מיטב: כניסת חח"י לשוק התקשורת מהווה סכנה חריפה לבזק

גלעד אלפר ממיטב: בזק צפויה לדווח על רווח נקי של 617 מיליון שקל ברבעון השני ■ מעניק המלצת "תשואת יתר" למניה עם מחיר יעד של 10 שקל

חוק ההסדרים המתהווה כולל רפורמה שמטרתה להשתמש ברשת הסיבים של חברת החשמל כדי לחבר בתי לקוחות ישירות לסיב. הסיכוי שהרפורמה הזו תקרום עור וגידים נמוך מ-50% אבל ההשלכות לגבי בזק כה חמורות שיש לקחת את האפשרות הזו בחשבון. כך כותב האנליסט גלעד אלפר ממיטב בסקירה שפרסם.

חוק ההסדרים בונה את המסגרת הרגולטורית להקמת חברת בת שתוחזק בשיעור 49% ע"י חברת החשמל ושתשלם לחברת החשמל עבור השימוש בתשתית הסיבים שלה. חברת התקשורת החדשה הזו תמכור את הזכות לשימוש ברשת הסיבים לחברות תקשורת קיימות שתוכלנה לספק שירותים מקבילים לשירותי בזק ללקוחות סופיים.

רשת הסיבים של חברת החשמל כוללת בערך 3,000 ק"מ של סיב אופטי, כאשר עפ"י נתוני חברת החשמל, הסיבים מגיעים למרחק ממוצע של קילומטר וחצי מכל נקודה מיושבת בארץ. משמעות הדבר היא כי חברת החשמל תצטרך להאריך את טווח הרשת וכן תצטרך לפרוס ציוד GPON בבתי הלקוחות כדי לחברם לסיבים. העלות של המבצע הזה אינה ברורה אבל במיטב מניחים כי היא תהיה גבוהה יותר מהמספר שהוזכר לאחרונה בעיתונות הפיננסית, כלומר למעלה ממיליארד שקל.

עפ"י חוק ההסדרים המטרה הסופית היא כיסוי של כל הארץ אולם מטרה זו תושג בשלבים, כאשר יש להניח כי הרשת תפרס בתחילה ללקוחות המוכנים לשלם, כלומר מרכזי ערים, ומרכזי עסקים. פריסה בשלבים מן הסתם תהפוך את העלות ליותר נסבלת. לגבי יכולות הרשת עצמה, יש לאמר כי מדובר בפריסה של יכולות עליונות לחלוטין על פני כל מה שבזק מסוגלת להציע.

רשת NGN של בזק מבוססת על קירוב הסיבים האופטיים לבתי הלקוח כאשר בעשרות המטר האחרונים בזק מתבססת על חוטי הנחושת הישנים ועל טכנולוגיית ADSL. בסופו של דבר בזק יכולה להבטיח מהירות של עד כ-25mbs אולם ייתכן כי המהירות תהיה נמוכה יותר.

רשת GPON שאותה אמורה לפרוס חברת החשמל מבוססת על הבאת סיב אופטי ישר עד לבית הלקוח - תוך מעבר במפצל אופטי פאסיבי (כלומר ללא חיבור חשמל). רשתות דומות נפרסות ברחבי העולם החל מקוריאה הדרומית, NTT ביפן, ורייזון בארה"ב וכלה ב-BT באנגליה (מעניין לציין כי ECI שזכתה בחוזה הענק של BT השתתפה בניסוי חברת החשמל בקריית שמונה).

צפוי רבעון שני טוב

המהירות ברשת הזו תהיה באופן תיאורטי בלתי מוגבלת. מבחינה מעשית, מדובר על מהירות סימטרית של 100mbs ויש להדגיש כי מדובר על מהירות אמיתית ללא תלות במספר האנשים בבניין הגולשים באינטרנט או בכל גורם אחר. במילים אחרות - זו אמורה להיות רשת עליונה בהפרש עצום על פני הרשתות של בזק או הוט.

