עמוס לוזון: "אין סיכוי שבשנתיים-שלוש הקרובות מחירי הדירות יירדו, להיפך; מיליון וחצי ל-5 חד' בפ"ת זה זול"

חשיפה ראשונה של עסקי הנדל"ן של לוזון, הבעלים של מכבי פ"ת שפרש אימפריה נדל"נית מנס ציונה עד הרצליה, עם יותר מאלף דירות ו-40 אלף מ"ר מניב ■ "לקונים בקב' רכישה הבטיחו לפני שנתיים דירה במיליון ש'. בסוף שילמו 1.3 מיליון, ואם היו קונים מאפריקה היו משלמים רק 1.2 מ'"

פתח תקוה היא הממלכה של עמוס לוזון, ולא רק בגלל שהוא הבעלים, הספונסר והנשיא של מועדון הכדורגל מכבי פתח תקוה זה 16 שנה, אלא גם ובעיקר בגלל שפתח תקוה היא המגרש הביתי שלו כיזם נדל"ן, ענף שבו היה מעורב עוד לפני שהגיע לעולם הכדורגל. אבל לוזון איננו רק לוקאל-פטריוט - למרות מסכת הביורוקרטיה שמעבירים אותו מוסדות התכנון במדינה בנוגע למתחם הקניות ירקונים, את עסקיו, לדבריו, הוא יעשה רק בישראל.

הפרויקט הנדל"ני שלוזון אולי הכי מזוהה איתו עד כה הוא פאואר סנטר ירקונים בפתח תקוה, אבל לאחרונה החלה חברת ע. לוזון שבבעלותו לעבות את תיק הנכסים שלה גם בפרויקטים למגורים. שני הפרויקטים החדשים ביותר של לוזון מוקמים בשכונת אם המושבות בפתח תקוה, בקרקע אותה הוא רכש מאפריקה ישראל ומדנקנר השקעות ביולי 2009, תמורת כ-80 מיליון שקל.

הפרויקט הראשון, שמוקם בהשקעה של כ-60 מיליון שקל, הוא פרויקט המגורים UNIK BUTIK שיכלול 30 דירות בבניין בן 12 קומות, כולל לופטים ופנטהאוזים, שקיבל היתר בנייה לפני כחודשיים. בניית הפרויקט החלה לפני כחודש והצפי לאכלוס הוא מאי 2012. הפרויקט השני, שמוקם בהשקעה של כ-150 מיליון שקל, הוא UNIK PARK בשותפות עם חברת אמריקה ישראל, שבשליטת שמשון הראל ופיני כהן. בפרויקט זה מוקמים שני מגדלים בני 22 קומות, כשבכל בניין 82 דירות ש-75% מהן פונות לפארק. לאחרונה הוחל בשיווק הפרויקט, כשהצפי לקבלת היתר הבנייה הוא בין ספטמבר לאוקטובר 2010. בהתייחס לשני פרויקטים אלה נחתמו הסכמי ביצוע עם חברת דניה סיבוס, מקבוצת אפריקה ישראל.

במיקום אחר בעיר, בשכונת נוה עוז, מקימה חברת ע. לוזון את פרויקט Space בשותפות עם אפריקה ישראל, בהשקעה של כ-150 מיליון שקל. פרויקט זה, סמוך למרכז הספורט נוה עוז, כולל שני בניינים בני 21 קומות שיכילו יחדיו 153 דירות . בנייתו של המגדל הראשון נמצאת בשלבי סיום והוא צפוי להתאכלס באוגוסט 2011, ובנייתו של המגדל השני החלה לאחרונה. בפרויקט קיים מגרש שמיועד למגדל שלישי שהיה אמור לכלול 75 דירות נוספות, אבל מגדל זה לא משווק כעת ובנייתו טרם החלה, בצל נסיבות טראגיות: שותפו של לוזון במגרש זה היה אריק קרפ המנוח, קורבן הרצח המזעזע בחוף תל ברוך באוגוסט שעבר ("הוא היה בן אדם יוצא מן הכלל, צנוע, ענו, אחד שבחיים לא היה מתבלט, שלא הראה מה יש לו ומה אין לו. הבנות שלו, שלומדות שתיהן רפואה באוניברסיטה, היו כל עולמו"). עובדת בעלותו המשותפת של קרפ בקרקע לא הייתה ידועה בתקשורת עד כה.

