"לבורסות בעולם נגמר האוויר; פישר לא יצליח להוריד מחירי הדירות; לא ימצאו נפט בקידוחי היבשה בישראל"

יעקב ויינשטיין, מנהל ההשקעות הראשי במגדל שוקי הון: "ה-S&P 500 ינוע בין 950-1200 נק', נראה תקופות של מאניה-דפרסיה. גישת 'קנה והחזק' לא טובה לתקופה הקרובה" ■ "כל צמיחה שתבוא לא תהיה מלווה באינפלציה, אלא להיפך, בדפלציה. יש היום בעולם הכול מכול ויותר מדי"

"כל מה שקורה בקידוחי היבשה, הפך להיות פארסה ממש. גם אם ימצאו נפט, ואני לא מאמין שימצאו, קשה לי להאמין שזה יהיה מסחרי ושניתן יהיה להפיק מזה כסף. אבל מישהו פעם אמר שישראל ידועה בתעשיית מחפשים, קודחים ולא מוצאים".

כך אומר יעקב ויינשטיין, מנהל ההשקעות הראשי של מגדל שוקי הון. ויינשטיין מכר את בית ההשקעות אפיקים לחברת מגדל שוקי הון ורשם אקזיט של כ-200 מיליון שקל. הוא נחשב גם לאחד ממקבלי השכר הגבוהים בענף. בשנת 2009 הסתכמה עלות העסקתו ב-8.5 מיליון שקל, שנגזרים מרכיב קבוע ומביצועי קרנות הנאמנות של אפיקים.

בתקופה בה יש יותר מאלף קרנות נאמנות בשוק, שנפתחות ונסגרות בהתאם לטרנדים בשוק, הקרן של ויינשטיין ממשיכה להציג ביצועים. התשואה השנתית הממוצעת של הקרן ב-20 השנים האחרונות עמדה על יותר מ-12.5%.

- מה מיוחד בקרן אפיקים אג"ח?

"מניסיון של 20 שנה ומעלה, תמיד ראיתי באג"ח הקונצרניות מכשיר השקעה לטווח ארוך, שאמור לתת תשואות יוצאות דופן לאורך זמן. לראיה, התשואה הממוצעת של הקרן הזו".

- איפה משקיעה הקרן את נכסיה היום?

"גם היום אנחנו מתרכזים בניירות של חברות גדולות עם הון עצמי, עם פעילות יציבה ולא נדל"ן מסוכן במזרח אירופה, ובעלות תזרים חיובי. אנו מסתפקים בתשואות נמוכות של 4-6% בשנה".

"האסון במקסיקו ייקר את הנפט"

ויינשטיין רואה את הנהירה של המשקיעים לשותפויות הנפט והגז - ומוטרד. ומה לגבי הגילויים שכבר ראינו?

"יש חברות שכבר מצאו גז בים, זו עובדה, וכעת נותר העניין המתמטי של לחשב כמה יפיקו וכמה ירוויחו מזה. קיים גם הסיכוי לקדוח עמוק יותר בים ואולי לגלות נפט בכמות מסחרית, וזו ספקולציה סבירה להבדיל מהיבשה".

- טרנד הנפט והגז הוא לא רק מקומי. מה יקרה למחיר הנפט לדעתך?

"קשה עדיין להעריך, אבל האסון במפרץ מכסיקו ישפיע. עד לאסון ההכרה הייתה שהמקום הקל ביותר למצוא בו נפט הוא במים עמוקים. האסון הזה וההגבלות שהולכות לחול על החברות המחפשות, יביאו לכך שמחיר הנפט יהיה הרבה יותר גבוה. לכך יש להוסיף את העובדה שסין הפכה להיות צרכן הנפט הגדול ביותר בעולם, אחרי ארה"ב.

"כמות המכוניות שעולות שם על הכביש, וצריכת הדלק שם כל-כך גדולות, שהיא הפכה להיות מאוד דומיננטית. הסינים בנו מאגרים לאחסון נפט, שניים רק לארה"ב, ובכל ירידת מחירים הם ממלאים מצבורים. אין ספק שתוך שנה-שנתיים נראה מחירים גבוהים יותר. בטווח הקצר האווירה הדפלציונית מאזנת את הביקוש של סין, ולכן אנחנו רואים שהנפט נמצא ברמות של 75-80 דולר לחבית".

טרנד נוסף בעולם ההשקעות, שיש הטוענים שגם הוא בועתי, הוא הזהב. בראיון לפני כשנתיים אמרת, שהזהב יגיע ל-1,800-2,000 דולר לאונקיה. כעת מחירו עומד על כ-1,100 דולר לאונקיה.

