מדוע מתעכבת התוכנית לבניית 12,500 דירות בצפון ת"א?

עיכוב תוכנית 3700 צפונית לשדה דב ממחיש את הביורוקרטיה המסורבלת שבמוסדות התכנון

הימשכותם של ההליכים התכנוניים בתוכנית צפון-מערב תל אביב, הידועה גם כתוכנית 3700, ממחישה בצורה הטובה ביותר את סרבול הביורוקרטיה שמאפיין את מוסדות התכנון בארץ. מעקב אחר התוכנית בחצי השנה האחרונה מגלה שחודש אחר חודש נדחית הפקדתה בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה, מה שמגדיל את חוסר הוודאות של בעלי המגרשים בתחום התוכנית.

תוכנית 3700 ממוקמת בגוש הגדול בצפון מערב תל אביב בשטח הצפוני לשדה דב, על אחת מעתודות הקרקע הפנויות האחרונות שנותרו בעיר. תוכנית זו מציעה 12,500 יחידות דיור הכוללות גם דירות קטנות ודירות בנות השגה. התוכנית משתרעת על פני 1,900 דונם וגבולותיה נעים בין הרצליה בצפון, רמת השרון במזרח, דרך נמיר ושכונת אזורי חן בדרום והים במערב.

על הנייר היא נראית מרשימה וכוללת פיתוח מרחב ציבורי ובו פארק חוף, חניונים תת קרקעיים, פארק מטרופוליני לינארי, קרית חינוך, יחידות מלונאיות, שטחים לתעסוקה, מסחר ושטחים ציבוריים, ואפילו 2,160 יחידות דיור בהישג יד לצד 1,000-4,000 יחידות דיור בגודל קטן. אלא שבפועל נראה שהפקדת התוכנית רחוקה מיישום, למרות שהוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז תל אביב אישרה את הפקדת התוכנית כבר במארס 2008.

משפחה המחזיקה במגרש בתחום התוכנית זה 64 שנה, שהעדיפה להישאר בעילום שם, מספרת כי בדיקותיה מול מחוז תל אביב במשרד הפנים ומול העירייה החל מלפני כשנתיים, "העלו כל פעם את אותה התשובה, שההפקדה צפויה בעוד כמה חודשים. אנחנו סובלים כבר 64 שנה מסיפורים ואגדות על ההפקדות המדומות ובפועל זה לא מתבצע.

כבר שנתיים אנחנו מבררים מול משרד הפנים מה קורה עם תוכנית 3700 ותמיד עונים לנו שההפקדה צפויה בחודש הזה ובחודש ההוא וכך כל פעם אנחנו מחכים לחודש בו הם נקבו ושואלים מה קורה ואז נענים שההפקדה מתעכבת. 64 שנה השטח עומד מלא קוצים, שומם, לא בונים עליו דבר ואת התשובה שההפקדה היא עוד חודש כותבים לנו כבר שנתיים. אנחנו רוצים למכור את המגרש אבל לא יודעים מה מתוכנן עליו לפי התוכנית כל עוד היא לא מופקדת".

איחוד וחלוקה

במסגרת התוכנית מתוכננים איחוד וחלוקה מחדש של השטחים הכלולים במתחם ובעלי החלקות יקבלו זכויות בנייה לפי עקרונות התוכנית. אותה המשפחה שמנסה למכור את המגרש שבבעלותה התוודעה על ידי אחד המציעים לכך שעל החלקה שבבעלותה אמורה בכלל לקום שמורת טבע. למרות שמתוכננים איחוד וחלוקה מחדש, כל עוד התוכנית לא מופקדת קשה לשכנע את הרוכשים הפוטנציאליים שאכן תתאפשר במגרש בנייה למגורים. רק לאחר הפקדת התוכנית ניתן יהיה לראות את ייעודי הקרקע של כל מגרשי התוכנית.

בירור שבוצע על ידי "גלובס" בחודש פברואר מול עיריית תל אביב העלה כי תוכנית 3700 אושרה להפקדה בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תל אביב וכן בוועדה לשמירה על הסביבה החופית (ולחו"ף) של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה ובוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע) של משרד הפנים וכי "בימים אלה אנו שוקדים על הטמעת ההחלטות של שלושת המוסדות בתוכנית ותיקון מסמכי התוכנית בהתאם להחלטות לקראת הפקדה. התוכנית תופקד בחודשים הקרובים".

באותו החודש מסרו במשרד הפנים ש"לאור מורכבותה של התוכנית נדרשו תיאומים רבים על מנת להשלים את הדרישות והתיקונים הנדרשים. מאז החלטת הוולנת"ע, מקיימות עיריית תל אביב ולשכת התכנון מחוז תל אביב מפגשים רציפים לצורך הטמעת הדרישות הרבות במסמכי התוכנית. תיקון התוכנית נמצא כעת בישורת האחרונה ורוב הנושאים הוטמעו, אולם נדרשים עוד כמה תיאומים על מנת שהתוכנית תופקד לפי כל הדרישות".

לקראת סוף חודש מארס השנה החליטה הוועדה המחוזית לתת לעיריית תל אביב ארכה להשלמת הדרישות להפקדת התוכנית עד לחודש מאי וקבעה את מתווה חלוקת הדירות בתוכנית לגדלים שונים ולדיור בר השגה. בחודש אפריל נידונה שוב התוכנית בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תל אביב על מנת לאשר את התיקון שהתקבל בוועדה המחוזית לגבי מתווה הדירות בהישג יד בתחום התוכנית. חודש מאי הגיע ובירור במשרד הפנים העלה כי נראה שההפקדה תהיה "בקרוב".

עם הגיעו של חודש מאי לקצו טרם הופקדה התוכנית ובמשרד הפנים מסרו אז ש"התוכנית נמצאת בתיקונים אחרונים בעיריית תל אביב ואמורה להגיע לוועדה המחוזית במהלך חודש יוני. לאחר בדיקת כל התיקונים התוכנית תופקד".

"תיקונים אחרונים"

אבל גם חודש יוני כבר מאחורינו והפקדתה של התוכנית לא התרחשה. במהלך יולי העלתה בדיקה מול משרד הפנים ש"התוכנית נמצאת בסבב הערות אחרון ובתיקונים אחרונים לקראת הפקדה. זמן משוער להפקדה הוא במהלך חודש אוגוסט".

אז מדוע מתעכבת הפקדת התוכנית? עיריית תל אביב השיבה כי "הפקדת התוכנית אינה 'מעוכבת'. בשל מורכבות התוכנית וריבוי המסמכים המיועדים להפקדה, נדרשת הקפדה מיוחדת בעבודת התיאום בין המסמכים המרכיבים את התוכנית. צוות התכנון מטמיע את כל העדכונים, ההשלמות והתיקונים הנדרשים בעקבות אישורי ועדות התכנון השונות ומתייחס בכובד ראש להערותיהם של משרדי הממשלה שהגיעו לאחרונה. כרגע, התוכנית צפויה לעבור להפקדה במהלך חודש אוגוסט. יש לציין שבעלי הנכסים, אשר מבקשים עדכון, מקבלים דיווח טלפוני רצוף".

לדברי משרד הפנים, "התוכנית נמצאת בתיקונים ועדכונים אחרונים בוועדה המקומית תל אביב, לאחר שעברה סבב הערות של משרד הממשלה השונים. אנחנו תקווה שהיא תופקד במהלך חודש אוגוסט".

11
 11