הערבי שהתחזה ליהודי והורשע באונס מערער: לבטל את המאסר

סאבר קאשור, גבר ‎‎ערבי נשוי, הורשע באונס ונידון לשנה וחצי מאסר בפועל אף שהיחסים היו בהסכמה, כיוון שהציג את עצמו כיהודי רווק ■ הסנגוריה: "העונש שנגזר על הנאשם מבטא פטרנליזם מוגזם כלפי המתלוננת וכלפי נשים בכלל"

הסנגוריה הציבורית עירערה היום (ה') לבית המשפט העליון על גזר דינו של סאבר קאשור, שהורשע בבית המשפט המחוזי בירושלים במעשה אונס ומעשים מגונים, לאחר ששכב עם אשה - בהסכמתה - תוך שהציג עצמו כיהודי רווק, בעוד שלמעשה הוא ערבי ונשוי.

בית המשפט גזר על קאשור עונש של שנה וחצי מאסר בפועל, והסנגוריה הציבורית מבקשת להקל בעונשו, ובמקביל לעכב את תחילת ריצוי המאסר, שאמור להתחיל ב-15 בספטמבר, עד להכרעה בערעור בעליון.

בית המשפט העליון מתבקש, במסגרת הערעור, להקל באופן משמעותי בעונש שנגזר על קאשור. לדברי הסנגוריה, העונש שנגזר על הנאשם מבטא "פטרנליזם מוגזם כלפי המתלוננת וכלפי נשים בכלל". לדעת הסנגוריה, העונש הראוי במקרה זה איננו כולל כלל מרכיב של מאסר בפועל.

יצוין, עם זאת, כי נוכח העובדה שקאשור הורשע במעשים על-פי הודאתו, במסגרת הסדר טיעון - נמנעה הסנגוריה הציבורית, שייצגה אותו אף במשא-ומתן להסדר הטיעון, מלערער על ההרשעה.

למרות זאת, עו"ד ד"ר אלקנה לייסט מהסנגוריה הציבורית טוען בערעור כי "לעמדתנו, העובדות המתוארות בכתב האישום לא אמורות להצמיח, על-פי הדין הרצוי, עבירה של אינוס במירמה. מצג-השווא המתואר בכתב האישום אמור לגבש לכל היותר עבירה של קבלת דבר במירמה. המקרה נושק לקו המסמן את מתחם ההתנהגויות שעל אף שהן בלתי מוסריות, המשפט הפלילי במדינה ליברלית לא אמור להתערב בהן".

עם זאת, הסנגוריה ערה לכך שעל-פי ההלכות שנקבעו בעליון, התנהגות כמו זו של קאשור עלולה להביא כיום להרשעה באונס, ולכן הגיעו הצדדים להסדר טיעון. בעניין הלכה משפטית זו מבקשת הסנגוריה כי שופטי העליון יקבעו "מהם הקריטריונים הקריטיים בעיניה של האשה הסבירה לצורך קיום יחסי מין, והאם יש סיכוי - ולו דחוק - כי אשה זו היתה מקיימת יחסי מין עם אדם ללא מצג-השווא. הסנגוריה הצביעה בין השאר על הבעייתיות הרבה שבמבחן זה, שהדגים הדיון הציבורי סביב מקרה זה".

זאת, מאחר ש"מצג-השווא" שבעטיו נאמר כי קאשור הציג עצמו כיהודי, כלל את העובדה שהוא כינה עצמו בכינוי "דודו", וזאת מאחר שלדבריו כך הוא מוכר בחיי היום-יום. "המצג", טוענת הסנגוריה, "התבטא בהזדהות בשם אופייני למגזר היהודי". (ע"פ 5734/10).