עם זאת, אלפר מעריך כי הסיכויים שהרשת תוקם אינם גבוהים חוץ מהרגולציה המסובכת שתקום כדי לתמוך במהלך הזה, ומעבר לבעיות הכרוכות עם מתן כוח נוסף לחברה מונופוליסטית חזקה כמו חברת החשמל, אפשר להצביע גם על בעיות הנדסיות/כספיות. "איננו משוכנעים כי לחברת החשמל יש מספיק סיבים כדי לאפשר פריסה ארצית בעלות נסבלת. חברת החשמל מתגאה בכמעט 3,000 ק"מ של סיבים, אך יש לזכור כי לבזק יש 20,000 ק"מ של סיבים. גישור הפער הזה עלול להיות יקר בצורה בלתי סבירה".

כמו כן, "לא ברור לנו כיצד חברת החשמל במצבה הכספי הרעוע אמורה להשיג את הכספים הדרושים להשקעה - מה גם שעפ"י חוק ההסדרים על חברת החשמל נאסר להשתמש בכספים המגיעים ממכירת חשמל לצורך ההשקעה בחברת התקשורת. לבסוף, יש לאמר שהבלבול סביב הקמת הרשת כה רב, שההערכות לגבי לוח הזמנים להשקתה נע סביב שנתיים מיום קבלת הרשיון ממשרד התקשורת עד לכ-7 שנים מיום קבלת הרשיון".

במיטב מעריכים כי הסיכוי שהרשת החדשה תוקם הוא נמוך מ-50% אולם ההשלכות לגבי שוק התקשורת הן כה דרמטיות ששווה לקחת בחשבון את האפשרות הזו. בהנחה שאכן יגיע לבתי לקוחות ולמשרדים סיב אופטי שאינו בבעלות בזק או הוט יש לשקול כי עלולים לקרות הדברים הבאים: בזק, בפעם הראשונה, תהיה הבעלים על רשת תקשורת נחותה. הדבר עלול לפגוע קשות בעסקיה של החברה בתחומי תשתית האינטרנט, מכירת שירותי תקשורת לעסקים קטנים כגדולים ועלול לפגוע קשה אפילו בעסקי הטלפוניה הרגילים מאחר שעל בסיס סיב אופטי, חברות כמו פרטנר, סלקום, נטוויז'ן או 012 תוכלנה לספק שירותי VoB באיכות מושלמת.

למעשה, בזק כנראה תהיה חייבת להשקיע בשידרוג הרשת שלה לרשת GPON, שתוכל להתחרות ברשת של חברת החשמל. הוט עלולה לעמוד בפני קשיים רבים אף יותר כי סביר שלחברה לא יהיו הכספים הדרושים להשקיע בשדרוג הרשת שלה. אמנם הוט אולי תוכל לקנות שירותי תקשורת מחברת התקשורת החדשה שתוקם כ"י חברת החשמל, אולם, "איננו בטוחים כי הדבר יתאפשר ע"י משרד התקשורת, ולא ברור אם להוט יהיה איזשהו יתרון תחרותי בסיפוק שירותים שלא על גבי תשתית משלה. להוט יש נסיון ויכולת באגרגציה של תוכן אך כבר ראינו כי חברות יכולות להקים יכולת כזו בעצמו - ראה מקרה פרטנר".

לסיכום, אומר אלפר, הצטרפות חברת החשמל לשוק הקווי עלולה לזעזע את שוק התקשורת בצורה דרמטית, עם השלכות אף יותר חמורות מאלה שתיווצרנה כתוצאה משידרוג רשת מירס. אמנם מדובר על תסריט שלא ייקרה לפני 2013 ושסיכוייו אינם רבים, אולם מתן רשיון תקשורת לחברת החשמל עוד השנה - כפי שחברת החשמל טוענת שייקרה - עלול לתת אינדיקציה כי המצב רציני מכפי שהוא נראה.

אגב, לגבי הרבעון השני מעריך אלפר כי הוא יהיה טוב. "המגמות שראינו בשנה האחרונה צפויות להימשך גם ברבעון 2. דהיינו, איבוד מתון של לקוחות טלפון קווי לעומת צמיחה באינטרנט והתייעלות. בפלאפון אנו צפויים לראות את הפירות של הרשת החדשה, כלומר עלייה ב-ARPU תוך ניהול עלויות זהיר של שתי הרשתות". החברה צפויה לדווח על רווח נקי של 617 מיליון שקל. הוא מעניק, בינתיים, המלצת "תשואת יתר" למניה עם מחיר יעד של 10 שקל.