בנוסף, בהרצליה מקדמת חברת ע. לוזון, יחד עם אפריקה ישראל וחברת תדהר, תב"ע לשינוי הייעוד של מתחם אולפני הרצליה. לפני כשלושה שבועות עברה המליצה הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה הרצליה להפקיד את התוכנית בוועדה המחוזית תל אביב. תוכנית זו מציעה להסב את מתחם האולפנים, בן 44 דונם בלב הרצליה, ל-350-400 דירות ב-12 בניינים, כולל שישה מגדלים ושישה בניינים נמוכים יותר, בהשקעה של כ-500 מיליון שקל. בתחום התוכנית קיימים עצים עתיקים מאוד, ולפי התכנון של משרד כנען שנהב אדריכלים, עצים אלה ישומרו וחלקם יועתקו.

פרויקט נוסף בו מעורבת חברת ע. לוזון הוא פרויקט מגורים בשותפות עם קבוצת לוינשטיין, שבנייתו החלה לפני שלושה חודשים בשכונת גנים החדשה בגני תקוה. פרויקט זה, בהשקעה של 70-80 מיליון שקל, יכלול בניין של 21 קומות ובו 71 דירות. כן מקימה ע. לוזון פרויקט נוסף עם חברת אמריקה ישראל, בהיקף השקעה זהה, שיכלול 75 דירות ב-20 קומות ושיפנה לפארק הגדול סמוך לקניון הגדול של פתח תקוה. בנוסף מחזיקה החברה במגרשים המיועדים לכ-100 דירות בכפר גנים ג' בפתח תקוה, שתכנונם יחל לקראת סוף 2011.

פרויקטים ונכסים עיקריים של חברת ע לוזון
 פרויקטים ונכסים עיקריים של חברת ע לוזון

לוזון, נשוי ואב לשלושה, הוא יליד פתח תקוה. לדבריו, "פתח תקוה מאוד התפתחה בשנים האחרונות, במהלכן ניכר בה היקף הבנייה הגדול ביותר. מחירי הדירות בעיר עלו בסדר גודל של 25%-30%. שכונת אם המושבות, למשל, הייתה לפני 10 שנים מורכבת מאזורי תעשייה. זו נהייתה אחת השכונות המבוקשות בישראל, ונבנו בה 5,000-6,000 יחידות דיור ומתוכננות עוד 2,000-3,000. בסופו של יום השכונה תמנה 10,000 יחידות דיור. אותו הדבר קרה בשכונת כפר גנים ג'. לפני 10 שנים כל השכונה הייתה פרדסים. היום השכונה נחשבת הכי טובה בעיר. אם עד לפני שלוש שנים היה פער מחירים גדול מאוד בין פתח תקוה לקרית אונו, היום המחירים בכפר גנים ג' משתווים לקרית אונו. הבעיה הגדולה של פתח תקוה הייתה שציר ז'בוטינסקי היה תמיד מאוד פקוק והיה קשה מאוד להיכנס לעיר ולצאת ממנה. נפתח כביש 471 (מכבית), שממש שיחרר את העיר. בגלל כביש 5, היום לנסוע מרמת השרון לשכונת אם המושבות זו נסיעה של חמש דקות".

עמוס לוזון / צילום: תמר מצפי
 עמוס לוזון / צילום: תמר מצפי

לא נכנסת לטרנד החם של קבוצות הרכישה.

