נא להכיר: ה-STINC - הכלכלות שעומדות להפוך למעצמות

למשקיעים שנפגעו בתחילת השנה ממדינות ה-PIIGS, כדאי לעשות היכרות עם מדינות ה-STINC, שעומדות להפוך בעשור הקרוב למעצמות ייצוא

אחרי שבמהלך החודשים האחרונים למדנו כולנו להכיר את מדינות ה-PIIGS (נשמע כמו "חזירים" באנגלית), הגיע הזמן להכיר את סוד קסמן של מדינות ה-STINC (נשמע כמו "סירחון"). אלה הן סינגפור, תאילנד, טורקיה, אינדונזיה וצ'ילה. חמש פינות על פני כדור הארץ שסובלות מהערכת חסר ולא הוכתמו מצרכנות יתר, אמון יתר וחשיפת יתר.

חמש המדינות הללו עשו את כל הדברים הקטנים שמסתכמים לשנה אחת גדולה, וככל הנראה גם לעשור גדול שיבוא אחריה. כל אחת מהן נמצאת בתחילת דרכה להפוך למעצמת ייצוא.

זה מדהים מה שקורה למדינות שלא לוות את עצמן לדעת, ומתמקדות במשימה החשובה של יצירת ערך דרך עבודה קשה, צמיחה דמוגרפית, משמעת פיסקלית והשקעה בתשתיות. אלו האלמנטים שמדינות גדולות כמו ארה"ב וסין קידשו בעבר, אבל הלכו לאיבוד אצלן במהלך הריצה שלהן לעבר צמיחה בכל מחיר.

מדינות ה-STINC אינן שגעון חולף, וכל אחת מהן עמדה במבחני לחץ משלה בשנים שלאחר קריסת המטבעות האסייתיים ובהלת האג"ח באמריקה הלטינית. החברות שלהן יהיו בתיק ההשקעות שלכם בעוד 10 שנים מהיום, כשהן יהיו גדולות. אז זה כבר יהיה סיפור ישן ומוכר, אז אולי עדיף לכם להתחיל כבר עכשיו - כשהן עוד בגודל בינוני ואפילו קטן - וליהנות מהצמיחה שלהן לאורך הדרך.

במאמר הזה נתמקד בשלוש המדינות הראשונות בחבורה, טורקיה סינגפור ותאילנד, שהדרך הנוחה ביותר להשקיע בהן היא באמצעות תעודות הסל שעוקבות אחריהן: iShares Turkey (ITKY); iShares Singapore (EWS); iShares Thailand (THD).

טורקיה

טורקיה היא מקרה מבחן מרתק, שמראה איך ממשלים קטנים מונחי רפורמות יכולים לצמוח בעוד שאר העולם נאבק. לפי האנליסטים בקפיטל אקונומיקס בלונדון, "הטווח הקצר של טורקיה הוא טוב ביותר מבין מדינות אירופה המתעוררות".

האנליסטים של קפיטל אקונומיקס מעריכים שכלכלת המדינה תצמח ב-6.5% השנה, ב-4% ב-2011 וב-4.5% ב-2012. בעוד שזה לא ממש מהווה תחרות ל-8% צמיחה ויותר שמציגה סין, המדינה האיסלאמית עושה זאת בלי תכנון מרכזי או מערכת בנקאות מנופחת.

הצמיחה מונעת על ידי שלושה פקטורים. הראשון הוא מגזר בנקאות סולידי עם תיק הלוואות מתרחב שהופך את האשראי לזמין יותר עבור עסקים.

השני הוא היצואנים הטורקיים שנהנים מהצלחה גדולה הודות לפיחות במטבע וכלכלה תחרותית. מדינות כמו יוון, שמשתמשות באירו, לא נהנות מגמישות רבה כזאת בריביות המטבע.

הפקטור השלישי הוא בסיס הייצוא הרחב ממנו נהנית המדינה. היא לא נשענת על אירופה המערבית או על מעמד הביניים המקומי לשם מכירות. למעשה, טורקיה שולחת רק 45% מהייצוא שלה לאירופה, בעוד 20% מגיעים למזרח התיכון שצומח במהירות.

סינגפור

בכירי משרד האוצר של סינגפור הכריזו בשבוע שעבר שמדינתם צמחה בקצב שיא של 18.1% במהלך המחצית הראשונה של השנה - עדות חותכת לכך שדרום אסיה הצליחה להסיר מעליה את עול משבר החובות של אירופה והדשדוש של הכלכלה האמריקנית.

התמ"ג הסינגפורי התרחב במהלך הרבעון השני בקצב שנתי של 26%, בהשוואה לשלושת החודשים הראשונים של השנה. הצמיחה במחצית הראשונה היא המהירה ביותר מאז שהחלו למדוד אותה ב-1975, כשבעקבותיה חוזה הממשל שהתמ"ג יעלה בכ-15% השנה.

לפי "בלומברג", התיירים מגיעים לסינגפור במספרי שיא, חברות הגדילו את מספר המשרות החדשות ואוניות המסחר יוצאות עם יותר מטען על סיפונן. "סינגפור תהיה השנה בין המדינות הצומחות ביותר לא רק באסיה, אלא בעולם כולו", אמר ל"בלומברג" כלכלן מקומי ב-CIMB ריסרץ'.

חוקרי קפיטל אקונומיקס אומרים שהייצור הוביל את הצמיחה בסינגפור לאחר שהמנהיגים ניצלו את העלויות הנמוכות של הייצור וחומרי הגלם במהלך המשבר של 2008 כדי להכפיל את התפוקה בתעשיות התרופות והאלקטרוניקה המקומיות.

קצב הצמיחה יואט כמובן באופן בלתי נמנע במחצית השנייה של 2010 לקצב יציב יותר, אבל אפילו אז יהיה מדובר בקצב מרשים.

תאילנד

בנקגוק מציגה קאמבק פיננסי, לאחר ניסיונות ההפיכה שאירעו בה בתחילת השנה. במהלך משבר המטבעות האסייתיים ב-1998 היא קרסה, אך 12 שנים לאחר מכן היא חזרה חזקה יותר. הייצוא גדל השנה לרמתו הגבוהה ביותר מזה שני עשורים, ונגע בשיא שהושג לפני שהמשבר הכלכלי היכה בעולם.

קצב הצמיחה של הייצוא היא מדהימה: 46.3% בחודש יוני לעומת יוני אשתקד, וזהו הקצב המהיר ביותר מאז תחילת שנות ה-90 של המאה הקודמת.

יצרניות כלי הרכב פורד וג'נרל מוטורס תרמו גם הן להצלחה, כשהכריזו על תוכנית להרחבת מפעלי הייצור שלהן במדינה בחודשים האחרונים.

הבנק המרכזי של תאילנד העלה את הריבית במדינה ל-1.5% בשבוע שעבר, והעריך כי הצמיחה ב-2010 תהיה גבוהה מ-5.8%. המכירות של המדינה לשווקים בארה"ב ובאירופה עמדו על 37% מסך המכירות, ולסין על 26%. זאת, הודות לכך שחברות אירופאיות, אמריקניות ויפניות העבירו מפעלים מסין לתאילנד.

אי אפשר כמובן להתעלם מהסיכונים הפוליטיים בתאילנד, אבל צריך גם לזכור שמחינה היסטורית אירועי תחילת השנה אינם נחשבים לנדירים.

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2010