"ההצעה למנוע מביהמ"ש לדון ברשלנות בלידה - לא חוקתית"

לשכת עורכי הדין מתנגדת ‎‎להצעת החוק שהגיש ח"כ מאיר שטרית, המעבירה את הטיפול בתביעות רשלנות רפואית נגד רופאים מיילדים ורופאי אולטרסאונד לידי ועדה רפואית ומגבילה את סכום הפיצוי הנתבע‏

‎‎לשכת עורכי הדין מתגייסת במטרה להפיל הצעת חוק שהוגשה לפני שבועיים בכנסת, אשר מטרתה למנוע מבתי המשפט לדון בתביעות רשלנות רפואית נגד רופאים מיילדים ורופאי אולטרסאונד, ולהעביר את התביעות הללו לוועדה רפואית במשרד הבריאות.

בנייר עמדה שחיברה הלשכה נאמר כי הצעת החוק, שאותה הגיש ח"כ מאיר שטרית (קדימה) בתמיכת 20 חברי כנסת מסיעות שונות, "תפגע בצורה מהותית בנפגעים ובמשפחותיהם, תפגע בביקורת אובייקטיבית על מוסדות הרפואה, פוגעת בשוויון ובזכות הגישה לבית המשפט, ועלולה אף להימצא בלתי חוקתית וכבטלה".

‏לפי הצעת החוק, כל ילוד או הוריו שנפגעו כתוצאה מרשלנות רפואית שנגרמה לפני הלידה או אחריה יוכלו לתבוע פיצוי בהתאם לחוק זה בלבד, ולא לפי פקודת הנזיקין הרגילה.

משמעות הדבר היא ביטול סמכותם של בתי המשפט לדון בתביעות רשלנות רפואית בתחום המיילדות והאולטרסאונד - דהיינו צמצום תחום השפיטות של בתי המשפט בנושא הנזיקין.

‏בנוסף קובעת הצעת החוק כי סכום הפיצוי המרבי שיוכלו הוועדות הרפואיות לפסוק לטובת הנפגע יעמוד על 250 אלף שקל - ואולם מסכום זה ינוכו תשלומים שקיבלו הנפגעים מהביטוח הלאומי.

מאחר שבדרך-כלל מקבלים הנפגעים סכומים גדולים בהרבה מהביטוח הלאומי, התוצאה היא שהחוק יאיין לחלוטין את האפשרות לקבל פיצוי בגין רשלנות רפואית בתחומים אלה.

לדברי ח"כ שטרית, יוזם החוק, "מאחר שהמערכת הרפואית מבוטחת, המערכת המשפטית נוטה לצד המטופל, ולכן רוב הפעמים השיפוט הוא נגד הרופאים".

‏‎‎‏"רעיון עיוועים"

‏ביום רביעי האחרון קיים הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין הצבעה טלפונית, שבה הוחלט פה-אחד להתנגד להצעת החוק, הקרויה "חוק פיצוי לנפגעים מלידתם". 13 מבין חברי הוועד המרכזי החליטו להתנגד להצעת החוק, וארבעה נוספים לא השתתפו בהצבעה.

‏לדברי חבר פורום הנזיקין בלשכה, עו"ד יראון פסטינגר, "הצעת החוק איננה עוסקת רק בפגמים גנטיים אלא בהוצאת כל ענף המיילדות, שהינו תחום הרשלנות הרפואית העיקרי בתביעות, מחוץ לכתלי בתי המשפט והעברתו לוועדות רפואיות, בסכומי פיצוי קבועים".

לדבריו, "רעיון עיוועים זה היה נושא לדיון בוועדת קלינג ובוועדת שפניץ, שדחו שתיהן בתוקף כל ניסיון לפגוע בזכויות נפגעים אלה. בכל מקום בעולם בו נוסתה שיטה זו היא נכשלה כישלון חרוץ".

פסטינגר הוסיף כי "מדובר בהצעת חוק אנטי-ציבורית, המהווה המשך לקמפיין הבחירות של האגודה לאולטרסאונד ולמיילדות, שנועדה לייצר חסינות מוחלטת לחבריה מפני תביעות".

‎‎הימלטות מביקורת

‏בנייר העמדה שחיבר עו"ד אסף פוזנר, חבר בפורום הנזיקין של הלשכה, נקבע כי "בניגוד לעולה מדברי ההסבר להצעת החוק, בית המשפט בוחן היטב את השאלה האם היה אשם בפעולות המוסד הרפואי. העמדה הנזכרת בדברי ההסבר כאילו 'רוב הפעמים השיפוט הוא נגד הרופאים' רחוקה עד מאוד מהמציאות, ודומה שהיא ניזונה מעמדת המנסים להימלט מביקורת. קבוצת הלחץ - רופאים העוסקים בתחום ההריונות, בתחום הגנטי, בתחום האולטרסאונד - מעוניינת בפטור מביקורת. ביקורת אינה נוחה, וכל אדם באשר הוא היה שמח להיפטר מהביקורת".

‏לדברי פוזנר, במקרים מסוימים פסקי בתי המשפט פיצויים בסך מיליוני שקלים נטו, לאחר ניכוי תקבולי המוסד לביטוח לאומי. "סכומים אלה אינם סכומים מוגזמים - להיפך", הוא כתב, "הם משקפים את ההפסדים וההוצאות של הנפגע ומשפחתו. הטענה כי סכומים אלה נפסקים רק כנגד רופאים ומוסדות רפואיים, אין בה אמת". ‏‎‎‏