"מלכתחילה קבוצות הרכישה היו די בעייתיות. אלמלא העלייה במחירי הדירות בשנה האחרונה, היה מתברר לכל אלה שרכשו דירות בקבוצות הרכישה לפני שנה-שנתיים שלמעשה הם שילמו הרבה יותר מאשר אם הם היו קונים דירה מקבלן או מיזם. המחיר שמבטיחים להם בהתחלה אפילו לא דומה למחיר שבסופו של יום הם שילמו - הבדל של 25%-30%. הבטיחו להם את הדירה נניח במיליון שקל, ובסופו של יום הם שילמו 1.3 מיליון שקל - אבל הם מתנחמים בכך שהיום אותה דירה עולה 1.7 מיליון שקל. אבל גם אם הם היו קונים את אותה דירה מדנקנר השקעות, מאפריקה ישראל או מכל קבלן אחר שבנה אז, הם היו קונים אותה רק ב-1.2 מיליון שקל, ועדיין היום היא הייתה שווה 1.7 מיליון שקל. זאת אומרת, בסופו של יום, אם הם יבדקו את עצמם, באותו יום שהם חתמו את החוזה בתוך קבוצת הרכישה הם שילמו הרבה יותר, ולזה יש להוסיף את כל הבטוחות וכל הביטחונות, שאם יש בעיה מחר בביצוע או יש דליפות, או הריצוף לא בסדר, אין להם אבא ואמא ולמי לפנות.

"אני חושב שבצדק גם חסמו אותם. לא הייתה שום הצדקה לשוק הזה. להיפך, זה יכול היה לגרום רק לצרות, אבל רואים שלאחרונה נופלות בזו אחר זו כל קבוצות הרכישה. אין להן גב כלכלי, אין להן חוסן כלכלי, והחמור מכל הוא שמארגני קבוצות הרכישה היו אנשים שבכלל לא הגיעו מהענף. אני לא רוצה לפגוע באף אחד, אבל כל מי שרצה הקים קבוצת רכישה, ואם יש משהו שגרם לעלייה משמעותית במחירי הקרקעות בארץ, אלו בהחלט הקבוצות, שהיו מוכנות לשלם 30% יותר על קרקע".

לאן לדעתך ינועו מחירי הדירות?

"מחירי הדירות במרכז הארץ ימשיכו לעלות, מהסיבה הפשוטה שאין כמעט קרקעות זמינות לבנייה, ובקרקעות שכן זמינות לבנייה בעלי הקרקע מעלים את מחיריהן יותר ויותר בכל חודש. כשמחירי הקרקעות לא יוזלו, מן הסתם גם מחירי הדירות לא יוזלו. בכל המכרזים שהמינהל מתכוון להוציא אין כמעט אף מגרש באזור המרכז, וגם מה שכן יוצא למכרז מסתכם בכמה עשרות בודדות של דירות. בכל מקרה, מחירי הקרקעות במכרזים של המינהל הם מאוד גבוהים. הממשלה החליטה לאחרונה לבטל את הקפאת התכנון למגורים במרכז הארץ (תוך קביעת יעדים לשיווק של לפחות 35 אלף יחידות דיור בשנה, הגדלת ההיצע והורדת המחירים - מ.מ.), אבל עם הביורוקרטיה של המשרדים שמטפלים בשינויי הייעוד, במקרה הטוב הקרקעות יהיו זמינות לבנייה בעוד 4-6 שנים. לכן אין סיכוי שבשנתיים-שלוש הקרובות יירדו מחירי הדירות, אלא להיפך - הם רק יתייקרו יותר ויותר".

כמי שמכיר את פתח תקוה, האם מחיר של כ-1.5 מיליון שקל לדירה מתאים לעיר ולקהל יעד כמו של פתח תקוה?

"אני חושב שמחיר של 1.5 מיליון שקל לדירת חמישה חדרים בפתח תקוה זה מחיר זול, מהסיבה שמחיר של דירה זהה בקרית אונו, בגבעת שמואל, בגני תקוה או בהוד השרון, שהן הערים השכנות, נושק ל-2 מיליון שקל. אין שום סיבה שההבדל במחיר בין פתח תקוה לערים הצמודות לה יהיה כחצי מיליון שקל לדירה. המחיר בפתח תקוה צריך להיות זהה לפחות, כי פתח תקוה היא עיר גדולה בישראל לעומת אותן ערים, שאפילו הייתי מגדיר אותן פריפריה. בניגוד לפתח תקוה, לערים האלה אין לא אזורי תעשייה, לא אזורי תעסוקה, לא מרכזי קניות ולא שום דבר. פתח תקוה, לעומת זאת, מרובה באזורי תעשייה, תעסוקה וקניות".