנון, מגדירה התוכנית כי גובה הבניינים ייקבע כך: בנייה נמוכה במושבה הגרמנית, בשכונת הוד הכרמל ובקרית חיים מערבית, בנייה מרקמית במורדות המערביים והמורדות המזרחיים של רכס הכרמל, בנייה עד תשע קומות בחלקו הצפון-מזרחי של מפרץ חיפה, בעיר התחתית, במרכז הכרמל ובמבואות הדרומיים של העיר.

התוכנית מציעה שמפרץ חיפה, שרווי היום במפעלים (כמו בתי הזיקוק וחיפה כימיקלים) ובשטחי הנמל יהפוך לאזור תעסוקה, מסחר ובילוי, שטחים לוגיסטיים ותשתיות ויכלול את פארק מטרופוליני קישון. כן מנחה התוכנית כי באזור זה יצומצמו הסיכונים הנובעים מן המפעלים.

העיר התחתית לובשת בתוכנית המתאר אופי של מרכז עסקים ראשי וחזית ים עירונית. זאת בד בבד עם תמ"א 13 (תוכנית המתאר לחופי חיפה וטירת כרמל היוצרת חזית ים עירונית) ופתיחת הנמל המערבי לחזית ים עירונית.

שכונת בת גלים מיועדת בתוכנית המתאר להתחדשות עירונית ופיתוח, בין היתר באמצעות פיתוח טיילת וחזית ים עירונית, פיתוח המלונאות ופינוי השטחים מחיל הים. בית החולים רמב"ם יהפוך לפי התוכנית למוקד תעסוקה גדול.

המבואות הדרומיים של חיפה מיועדים בתוכנית להפוך למתחם של שימושים מעורבים למגורים ולתעסוקה ומרכז הכרמל, לפי התוכנית יפותח כרחוב עירוני וכציר מסחרי מיוחד, כולל פיתוח מוקדים למגורים, למסחר ולמלונאות תוך שמירה על המרקם הפיזי של השטחים הגובלים ומניעת מטרדים למגורים.

התוכנית מדגישה ששכונת הדר הכרמל תהפוך למוקד של מוסדות תרבות, מוסדות ציבור, אטרקציות תיירותיות ואזור של התחדשות עירונית.