לינדנשטראוס על המשט לעזה: "צריך לבדוק אחריות אישית"

המבקר ב"פגוש את העיתונות": "הסמכויות שניתנו לוועדת טירקל אינן מספקות, צריך לבדוק את האחריות של המעורבים בקבלת ההחלטות" ■ על המאבק בשחיתות: "זה לא הופ וגמרנו" ■ "דרוש לי גיבוי ציבורי, ואקבל אותו בעזרת התקשורת"

קשה להיזכר במוסד מבקר המדינה לפני עידן מיכה לינדנשטראוס. נראה כי אין פרשה או פוליטיקאי שלא עברו תחת זכוכית המגדלת של המבקר הפעלתן - ויש שיאמרו אפילו פעלתן מדי - שהפך את ביקורת המדינה לאימפריה שנמצאת תמיד בראש הכותרות.

אחרי 5 שנים בהן הצליף בכולם - ראשי ממשלה, שרים ובכירים בשירות הציבורי - עכשיו הוא זה שסופג את חיצי הביקורת, שמגיעים הפעם מתוך המשרד שלו.

פרשת המשט: צריך לבדוק אחריות אישית

לינדנשטראוס דיבר הערב (שבת), בראיון בלעדי לתוכנית "פגוש את העיתונות", על המשט לעזה וועדת טירקל: "אנחנו היינו בדעה שצריך לבדוק גם את האחריות האישית של אלה שהיו מעורבים בנושא. לבדוק אם היתה אחריות אישית או לא היתה. אני עדיין לא יודע אם אזמן את ראש הממשלה לחקירה, אבל מניח שכן".

"הגענו למסקנה שאנחנו צריכים לעשות דו"חות מעקב אחרי דו"חות קודמים שלנו שעסקו בסוגיות דומות (של קבלת החלטות), מאחר שהדברים לא בוצעו על-פי המסקנות שלנו", אמר המבקר.

כשנשאל אם המבוקרים שלוקחים עורך דין לוועדת טירקל, כדאי שיתנו לו עוד מנדט לוועדה החדשה של המבקר, השיב לינדנשטראוס: "המבוקרים צריכים להחליט, אני לא יכול להחליט בשבילם מה כדאי להם ומה אסור".

האזנות הסתר בתיק רמון

המבקר התייחס גם לפרשת רמון: "לא היה זדון או תכנון שהיה יכול להביא למשפט פלילי, אבל היתה רשלנות ממשית ומשמעותית שצריכה להיבדק בצורה יסודית ביותר. יש להסיק מסקנות לגבי אלה שהתרשלו באופן ממשי בביצוע תפקידם", אמר.

לדבריו, "אני מניח שהשלטונות נותנים את דעתם לדו"ח כל-כך יסודי ורציני בעניין האזנות סתר, אבל אם הדבר היה תלוי בי - על רשלנות ממשית יש צורך בהסקת מסקנות על-ידי היועץ המשפטי".

סמכויות ביצועיות ומאבק בשחיתות

"המבקר צריך סמכויות ביצועיות. עד עכשיו לא הצלחתי לשכנע את הכנסת", אמר המבקר, שרוצה גיבוי ציבורי בעניין זה. "דרוש לי גיבוי ציבורי - ואני אקבל אותו בעזרת התקשורת", אמר.

לדבריו, "המאבק בשחיתות זה לא הופ וגמרנו. זה קשה. להערכתי, אני חושב שהצלחנו בכך שהבאנו את העניין לתודעת הציבור, גרמנו לכתבי אישום, שר בכיר נמצא בבית הסוהר. זה בוצע בצורה מעבר למניחה את הדעת".