"אני עדיין חושב שזה צריך להיות מחירו. הזהב עובר שלושה שלבי התפתחות, וכעת אנחנו בשלב השני, גילוי ותהייה. השלב הראשון היה התעלמות, ואז מחירו עלה בשקט פי שלושה בלי שמישהו שם לב. בשלב השני גילו אותו, התחילו השאלות, אבל כולם קטלו וטענו שזו בועה. השלב השלישי הוא ה-Over confidence (ביטחון יתר). זה לא הכלות ההודיות שקובעות את מחיר הזהב, הטרנד הכללי הוא זה שקובע, ומה שיחסל את הזהב זה רק ריבית ריאלית חיובית, שלא תקרה בעולם בקרוב, וגירעון נמוך של מדינות, וגם זה לא יקרה בקרוב".

- שנת 2009 הייתה שנה חזקה. השנה הנוכחית תנודתית בינתיים. מה אתה צופה בהמשך?

"אחרי הריצה הגדולה של השווקים במשך כ-15 חודשים, נגמר האוויר. הדרך פתוחה לתחילתה של תקופה שהכול אפשרי. הצפי מאוד לא ברור, וכל מי שרצה כבר נמצא במניות או בנכסים מסוכנים. להערכתי, לא נראה עליות גדולות, אולם בגלל התשואות הנמוכות שיש באג"ח הארוכות בארה"ב ובגוש האירו - קניית מניות של חברות גדולות עם נתח שוק מוכח, שמשלמות דיבידנד, כמו מניות פרמצבטיקה ומזון, בהחלט מהווה חלק מבניית תיק השקעות לטווח ארוך בתקופה זו".

- ומה בטווח הקצר?

"ניקח למשל את מדד ה-S&P 500. לא נשיג את ציפיות מרבית האסטרטגים, שדיברו על רמות של 1250-1300 נקודות עד סוף השנה. זה נראה לי דמיוני. יותר סביר שהוא ינוע בין 950-1200 נקודות, כאשר בתוך תחום הזה נראה תקופות של מאניה-דפרסיה, אבל ברמות לא דרסטיות. גישת 'קנה והחזק' לא טובה לתקופה הקרובה. חייבים להיות עם יד על הדופק, ולפעול בצורה יותר אגרסיבית בטווח הקצר".

"העלאת הריבית לא תעצור את מחירי הדירות"

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, העלה את הריבית בהפתעה, בטענה כי הוא מודאג ממחירי הנדל"ן. ויינשטיין מאמין שלא זה מה שיעצור את עליית מחירי הדירות.

"היסטורית, הריבית בישראל לא הוכחה כמשנה מגמה, כשהיא ברמות הנמוכות, כל זמן שאנשים בנדל"ן לא מרגישים שיש סכנה של הפסדים. כיוון שאין מיסוי כבד, הריבית לא תעצור את מחירי הדירות. רק שינויים חוקתיים הם שיכולים לטפל בבעיה", הוא אומר.

- אתה לא חושש מהתפרצות של אינפלציה?

"בשנה הקרובה כל צמיחה שתבוא לא תהיה מלווה באינפלציה, אלא להיפך, בדפלציה. הסיבה היא כי יש היום בעולם הכול מכול ויותר מדי. יותר מדי כושר ייצור, פועלים, חומרי גלם, אפילו נפט שאולי יהיה במחסור, היום כבר יש מספיק ודי. גם גז טבעי יש הרבה, וכנ"ל לגבי מחצבים, חיטה, תירס וסחורות. נוסיף לכך שבאווירה אין סכנה של אינפלציה של דרישות שכר, ואין מצב שתהיה אינפלציה כתוצאה מהדפסות הכסף הגדולות".

- ואיך הערכות אלה משפיעות על ההשקעות שאתה מנהל?

"למשל, אנחנו חושבים שהשוק לא מתמחר נכון את השחריות . כשאני רואה את התמונה הכלל עולמית של דפלציה ולא אינפלציה, ושבחודשים הקרובים לא נראה העלאות ריבית באירופה ובארה"ב, ההשקעה בשחרית, עם תשואה של 9%-9.5% לתקופה של 7-8 שנים, היא מאוד מפתה".

- האם המיתון העולמי כבר מאחורינו?

"באירופה אין הרבה חדש. היא צועדת לקראת צמיחה של עד 1%. בארה"ב יש כוחות מנוגדים, אבל המסר העיקרי הוא שאנחנו צועדים לכיוון צמיחה של 1%. זו צמיחה מאוד נמוכה בהתחשב בכמות המצטרפים למעגל העבודה בסקטור הפרטי. חברות שפיטרו וצמצמו כוח אדם, מראות תוצאות יפות רק בגלל צמצום בכוח האדם, מבלי לשנות שום דבר אחר. הרבה חברות למדו שאפשר להסתדר עם פחות עובדים, ומחקו וסגרו כל מיני פעילויות שלא בליבת הפעילות. זה בולט במיוחד בתחום התרופות. הולכים לכיוון הגנרי, או שקונים חברות אחרות במקום לבצע פיתוח עצמאי".